Sv: Färg.

krambanan skrev:
Kollade på dina bilder igen. Sommarbilden. Har du någon sommarbild från sidan? Kanske han är gulsvart? Vilken färg har hans mamma och pappa?

/Maria

Mamman står som mörkbrun i atgs sport info, pappan som ljusbrun. Men du kan ju se mamman lite grann på fölbilderna. Men sen kollade jag vad hans bror stog reggad som o han är reggad som svartbrun o dom har samma färg, alltså min häst o han Fabian är min:
MlleoFabbe.jpg
[/IMG]
Här är Mölle igen:
Mlletmkrs.jpg
[/IMG]

Här kommer några till bilder med olika färger Dock är dom inte från samma år, men det brukar vara samma sak varje år, men sommaren 05 blev han mycket mer blekt än 04 men 04 sommaren så höll han sej rätt mörk o bara blektes vid sadelgjorden där han svettades, men sommaren 05 reds han mer ordentligt o svettades mer så det kanske är svetten som bidrar til blekning? : Vinter03:
Fabian4rTomtebogrd.jpg
[/IMG]

Maj05:
Fabbemassor.jpg
[/IMG]

Juli05:
Pbanan.jpg
[/IMG]

Juli 04:
fabbepbetet.jpg
[/IMG]

DSC00189.JPG

000_0254.JPG

jag har tyvärr inga bättre bilder men min häst är reggad svartbrun.

han har vita strån i pannan och nåt vitt hårstrå här och där, syns bara om man kollar riktigt nära och noga.

DSC00196.JPG

Nikki o Fabian skrev:
Så har inte jag fått lära mej.

Men han är inte reggad än, men hon som var ute o chippmärkte honom skrev honom som svart o det är han inte. I andra papper från veterinärbesiktningen tex som han gick igenom för tre år sen så står han som svartbrun.

Men vad anser du att han har för färg då?
Vad du har fått lära dig (av vem?) och vad som är fakta behöver inte vara samma sak. Du har blandat ihop svartbrun och mörkbrun.

En mörkbrun häst kan vara så mörk att den SER svart ut, men tittar man riktigt noga ser man att håren inte är helt svarta, och i många fall ser man tydlig nyansskillnad på benen där de faktiskt är svarta.

En svartbrun häst är svart, inte brun, däremot har den LJUSA bruna partier på t.ex nosen, ljumskar och andra mjuka punkter.

Gå till bibblan och låna Bo Furugrens bok om färger så kan du lära dig rätt.

Madick skrev:
Vad du har fått lära dig (av vem?) och vad som är fakta behöver inte vara samma sak. Du har blandat ihop svartbrun och mörkbrun.

En mörkbrun häst kan vara så mörk att den SER svart ut, men tittar man riktigt noga ser man att håren inte är helt svarta, och i många fall ser man tydlig nyansskillnad på benen där de faktiskt är svarta.

En svartbrun häst är svart, inte brun, däremot har den LJUSA bruna partier på t.ex nosen, ljumskar och andra mjuka punkter.

Gå till bibblan och låna Bo Furugrens bok om färger så kan du lära dig rätt.

Märkligt att dom som reggar hästar inte vet vad dom gör, kolla på ramadas häst så är den samma färg som Möllepan o båda är reggade som svartbruna.

Som sagt. Svartbrun har använts felaktigt i Sverige sen mitten av 90-talet. Nu vill man ändra på det och använda det på dom hästar som verkligen är svartbruna. ;)

/Maria

Liknande trådar

Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 756
Senast: geting
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka