Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

En buckskin är samma som gulbrun som är samma som bork så det är helt och hållet samma färg.
Kan finnas många olika nyanser, från nästan mörkbruna med lite gult i huvet till så ljusa att de ser urvattande ut .)

En dun ( black ) har alltid ål, ofta en mörk kant på öronen, ibland sk zebreräner på benen och mer sällan ett sk grepp över manken.

En buckskin kan ha ål men då är den en sk falsk ål, dvs den är inte dun bara för det.

Kan han vara dun, är någon av föräldrarna dun ?

Mamman står som buckskin.

Vad är en falsk ål då, för då låter detsom det kan vara det han "lider av", för han har inte resten av "vilttecknen". :)

:)
En falsk ål är helt enkelt en ål som inte är en riktig ål, som på en black är den ju riktig så att säga.

Oftast är väl en falsk ål inte så kraftig i sin färg eller så syns den inte så väl, den går heller inte ut i svansroten och upp i manen liksom.

Vad är pappan för färg ?
Dun/black måste finnas hos en förälder för att avkomman ska kunna bli det.

Jag är inte alls så haj på alla dessa färger i alla dessa varianter, så söker llite hjälp med vad vårt föl kan tänkas ha för färg!

32462362.jpg

Som synes är hon ju väldigt ljus mellan benen och har ljus hud och vita hovar trots inga tecken! Dock inte spräcklig som sin mor och helsyster.
Är hon helt enkelt sorrel eller nåt annat? (Sökte och tänkte på Red Dun?)

För mig ser hon ut att vara sorrel.
Har någon av föräldrarna dun gen ?
Om inte så kan hon inte vara dun iallafall.

Ang rabicano/spräckligheten så har jag för mig att det kan synas senare, är det rätt ?
eller syns det alltid med en gång ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka