Sv: Färg.

Svarta hästar är grå när de föds. Fölet på bilden hade nästan vit mage och var i övrigt blyertsgrå.
ba776bis.jpg

Som vuxen är hon enl id kontrollanten "svart med årstidsväxling"
Hon bleks ngt i solsken.
Oktober
lopez.jpg

Mars
pezi.jpg

Eva

Senast ändrad:

Min är också reggad som svart. Jag invände mot detta när ID-kontrollanten var här, och påpekade att han var ljusbrun som föl. Men hon stod på sig och skrev svart. Nåja, inget att göra åt, men han är enligt mig brun.
Puttebetar.jpg

Har du en bild på sidan av honom? Tycker han ser svartbrun ut dvs svart med ljusare färg på vissa ställen på kroppen.

/Maria

När id-kontrollanten var ute hos oss sa han att min häst var den första svarta hästen som han kollat. Han liksom vände på håren, strök mothårs och kollade ända in till hårbotten. Om hela strået är svart så är hästen svart sa han. Men hon har lite vita strån här och var, men inga riktiga tecken.

Flummflicka skrev:
Jag tror att få räknas som enbart "svart" måste hästarna vara SVARTA, de får inte ha det minsta bruna hårtstrået. Det är iafl vad jag har hört, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. ;)

Det är fel. En svart häst kan bli väldigt solblekt om sommaren, och se brun ut. Till skillnad från en mörkbrun häst så har en svart häst dock svart huvud. En mörkbrun häst, som Maya i trådstartarens inlägg, har tydliga bruna fläckar vid mulen.

Så här har jag fått höra att det är:
en mörkbrunhäst är lite brun vid mulen som din häst är, man kan även se att den är mörkbrun i hela pälsen i rätt ljus.

En svartbrun häst är svart med bruna hårstrån i pälsen, men då väldigt mörkbruna strån.

Min häst är svartbrun, han blir nästan ljusbrun på sommaren o svart på vintern:

Sommarbetet 05:
DSC05658.jpg
[/IMG]

Oktober 05:
DSC06266.jpg
[/IMG]

December 05:
DSC06503.jpg
[/IMG]
uppstlld.jpg
[/IMG]

Så här såg han ut när han var föl:
fabbebebisuppstlld.jpg
[/IMG]
Fabbesombebis.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Pia skrev:
Min är också reggad som svart. Jag invände mot detta när ID-kontrollanten var här, och påpekade att han var ljusbrun som föl. Men hon stod på sig och skrev svart. Nåja, inget att göra åt, men han är enligt mig brun.
Puttebetar.jpg

Denna häst hade jag kallat mörkbrun pga det ljusa vid hans mule.

Det här med att registrera hästar som föl är väldigt svårt. Min kompis fölunge blev reistrerad som brun för han var brun med ljusare mage, ben och mule. Dock ändrades det i hans papper, för när han växte upp och skulle börja tävla var han mörkbrun. Riktigt mörk. Min häst (på lilla bilden) är registrerad som ljusbrun, vilket han är, men på vintern blir även han mörk. Dock behåller han den röda tonen i pälsen.
Som jag har märkt det kan samma färg bli kallad för olika beroende på vem som utför bedömningen. Det är en induviduell tolkning trots att det finns standarder att följa. ;)

Din häst är inet svartbrun. En svartbrun häst är svart men ljusare på vissa ställen t ex mulen, runt ögonen, i ljumskar och insida lår.

/Maria

krambanan skrev:
Din häst är inet svartbrun. En svartbrun häst är svart men ljusare på vissa ställen t ex mulen, runt ögonen, i ljumskar och insida lår.

/Maria

Så har inte jag fått lära mej.

Men han är inte reggad än, men hon som var ute o chippmärkte honom skrev honom som svart o det är han inte. I andra papper från veterinärbesiktningen tex som han gick igenom för tre år sen så står han som svartbrun.

Men vad anser du att han har för färg då?

Jag anser att han är svart/mörkbrun. Svårt att säga utan att se hästen live.

Svartbrun har tidigare använts fel och gör fortfarande. Det jag skrev är hur man def. en svartbrun häst enligt Hästens färger av Bo Furugren. Det är också så vi på vet. utbildningen får lära oss att en svartbrun häst ser ut.

/Maria

Vad är min häst för färg då?

Hon är väldigt svart när hon inte är klippt, men klippt blir hon väldigt ljus. Inga tecken eller olika nyanser någontans, lite solblekt blir hon på sommaren. Reg som svart.

8e47c5c8.jpg

extbilder.jpg

Svårt att säga. Lite konstigt ljus på andra bilden men för mig ser hon svart ut. Men skulle behöva se hästen live för att vara säker.

Har du fler bilder på när h*n är klippt?

/Maria

Kollade på dina bilder igen. Sommarbilden. Har du någon sommarbild från sidan? Kanske han är gulsvart? Vilken färg har hans mamma och pappa?

/Maria

Senast ändrad:

Ljuset på bilden där hon står uppställd är inte konstigt, det är så hon ser ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 756
Senast: geting
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka