Färgfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hästL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 269
Sv: Färgfråga

jo jag vet, men jag gör det lätt för mig och skriver bara att han har svart man och svans. Utifrån meningen ovanför där jag också skriver att han har väldigt nmånga olika nyanser färg (alltså fuxfärg) i just man och svans. Jag vet att om man sätter manen under lupp så blir den röd. men för en vanlig lekman går det inte att se, kan jag garantera, så därför skrev jag den korta versionen och sa att en fux visst kan vara "svart" men nästa gång ska jag förklara med citationstecken så att det inte tolkas rakt av :idea:

Edit: Eller så är hans pappa helt enkelt felreggad.... ?

Senast ändrad av en moderator:

Hakar på i tråden!

Mina två som föddes -98 (e.samma fader).
1. Född brun (ljus).
Moder skm (född fux), fader skm (född brun):
gish.jpg

Reg. som brun.. trots avsaknad av svarta ben!

2. Född fux (ljus).
Moder mbr, fader skm (född brun):
myk.jpg

Reg som fux.. trots sin mörka man o svans!

De ser exakt lika ut i färgsättningen. Möjligen har nr 2 lite ljusare man o svans som 'färdigvuxen!

Kan de ha blivit felreggade??

Ingen av dem ser ut att ha svarta ben, så då borde de vara fuxar, eller?
Träffade häromdagen en islands häst som är brun (inget att att ta miste på!) men den har inte svarta ben. Fick veta ät det är en brunblack (jag är inte insatt i alla färger som islandshästar kan ha).
Dessa två ser ut som halvblod. Finns det brunblacka sådana?

cikoria1984

Hoppas jag har lyckats med att få till bild på min häst och visa alla hennes olika färger under åren

Min pålle är mörkbrun multi color,riktigt läcker att titta på.:D

Cinneaf1980.jpg
Cinneaf1980.jpg

På bilderna är det samma sto Cinnea från 1980-1988 hon hade brun pappa Caruso 568 (Caracas-Nimrod) mamma var fux och efter Roteboldt-Toddhurst -Drabant, hon hade två helsyskon och en var brun och en var Fux, det var väldiga diskusoner när hon levde vilken färg hon hade i pappren stod hon som fux

Sparkar liv i denna tråden igen :)
Min åring är brun med svart man o svans men benen verkar inte bli svarta, tycker att de borde blivit svarta vid det här laget om de nån gång ska bli det.. Vad tror ni?

Såhär såg hans ben ut när han var liten (typ nån vecka gammal):

Nån månad:

1 år:

Pappa är Qalle och mamman är e. Stanford-Brabant

Ska försöka ta nåt bättre kort på honom från närmre håll men han är reggad som brun :crazy:

Denna är oxå reggad som brun men hon har heller inte svarta ben.. Är sabino (samt lite stickelhårig) om det har nån betydelse?

Som liten så var han absolut brun, men det sista kortet nu som 1 åring så ser han onekligen rödaktig ut i pälsen, måste bara komma och kika på skiten ungen, en bild kan i bland vara vilseledande.

Men bruna hästar har väll i princip alltid svarta ben (även fast de har vita tecken på benen)??
Men hur är det då med manen och svannsen, brukar inte fuxar oftast ha fux svans och man?
I och för sig så har svettfuxar mörkare man och svans.

Sparkar liv i denna tråden igen :)
Min åring är brun med svart man o svans men benen verkar inte bli svarta, tycker att de borde blivit svarta vid det här laget om de nån gång ska bli det.. Vad tror ni?

Jag skulle nog vilja säga att detta är en fux, men jag kan se fel.

Som liten så var han absolut brun, men det sista kortet nu som 1 åring så ser han onekligen rödaktig ut i pälsen, måste bara komma och kika på skiten ungen, en bild kan i bland vara vilseledande.

Men bruna hästar har väll i princip alltid svarta ben (även fast de har vita tecken på benen)??
Men hur är det då med manen och svannsen, brukar inte fuxar oftast ha fux svans och man?
I och för sig så har svettfuxar mörkare man och svans.
Jag är böjd att hålla med shady, jag skulle tro att det är en liten fux, som har en aning mörkare man och svans. Det händer... För jag tycker inte att man, utifrån bilderna, kan säja att taglet är annat än mörkrött, jag tror inte att det är svart.
Men vill man veta säkert så kan man DNA-testa, se ifall den har en eller två röda gener, dvs om den är brun eller fux.

Den andra bruna som visas bild på har visst svart på benen, om än inte så långt upp. Titta på kotleden på höger framben så syns det att den är svart där och mörkare hela vägen upp till över karpus.

kl

Fuxanlag, dvs avsaknad av "brun"-anlag ger helbruna ben. Då ska det inte finnas nåt svart på benen alls. En fux kan mycket väl ha svart man. Egentligen är den inte svart, utan mörkt mörkt brun och ser därför ut som svart. Om hästen skulle vara gulbrun, så måste ju någon av föräldradjuren ha burit på gulanlaget, så det är inte så svårt att ta reda på.

Jag har lärt mig att en brun häst alltid har svart nånstans på benet. Så även gulbuna hästar. Har den vitt längst ner kan det dock vara så att de svarta stråna inte syns.

Angående unghästarna, så har jag för mig att de kan vara helbruna på benen som unga och först få pigmenteringen som äldre. (Svart på benen alltså)

Knapplån

Min gamla ponny registrerades som 2-åring som black då hon har ål och kan vara ganska gul emellanåt, på tävlingar skrev vi brun eller mörkbrun beroende på årstid och i passet som utfördes för några år sedan står hon nu som fux, vilket också bör vara den korrekta färgen. Det var just på grund av de bruna benen som de tidigare färgförslagen föll bort.
zinki.jpg

05050592.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v231/eyz/05041.jpg

*Kl*
Det finns bruna hästar som inte har svarta ben, det s.k. "wild bay" men vad jag vet så har man ännu inte fastställt vad det beror på. Så nu gjorde det ännu svårare för er. ;)
Vet en ettåring som föddes klar fux men som nu ser brun ut vid en första titt. Har en väldigt brunrödaktig ton och extremt mörk man och svans. Men kollar man noga så ser man att det inte är svart, utan mörkt brunrött.

Min häst är enligt papper brun, på vintern har han svarta hår längst ner på benen ,men på sommaren är han brun ner till hovarna. Har själv tyckt detta är lite konstigt, men är kanske bara brun? man och svans är mörka

Kom på en sak. Var pappan till fölet med bruna ben en fux? Och vilken färg hade pappan till fölet med svart ben?
För om pappan till fölet med svarta ben var fux, då vet man att mamman är brun. Och om pappan till brunbensfölet är homozygot brun, så är inte barnet fux iaf. Och då finns det ju en chans att "brunbenheten" har ärvts från mamman och att mamman inte alls är fux, utan kanske wild bay. Men det kan man inte veta.

Jag vill även förtydliga att hästar som är wild bay inte är helbruna på benen, utan endast mindre svarta än vanligt. Och att fuxar aldrig kan ha svarta hårstrån, med mindre att det rör sig om underliga pigmentfläckar, alltså inte "vanlig" färg.
Ni som har hästar som är svarta ibland, men bruna ibland har alltså en brun häst.
Det är dock skillnad på "genetiskt" svart och "ser svart ut".

eyz: Jag tycker helt klart din häst ser fux ut, särskilt på sista bilden där även man och svans ser ljus ut.

kicket: Kan du inte berätta lite mer om vad de kom fram till att det var för gener han hade i DNA-testet? Gjordes det innan han reggades? Kom de fram till brun med blackinslag? Vad är det för "gener" som ger det? Förlåt, men jag hängde inte riktigt med i ditt inlägg. :)

Angående att fuxar kan ha många färger, så kommer jag ihåg en häst från ridskolan. Han var fux, men såg ut att vara mörkbrun.

*Kl*
Det finns bruna hästar som inte har svarta ben, det s.k. "wild bay" men vad jag vet så har man ännu inte fastställt vad det beror på.

Som jag har förstått det så måste en av föräldrarna själva vara wild bay för att avkomman ska kunna bli det så det stämmer inte in på min då både mamman o pappan har svarta ben.
Idag var veterinären här och jag frågade vad han tyckte att skitungen hade för färg, helt klart BRUN svarade han och då grundade han det på att man o svans var svarta o att han har en svart kant på öronsnibbarna samt att han var svart kring ögonen när han föddes. Han tyckte oxå att pållen var lite svart längst ner vid kronranden o menade att de ju inte alltid har helt svarta ben upp till/över knäna.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 813
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka