Fårägare!

I

Iglatjarn

Någon av er som vet hur det fungerar med slaktbil? Vi har alldeles för många får nu, fick lamm i år fast vi trodde vi plockat bort baggen i tid...
Jag ser inte fram emot en ny sommar av nedvälta staket och får på rymmen samt gräs menat till hästarna som försvinner. Jag har inte lust att vänta till nästa vinter med att slakta och börjar nu grunna på slaktbil. Vart vänder man sig? står det på Eniro typ, jag hittar inget av värde där. Vi har Id-nr på dom.
hur funkar det? Någon som vet? :confused:

Sv: Fårägare!

Vänd dig till närmaste slakteri och fråga!
De brukar väl ha transportörer som sköter intransport av djur dit, såvida man inte kör in dem dit själv...

(vad är det för får du har?)

Gutar.

Förra året blev vi av med ett lamm som trasslade in sig i elstaketet och fastnade med hornen på natten. En ganska så plågsam död och det vill man ju inte... De vuxna är alltid snälla och stannar innanför, men varenda lamm ska på nätet och de fastnar ju, trots att vi har starkström. Vi har en slaktare som kommer ut till oss, men han har 80 får själva som på något sätt ska *trollas bort* och han sa på ett fint sätt att han inte hinner ta våra för oss iår. :( Så vi får försöka fixa slakten själv i år, helst så fort lammen vuxit ifrån mammorna. Ett lamm flaskas för tillfället så henne behåller vi men de andra får ryka.

Kolla vilka slakterier som finns och ring dem. Sedan bokas du in och får ett meddelande i brevlådan när de kommer och hämtar.

Ti_Ti

oj! det var ju smidigt!
Det får jag ringa redan på måndag och göra. Jag trodde det skulle vara svårt att "bli av" med dom då dom inte är märkta, vi har produktionsplats nr men märkte dom aldrig vid födsel, men Tack!

Det räcker om de är märkta när de lämnar gården... Måste inte nödvändigtvis vara märkta direkt vid födseln. Ska de bara slaktas ås behöver de bara prod.platsnummer och inget eget IDnummer.
(efter vad jag kunnat läsa mig till i alla fall)

Stämmer, behöver bara märkas i ena örat med SE-nummer.

Ti_Ti

he he nu tror ni mig inte. I morse när mammsen gick ut för att nappa den sistfödda, så var den inte längre den sista!
Vi har fått ytterligare ett lamm!! Ifrån en 1-årstacka som verkligen inte sett dräktig ut! Dom andra är jättelätta att se på med breda magar och STORA juver, men denna hade inget juver alls, därför blev vi mäkta förvånade över denna eftersläntrare...
Det finns en potentiell mamma kvar, men hon blev nappad förra året som lamm och ligger efter i utveckligen så jag tror inte hon med har blivit dräktig, Det känns ju hårt att slakta halvårslamm fulla av liv...

Problemet för dig kan vara att vissa slakterier vill ha vissa vikter på lammen. Gutar brukar inte bli så stora och då vill inte en slakterier ta emot dom om dom.
Brukar inte bli så bra betalt heller, kan vara så illa att man får betala till för att djuren ska hämtas. Tror att du kan ha större chans att bli av med dom om annonserar ut dom istället och dessutom få lite pengar för dom. Finns ganska många som köper upp lamm för vidare uppfödning innan slakt. Sedan finns det ju också viss efterfrågan på just gutar som livdjur. Något att tänka på kanske!

Tackar för alla tips :bow:
Jag började i ändan som gagnade djuren mest, satte ut en annons på en stor föräljningssajt - och se - idag ringde en kille och ville ha alla tackor plus lamm utan ett :)
Så kvar får vi en vuxen tacka, hennes unge som vi flaskar samt två unga baggar :banana:
Fyra är lagom över sommaren, tillhösten slaktar vi baggarna här hemma och får en ny tacka utan lamm av grannen så är vi tillbaka på ruta 1 där vi började en gång i tiden. 3 tackor och ingen bagge! Nu ska dom bara äta gräs och hålla rent ifrån hästarna och klippa gräset på våran gårdstomt. Perfekt!! :D :bump: :bump:

Så dom slapp bli klister och lusekofta :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 671
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30