Färg på föl, före och efter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 12 968
Sv: Färg på föl, före och efter

*blev dubbelt*

Senast ändrad av en moderator:

Varit med om mkt värre, fölis som inte kunde stå pga av detta. Men han fick special skor och rättade till sig på någon vecka

Mitt lilla sto såg exakt likadan ut dom 2 första dagarna, men hon rätade upp sig av sig själv, o behövde inte hjälpa till något. Beror ju ofta på att ligamenten o senorna är så slappa, från att ha legat så ihopvikta, att de bara inte kan sträcka upp sig, men brukar räta upp sig själva.

Men e de inte så att det är väldigt liten chans att det blir skimmel om man har fux mamma el. pappa om dessa inte har skimmelanlag? Eller om jag fattat det fel. Har själv försökt att forska i detta eftersom jag VILL ha en skimmel, men har en fuxmärr jag med :P

Hvis hingsten er heterozygot skimmel, er det 50% sjanse for et skimmelføll uansett hvilken farge hoppa har. (Med mindre hun er skimmel selv, da er sjansen større). Hvis hingsten er homozygot for skimmel, blir alle føllene hans skimler.

Före
P7170026.jpg

en till - http://i23.photobucket.com/albums/b362/kryptisk/Aleiga/P7170023.jpg
Efter
DSC01288.jpg

sommarskrud - http://i23.photobucket.com/albums/b362/kryptisk/Aleiga/DSC00910.jpg

Det spelar ingen roll hur "stark" färg mamman har, det är hur som helst 50% risk/chans att fölet blir skimmel. Skimmel är dominant, det kan man inte bära på, så även om mamma inte haft skimmel bakåt så hade hon fortfarande haft 50% att få skimmelavkomma med skimmelhingst. Så enda säkra att inte få nån skimmel på det stoet är att låta bli att betäcka med en skimmel.

Och självklart kan en fux skimla av, en skimmel har alltid en grundfärg under det vita.

Glömde: Är hingsten homozygot så lämnar han (eller hon om det är ett sto förstås) alltid skimlar oavsett partner. Men fölet kommer fortfarande att födas med sin grundfärg.

Här är före & efterbilder på min BRP-hingst f. 2006 e. Speyksbosch Dancer BRP 8/WPB ue. Warleigh Nightjar BRP 1.

Maj -06
IMG_9240.jpg

Augusti -06
IMG_0465.jpg

Maj -07
Bildermaj-07011.jpg

Chattis

Hru vet man om hingsten är homozygot? Och vad menas med det?:confused:

Homozygot betyder att färgen är dominant och att hingstens avkommor alltid får hingstens färg.

Precis som MissFideli nämde ovan. :)

Det kanske finns tester man kan göra, det vet jag inget om. Men det krävs i alla fall att hästen fått anlaget från båda sina föräldrar och därmed har 2 anlag.

En homozygot skimmel måste alltså ha 2 skimmelföräldrar och ha ärvt skimmelanlaget från båda.

Homozygot betyder att färgen är dominant och att hingstens avkommor alltid får hingstens färg.

Precis som MissFideli nämde ovan. :)

Lite förtydligande (rätta mig om jag har fel):

Med homozygot menas att hingsten eller stoet har DUBBEL uppsättning av ett dominant färganlag. Alla avkommor till dessa hästar blir i samma färg som den homozygote föräldern. Med dominant menas att OM fölet har anlag för (t ex) skimmel så blir den alltid skimmelfärgad. Ett dominant anlag kan aldrig ligga dolt som t ex recessiva anlag (som fux). Det räcker helt enkelt med enkel uppsättning av ett dominant anlag för att fölet ska få färgen.

En heterozygot hingst eller sto har enkel uppsättning av en färg och ger 50% av avkommorna anlaget vidare medan resterande 50% inte får detta anlag.

Det finns inget bra sett att se på en häst om den är homozygot för en viss färg eller inte. Det enda man kan kolla är ju om alla avkommor blir exempelvis skimmelfärgade efter en viss hingst/ett visst sto. Jag har läst någonstans att en homozygot skimmel oftast bleks av tidigare än en heterozygot skimmel. Huruvida detta stämmer vågar jag inte svara på. /AFF

Precis så är det gällande arvbarhet hos skimlar som du beskrivit.

Två heterozygota skimlar som korsas har teoretiskt 25% chans att ge en homozygot skimmel (alltså en häst som bara kan lämna skimmelavkommor), 50% chans att ge en heterozygot skimmel och 25% chans att ge en färgad avkomma som alltså saknar det dominanta anlaget för skimmel.

Däremot undrar jag om det finns någon känd homozygot skimmelhingst. Någon som vet?

*kl*

Så här såg min kille ut när han föddes

Svart(någon dag gammal)
IM000224g.jpg
[/IMG]

Nån vecka eller två (kanske tre)
IMuno.jpg
[/IMG]

3-4 månader
IM000312.jpg
[/IMG]

Nästan 2 år gammal (lite mörk bild men han är fortfarande lika svart)
IM000364.jpg
[/IMG]

Mitt näst intill svarta föl (1 dygn på bilden) blev en........skimmel.
_Riga_o_flet-1.jpg

KopiaavIMG_1415-1.jpg

Kanske finns på lipizzanersidan eller PRE-sidan, men halvblod tror jag inte finns. Inte här i alla fall.

*kl*
Har ett föl som är 3 veckor. Han är väldigt ljust brun men manen ser mest svart ut. Mamman hade samma färg som föl och är nu brun. Pappa är Careful, brun. Blir han lik mamma i färg tro, eller kan han bli fux? Mormor och mormorsmor är fuxar med vita tecken. Men han har ju trots allt mörk man...
Bild058.jpg

Bild052.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Så här såg min skimmel ut 3 veckor gammal:

liten.jpg

Vid fem såg han ut så här:

SessemanWilmaochElvira037.jpg

Har dessvärre inga bilder i datorn på hur han skimlade av men han såg mest "smutsig" ut vill jag minnas, gulaktig, det närmsta jag kan säga är cappuchino tror jag, med farinsocker el. kanel på...

*tar sista*

Vad tror ni om min fölunge då? Vad får han för färg när han blir stor?
(se länken i första inlägget)

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där... 2
Svar
28
· Visningar
3 779
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
5 052
Senast: Shenzi
·
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än... 2
Svar
31
· Visningar
13 608
Senast: Niki
·
S
Avel Hejsan! Jag har fått möjlighet att låna ett jättefint Welsh sto att ta föl på! Hingsten jag tänkt använda är fortfarande inte så känd i...
Svar
3
· Visningar
2 004
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V