Färg på föl, före och efter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 12 968
Sv: Färg på föl, före och efter

Om jag inte är helt ute och cyklar så "ska" det väl vara så att de riktigt svarta hästarna föds grå. Dvs. får man ett grått föl så kan man räkna med en svart häst som stor. Så är det iaf bland islandshästarna, de silversvarta hästarna föds stålgrå med vita ögonfransar och blir sen svarta. :bump:

Pssst! Måste vara bandaget...:idea:

//tina_tiger

Hehe, nej det var inget internt. Hon måste mena bandaget, på min lille bruna fölunge, att det numera är borttaget :) (tackolov :D )

Såg att du redan fått svar ^

Före:

7962597.jpg

Mitt i: :D
7962595.jpg

Efter:

9140620.jpg

Jahopp, då finns det kanske lite hopp för min lilla fölunge att bli mörkare :p Har tyvärr ingen "efter" bild än, endast en "just nu" :angel: kanske nån som kan ge en liten fingervisning om vad hon kunde få för färg? Är 6 veckor gammal på bilden o har börjat fälla fölpälsen lite på nosen, men kan ännu inte säga vad det är färg bakom den :confused: :D

200705131707-1.jpg

Jag skulle gissa på att den blir rätt brun med tanke på de bruna benen. Men jag är långt ifrån nått proffs.

Om det är ok att lägga ut årsföl för att få höra era teorier om vad det blir så skulle jag vilja ha hjälp med mitt 10 veckors hingstföl som för tillfället ser ut såhär...
Pazzi10veckor-1.jpg

pandanra.jpg

Tycker mig kanske se några små vita stickelhår i det mörka runt ögonen? Vad tror ni? Ville helst inte ha en skimmel...

Beror väl på om mamman o pappan har skimmel anlag. Annars ser det ju ut som om den kommer att bli mörkfux. Ser ut som om manen är ganska mörk för att vara fux, men lite svårt att se på bilderna. Du har iaf turen o ha fått bort lite fölpäls kring ögonen o mulen, så man ser ju lite vad som döljer sig bakom. På min så har hon bara fällt på mulen, o det är väl lite grå/brun/mörkare än resten, o kring ögonen som hon bara fält ca 1 cm runt om kring, så är det exakt samma färg som på resten. Men som sagt, jag skulle iaf gissa på mörkfux.

Okej! Hoppas! Mamman är fux mer åt det kastanjefärgade hållet med ganska mörkröd man och svans. Pappan är skimmel..:(
Ja, du har rätt i att manen som kommer fram under är mörk. Men han är fortfarande ganska ljus på benen... Håller tummarna för mörkfux, det är snyggt! (Men tror tyvärr att hur mycket jag än försöker intala mig annat att det ändå blir en skimmel..)

Men e de inte så att det är väldigt liten chans att det blir skimmel om man har fux mamma el. pappa om dessa inte har skimmelanlag? Eller om jag fattat det fel. Har själv försökt att forska i detta eftersom jag VILL ha en skimmel, men har en fuxmärr jag med :P

Här är min lilla kille som föl, väldigt röd, både på kroppen och i manen.
alzac_foal.jpg

Nu som ettåring börjar manen ändra färg, dock är kroppen lika röd fortfarande.
Vet inte om det bara är en massa "stickelhår" han fått eller om hela manen kommer att bli ljus.
Luggen är fortfarande röd. Han är e: Alcatraz-Stanford och har ingen aning vem han fått manen ifrån då
mamma inte har sådan man.
alzacs_man.jpg

Mamman kommer från en väldigt stark fuxlinje med endast ett fåtal bruna men faktiskt hittar jag en skimmel 4 generationer tillbaka. Vet tyvärr inte vilken färg pappan till fölet föddes som men han är som sagt skimmel... Men undrar: Hur vanligt är det att föl som föds fuxar skimlar av? När folk frågar mig hur mitt föl ser ut säger jag att det är en fux men jag tror att det blir en skimmel, svaret är oftast: "Kan det bli så? Har aldrig sett en fux bli skimmel"

Själv blir jag också osäker på om jag sett någon sådan.. Hur skimlar en fux av? Blir den först brun och sedan brunskimmel? Hur ser den ut fram till tre års ålder? Om någon har bilder skulle det vara jätteintressant!

Men oj!!

Då kanske min lilla fölis blir svart också:)

Så här ser han ut nu. Ja, en dag gammal på bilden.

Jag är helt värdelös på färger, vad det blir och vad dom kallas.

Fick också ett svart litet shettisföl för ca två veckor sedan. Blir den svart då eller ändras det:confused:

Jeanette

Men OJ:confused: vilka bakkotor. Har du kollat upp detta??? Verkar ju inte så bra det där.

Sådär såg min också ut, det rätar upp sig själv, man får vara med och verka lite bara med en vettig hovslagare.

Hästen bör gå i kuperad terräng.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där... 2
Svar
28
· Visningar
3 779
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
5 052
Senast: Shenzi
·
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än... 2
Svar
31
· Visningar
13 608
Senast: Niki
·
S
Avel Hejsan! Jag har fått möjlighet att låna ett jättefint Welsh sto att ta föl på! Hingsten jag tänkt använda är fortfarande inte så känd i...
Svar
3
· Visningar
2 004
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V