L

Love_Maya

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden men ni får väl flytta den om jag hamnat fel ;) Jag har ett 9-årigt varmblod som det står att hon är färgen mörkbrun. Jag tycker hon ser mer svart ut. Typ bara lite brun på huvudet & andra ställen. Det jag menar är att jag tycker "Mayas" färg borde heta svartbrun, inte mörkbrun. Finns det en färg som heter "svartbrun"? Jag "känner" många hästar som är svarta men färgen heter mörkbrun.. Asså hästar som inte har något brunt på sig, kanske bara några hårstrån! Varför är det så? Kanske är en dum fråga.. Är det för att hästen var mörkbrun när den var ung? Gå in på www.nougatponnyn.zoomin.se & kolla på "Maya".!

Mvh Jacqe

Sv: Färg.

Jag tycker hon är mörkbrun rakt igenom. Itne för att jag är expert på det. Men en "svartbrun" häst borde ju ändå vara mer svart än brun och vara ännu mörkare i färgen.. Eller har jag fel?

ii-ssa skrev:
Jag tycker hon är mörkbrun rakt igenom. Itne för att jag är expert på det. Men en "svartbrun" häst borde ju ändå vara mer svart än brun och vara ännu mörkare i färgen.. Eller har jag fel?

Okej. Men vilken är den "rediga" färgen på henne? Asså hon är ju svart på vintern men mer svartbrun/mörkbrun på sommaren? Är den "rediga" färgen på hästarna den dem har på sommaren eller? :confused: Kanske låter lite dumt, men det finns inga dumma frågor bara dumma svar ;)

di häst är brun visst i och med vinter pälsen får de mörkare päls men det är färgen som hon har på sommaren som är den sanna kan jag tänka mig min häst är choklad brun vilken innebär nästan svart men nyanser i brunt på vintern är hon helsvart...

lady foxglove skrev:
di häst är brun visst i och med vinter pälsen får de mörkare päls men det är färgen som hon har på sommaren som är den sanna kan jag tänka mig min häst är choklad brun vilken innebär nästan svart men nyanser i brunt på vintern är hon helsvart...

Okej ;) Chokladbrun låter coolt. Tycker hon har en fin färg :) Tack så mycket! Då fattar jag.

Det finns en färg som heter svartbrun, och min kallblodstravare har just den färgen. På vintern är hon kolsvart, sånär som på några bruna hår vid ljumsken - och så har hon en mjölmule:love:
Sommartid är hon betydligt ljusare och blir lätt apelkastad. Förra sommaren, när det var soligt en längre period, blev hon mörkt kopparfärgad.

Immer

Jag tror att få räknas som enbart "svart" måste hästarna vara SVARTA, de får inte ha det minsta bruna hårtstrået. Det är iafl vad jag har hört, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. ;)

Immer skrev:
Det finns en färg som heter svartbrun, och min kallblodstravare har just den färgen. På vintern är hon kolsvart, sånär som på några bruna hår vid ljumsken - och så har hon en mjölmule:love:
Sommartid är hon betydligt ljusare och blir lätt apelkastad. Förra sommaren, när det var soligt en längre period, blev hon mörkt kopparfärgad.

Det låter som en HÄRLIG färg! Kopparfärgad :love:

Flummflicka skrev:
Jag tror att få räknas som enbart "svart" måste hästarna vara SVARTA, de får inte ha det minsta bruna hårtstrået. Det är iafl vad jag har hört, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. ;)

Okej, så kan nog det vara för min kompis häst är nästan helt svart men har en brun "fläck" så hans färg heter mörkbrun. Så det stämmer nog! ;)

Jag o min förra medryttarehästs ägare trodde att hon va svart, hon var riktigt mörk på sommaren, och såg kolsvart ut, men hon räknades som mörkbrun. Tydligen, enligt vår veterinär, så ska hästen nästan se lite blå ut för att räknas till svart. Inget brunt alls sa han.
Vi fick en chock, för vi såg henne som svart, o alla andra med :D

det jag har hört under min år är:

svart- hästen måste vara svart svart!! inget vitt eller brunt får finnas

brunsvart- mörkbrun/svart med ljusare ljumskar/mule etc (ofta apelkastede hästar)

mörkbrun- mörkbrun (som det låter asså:crazy: )

vet inte om detta stämmer men det är så jag lärt mig iaf

Din häst är mörkbrun, ingen tvekan.

Min häst som syns i avataren är chokladbrun (verkligen Marabou!) och står som bay/brun i passet.

En svart häst får ju ha vita tecken
och många svarta hästar blir ju dessutom solblekta på sommaren och således blir de lite brunare då, men de ÄR ändå svarta.

Det där med svart har jag för mig att man kollar genom att ta några hårstrån och tittar på dem i mikroskop, med genomlysning. De ska ha en helt solid svart färg för att hästen ska kallas svart, alltså det som förut hette rapp. T.ex. blacka hästar kan man också kolla i mikroskop. Deras hårstrån ska bara ha färgpigment på en sida och inte på båda för att kallas black. Det är därför man kan se en stor färgskillnad på en black häst om man stryker den mothårs så att stråna ställer sig upp! Den ska vara ljusare under.

Appropå solblekning. En rapp ska inte kunna bli solblekt om inte jag minns helt fel. (Det är i alla fall vad jag lärde mig för MÅNGA år sen! Kan vara fel.) Kan den bli det är den inte en äkta rapp. (Hästarna som spelade "Svarta Hingsten" var t.ex. inte rapp på riktigt, det syntes i solen.)

Skumt såntdär, för då va nog dom som bestämde färgen på min pålle, (när han var föl då) färgblinda, han står nämligen reggad som svart, men är så mörkbrun som en pålle kan bli.. :smirk:

Å andra sidan är ju en rapp häst och en svart kanske inte riktigt samma sak, om du förstår hur jag menar.

En rapp häst är ju nästan "blå", och får inte ha några vita tecken.(vad jag vet) Den är riktigt riktigt svart. Så som du beskriver.

Sen kan ju en häst vara svart och ha vita tecken, bli solblekt på sommaren, eller vara "sotsvart" men ÄNDÅ helt riktigt heta Svart.

Inne på avel finns en bra färgtråd, där står en del även om svarta hästar har jag för mej.

Rapp är ett gammalt namn som inte finns kvar. Nu heter det svart (delas in i svart och bleksvart). Belksvarta hästar har ofta vitt/grått ludd i öronen tydligen. Svarta hästar får bli solblekta.

En svartbrun häst är svart men ljusare på mulen, ljumskar, insida lår och runt ögonen. Jämför med hundens färg black and tan.

En brun häst (delas in i ljusbrun, brun och mörkbrun). Är brun med svart ben/man/svans. Dvs man ska se en skillnad i färg mellan benen/manen/svansen och resten av hästen. Dock är det inte alltid helt lätt.

Vi hade en superbra föreläsning om detta. Fick också köpa en broshyr av Bo Furugren som är författare till boken "Hästens färger". Tyvärr är det inga färgbilder i broshyren men våran föreläsare visade en hel del bilder. Riktigt komplicerat det där med färger. Har planer på att köpa boken så snart jag får råd.

Edit: Kund einte hålla mig och har nu beställt boken.

/Maria

Senast ändrad:

Cismon skrev:
Skumt såntdär, för då va nog dom som bestämde färgen på min pålle, (när han var föl då) färgblinda, han står nämligen reggad som svart, men är så mörkbrun som en pålle kan bli.. :smirk:

Är jättesvårt att se när dom är föl. Min häst är också reggad som svart och hon ser ut såhär:

SANDRA3.jpg

:angel:

/Maria

Liknande trådar

Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 756
Senast: geting
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka