Får vi ha henne på dagis?

Sv: Får vi ha henne på dagis?

Hugger bara sista knappen i gör ett litet inlägg om ditt och datt i tråden.

TS: Man har inte rätt till 10 h barnomsorg efter jobbet för att vila, det där har du fått om bakfoten! Jobbar man dagtid eller kvällstid finns natten till vila/sömn och då sover barnet oxå. Om man däremot jobbar natt får barnet vara på förskola på dagen eftersom man behöver sova på dagen efter nattens arbete, och barnet redan har sovit under natten och behöver aktivitet och passning på dagen. Det är stor skillnad gentemot att tycka att man ska ha dagis på dagen för att man jobbar på kvällen.

Angående detta med 15-h barn på dagis ( tex vid föräldraledighet mm) så tror jag att olika lösningar passar olika barn (och inte bara olika föräldrar). Vår son började ju i förskola ganska sent, som nästar tvååring, och fullkomligt älskar det. Detta trots att vi under FL använde oss av öppen förskola och gjorde en hel del aktiviteter och utflykter med honom. Nu har vi inget syskon i sikte än, men för mig är det glasklart att om så blir fallet att han får gå sina 15 h per vecka ändå. Det handlar ju dessutom inte om några heldagar då, utan bara att få komma och leka och vara med kompisar och ta del av verksamheten tre timmar varje förmiddag. För honom är jag helt säker på att det bara skulle vara positivt. Efter att ha varit hemma en vecka nu på sportlovet (jag är lärare) och självklart verkat nöjd med det, jublade och apploderade han när vi svängde in på förskolans parkering. Men sedan har vi, tycker jag, en enormt bra förskola med underbar personal oxå :).

Ang. barn på förskola under föräldraledighet...

Nu har min dotter inte ens börjat på förskola än då hon inte är så stor så hur jag skulle lösa det vet jag inte.
Men, jag ser en bekant som är hemma med det lilla barnet och då har storasyster , snart 2 hemma med och den tjejen hade nog haft det bättre om hon fått vara på förskolan några timmar ibland.
Så fort de lite får besök, så tar storasyster besöket i handen och tar med till sitt rum för att leka borta från lillasyster :(
Nu tror jag det beror mycket på att mamman fokuserar lite väl mycket på den minsta och dessutom inte är iväg på Öppne förskolan mm så att stora tjejen får leka lite mera otan hon sitter "fast" hemma med mamma som inte har "tid" med henne :(

Detta tycker jag är jättetrisst!

Det är väl främst av den anledningen som det kan vara bra med förskola för den äldre även under föräldraledighet.

Måste tillägga lite..
Jag tycker att dom 15 timmar de flesta kommuner har för storasyskon/barn 3 år och uppåt är jättebra!
Dels får hemmavarande föräldrar lite andrum och dels får barnen kontakt med förskolan/kompisar, förr eller senare börjar ju de flesta barn på förskolan. :)
Många mindre samhällen har ju inte heller öppenförskola, och då är det kanske svårare att hitta barn som också är hemma på dagarna att leka med.

Att leka med andra barn är jätteviktigt, men det är inte viktigt att det sker i just förskolemiljö.
* Jenny *

Till exempel har jag sett det i trådar här på bukes föräldraforum. Det talas gärna om kvinnofälla och att barnen tappar i sociala kontakter och att de behöver förskolans pedagogik.

Det finns personer som är nogranna med att förskolan inte är barnpassning utan just har ett pedagogiskt innehåll som inte tillgodoses på samma sätt av endast föräldrarna. Det är därifrån min fundering kommer hur pedagogerna då lägger upp sitt innehåll om barnen inte har kontinuitet på förskolan. Jag skulle iallafall tycka att det var otroligt svårt att ha en röd tråd om barnen har väldigt oregelbundna tider, såsom TS dotter har.

För övrigt så tycker jag att Kamomillo svarar ungefär som mina tankegångar går !

Så lite generellt kan man säga att det är viktigare att föräldrarna inte nyttjar dagis otillbörligt än den pedagogiska verksamheten.
Samtidigt som det gnälls på de som är hemma med barnen på heltid att de missar den pedagogiska och sociala biten i förskolan.

Detta är alldeles OT, men jag har iallafall reagerat lite på detta fenomen.

Förskolan är en skolform, däremot skiljer den ju sig väldigt från grundskolan med tanke på att man inte har skolplikt, utan den ska erbjuda en pedagogisk verksamhet när föräldrar arbetar eller studerar.

Utöver det har man rätt till nämnda 15 timmar, som är ett alldeles utmärkt påhitt.

Så, att vi har en pedagogisk verksamhet innebär inte per automatik att man ska nyttja den för att föräldrarna ska vara hemma och vara lediga. Speciellt inte när många förskolor är överfyllda och personalen går på knäna.

För övrigt brukar vi erbjuda även lediga barn att komma de gånger det händer nåt extra, som teater och längre utflykter.

Till exempel har jag sett det i trådar här på bukes föräldraforum. Det talas gärna om kvinnofälla och att barnen tappar i sociala kontakter och att de behöver förskolans pedagogik.

Ja, jo, kvinnofälla är ju en annan sida av samma mynt. Jag tolkade det som att det enbart handlade om barnens "brist på utveckling" som du menade ofta blev kritiserat.

*delvis kl*
Förskolan har ju ett pedagogiskt innehåll. Och det är klart att det kan vara och är till nytta för barnen att få tillgång till detta! I dagens samhälle finns också betydligt färre barn att leka med "på hemmaplan" eftersom det knappt finns några hemmafru... förlåt föräldrar. ;)

Därför kan det finnas ett värde i för barn som växer upp idag att, om inte annat, "vänja sig" vid just större grupper och den formen av verksamhet som finns på förskolan för att på ett bra sätt "klara av" skolstarten. Förr fanns ju många fler barn som kom från enbart hemmiljö så då var de barnen inte ensamma om ovanan vid den miljön. Idag är du kanske det enda barnet i hela klassen som varit just hemma i x antal år före skolan. Och rent socialt kan jag tänka mig att det för VISSA barn kan vara ett tufft steg. (Jag har tänkt en del på det gällande vår grabb som är en ganska "försiktig" personlighet, som dock har morskat på sig en hel del under sina 1,5 år hos dagmamman).

Jag är nog också sådan att jag personligen ser hemmafrutillvaro som en reell "kvinnofälla". Jag är defintivt ingen förespråkare för vare sig hemmafruar eller hemmamän för den vanliga svenssonfamiljen med medelinkomster (är man mångmiljonär så försvinner ju "fällan" i och med att ekonomin inte är en faktor). I så fall röstar jag på delad "hemmatillvaro" då riskerna för en ojämlik relation förmodligen blir minst i och med detta.

Däremot så tycker jag det är förvånande många föräldrar (även om jag absolut INTE tycker de verkar vara i majoritet) som förstorar upp förskolans "viktighet" i sina barns liv. Och som ofta ser förskolan som någon slags "rättighet" för att hinna utföra ärende, syssla med sina hobbies, ta hand om ett mindre syskon osv. Och det tycker jag är lite konstigt. Och ledsamt.

(Jag är också färgad av att en i min närhet som uttryckligen sagt att hon skulle försöka "fixa till" så att äldre syskonet (ett barn på 3 år) ska få gå HELTID på dagis när hon är hemma med lilla nykomna syskonet. "För att hän trivs så bra där och behöver dagis!". Och då känner jag; ja, jag kan förstå 15-timmarsvalet; om barnet trivs bra så kan det dels vara ett bra sätt för barnet att ha fortsatt kontinuitet/normalitet i vardagen och dels handla om sociala faktorer osv. Men att vilja ha sin 3åring på dagis 40 timmar i veckan när man är hemma föräldraledig med syskon?!? :confused: Varför, liksom? VILL man inte umgås med sitt äldsta barn? VILL man inte ta den chansen till att ytterligare en period få utöva just det som föräldraskapet handlar om; att få umgås, ha kul, få påverka denna lilla individ som är en del av en själv.

Nu tror jag inte det där "fixandet" lyckas för personen ifråga. Och det är jag glad för... och samtidigt kan jag känna en liten "klump" inom mig... om nu mamman tycker detta vore BÄTTRE än att vara hemma med henne och syskon - tja, blir det verkligen bra för det barnet att vara just hemma.... :crazy:)

Angående detta med 15-h barn på dagis ( tex vid föräldraledighet mm) så tror jag att olika lösningar passar olika barn (och inte bara olika föräldrar). Vår son började ju i förskola ganska sent, som nästar tvååring, och fullkomligt älskar det. Detta trots att vi under FL använde oss av öppen förskola och gjorde en hel del aktiviteter och utflykter med honom. Nu har vi inget syskon i sikte än, men för mig är det glasklart att om så blir fallet att han får gå sina 15 h per vecka ändå. Det handlar ju dessutom inte om några heldagar då, utan bara att få komma och leka och vara med kompisar och ta del av verksamheten tre timmar varje förmiddag. För honom är jag helt säker på att det bara skulle vara positivt. Efter att ha varit hemma en vecka nu på sportlovet (jag är lärare) och självklart verkat nöjd med det, jublade och apploderade han när vi svängde in på förskolans parkering. Men sedan har vi, tycker jag, en enormt bra förskola med underbar personal oxå :).

För mig var det fullkomligt självklart att de äldre barnen skulle få fortsätta gå de tillåtna 15h på förskola när de fick en lillebror. Både för sin egen skull, de älskar sin tid på förskolan men då får även lillebror egentid med hemmavarande förälder.
Jag märker annars att när de äldre barnen är hemma så får ju bebisen "hänga med" till skillnad från när tjejerna var små och precis allt kretsade kring dem.

De går 5 h 3 dagar per vecka och deras "normala" schema har varit halvtid på förskolan med 19,5h/vecka. De hade nog inte alls haft något emot att gå halvtid på förskolan redan nu, det märks att kompisbehovet blivit betydligt större så vi föräldrar får aktivera oss mer med att skjutsa och ta emot kompisar.

Tror att det beror på att vi trycker så på "pedagogik" och "pedagoger"
De låter fint, men handlar ju främst om sunt förnuft:)
Och dom flesta föräldrar har ju sunt förnuft....
(Nu vill jag ju inte förringa pedagogiken som dom flesta förskolor har)

Därför tror folk att pedagogiken på förskolorna är bättre än föräldrars logiska tänkande...
Beror kanske på ett dåligt självförtroende, och att man givetvis vill ge sina barn ALLT de bästa.
Sedan finns det föräldrar som inte vill/orkar ha sina barn hemma. Då skyller man på att "pedagogiken" är så viktig...
TROR JAG...

* Jenny *

Om du hade jobbat på mina barns förskola, hade jag sett väldigt negativt på dina regelbundet återkommande inlägg i den här stilen. Dina chefer hade kunnat räkna med upprepade kontakter med mig om detta och jag hade dragit mig för att lämna mina barn på den avdelning där du jobbade.

Jag tycler det är extremt olämpligt att skriva som du skriver när du samtidigt jobbar i barnomsorgen. Oavsett om de föräldrar du kommer i kontakt med läser här eller inte.

Men det är ju ett eget val från din sida, din son missar den aktiviteten men att han skulle lida så för att han inte får följa tror jag inte på.

Tror inte han vet vad "lida" är, men hålla han hemma från roliga saker för han inte vet bättre tycker jag är jättetaskigt. Det är självklart att han ska få åka på Pelle Svanslös och måla sig till katt eller åka en sväng med scoterklubben på sportlovet fast han inte ens får gå på sportlovet. Varje onsdag går de ner och badar.

Om du hade jobbat på mina barns förskola, hade jag sett väldigt negativt på dina regelbundet återkommande inlägg i den här stilen. Dina chefer hade kunnat räkna med upprepade kontakter med mig om detta och jag hade dragit mig för att lämna mina barn på den avdelning där du jobbade.

Jag tycler det är extremt olämpligt att skriva som du skriver när du samtidigt jobbar i barnomsorgen. Oavsett om de föräldrar du kommer i kontakt med läser här eller inte.

:confused::confused::confused:
De jag skrev var att: ingen kan toppa ett bra familjeliv.
Att 15 timmar när barnen inte annars skulle få vara på förskolan är bra.
Att ordet pedagogik KAN vara sunt förnuft.
Tänker inte ta den här diskutionen, men jag jobbar inte i barnomsorgen nu!
Jag har inte fått sparken:D Utan jag har gått vidare ett snäpp, med samma chefer.

Förövrigt har jag inget problem med "mina" föräldrar, De är underbara människor, som gillar sitt "dagis" och gillar även mej.
Jag har tipsat om barnsidorna på buke, och dom vet även vad jag har för nick:angel:

Det känns märkligt att jag som Jobbar/jobbat i barnomsorgen inte får tycka om mitt jobb, men om man jobbar på affär får man tycka till om sitt jobb.:confused:
Jag har mycket höga tankar om föräldrar, jag VET att dom är viktiga för sina barn. Jag vill gärna att föräldrarna förstår att deras roll är viktig.
Och jag kommer ALDRIG att säga att förskolan är viktigare än föräldrar.

Jag har jobbar med så många underbara föräldrar, jag har lärt mej massor av dom, och jag kommer att sakna den här tiden, men just nu känns det bra att gå vidare. :banana:

* jenny*

Tror inte han vet vad "lida" är, men hålla han hemma från roliga saker för han inte vet bättre tycker jag är jättetaskigt. Det är självklart att han ska få åka på Pelle Svanslös och måla sig till katt eller åka en sväng med scoterklubben på sportlovet fast han inte ens får gå på sportlovet. Varje onsdag går de ner och badar.

Hur kan du tolka min text så att jag tycker att du ska neka din son roliga aktiviteter :confused:. Det jag menade var bara att du gör det valet att hänga på museum hela dagen för att din son inte ska missa en aktivitet och jag tycker inte att det är taskigt mot barnet om man inte råkar kunna lägga en hel dag hängandes på ett museum. Men jag ser också att du svarade på cirkus fråga så jag tolkade dig lite galet, sorry :)

Senast ändrad:

Jag reagerar särskilt, och mycket negativt, på dina underliga analyser av föräldrarna - att de inte vill ha barnen hemma och att de har dåligt självförtroende etc.

Det handlar alltså inte om att du tycker något om ditt jobb, du tycker något om barnens föräldrar. Även om kassabiträden ibland tycker saker om sina kunder, så är dels föräldrarna i din verksamhet mycket färre - lättare att känna sig utpekad - dels är det här med barnen lite känsligare än att köpa mjölk.

Om du har avancerat inom samma organisation, kvarstår alltså min kritik. Jag hade tagit oerhört illa upp som förälder på "din" verksamhet. Om du har lämnat barnomsorgen, är jag mindre upprörd, även om jag inte heller hade gillat att läsa inlägg som dina i efterhand av barnens förskollärare.

Öht är det stora problemet med en hel del av den barnomsorg jag har drabbats av just att det är så vanligt att personalen är så negativ till föräldrarna. Det verkar vara en vanlig attityd, som man borde ta tag i för att förändra.

För de allra flesta människor sover ju på natten eller förmiddagen, har faktiskt aldrig höst om någon som måste sova på eftermiddagen efter avslutat arbetspass. Men i praktiken (nej, men terin såklart....) har du ju rätt till det om du nu av någon konstig anledning skulle ha den dygns rytmen.

Jag är extremt nyfiken på var du hittat den regeln, låter helt osannolikt att det skulle gälla icke-nattarbetare.

TS: Man har inte rätt till 10 h barnomsorg efter jobbet för att vila, det där har du fått om bakfoten! Jobbar man dagtid eller kvällstid finns natten till vila/sömn och då sover barnet oxå. Om man däremot jobbar natt får barnet vara på förskola på dagen eftersom man behöver sova på dagen efter nattens arbete, och barnet redan har sovit under natten och behöver aktivitet och passning på dagen. Det är stor skillnad gentemot att tycka att man ska ha dagis på dagen för att man jobbar på kvällen.

13 §
Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.

I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5. Lag (2005:165).

källhänvisning

Beviljande av plats i barnomsorg
När ett barn behöver en plats inom barnomsorgen, anmäler familjen sitt behov till kommunens barnomsorgshandläggare. Kommunen avgör om ditt barn har rätt till barnomsorg i den utsträckning som familjen önskar. Inför beslutet tittar barnomsorgshandläggaren på föräldrarnas arbetstid, restid, studietid, tid för dygnsvila samt eventuellt ytterligare faktorer som är viktiga i det enskilda fallet.

källhänvisning

där är mina källor och jag tolkar det som att man får ha sitt barn på dagis då man har dygnsvila.
visserligen är den sista källan från västerås kommun, men ser väl ingen anledning till att kommuner skulle bedöma så himla olika.

Men fortfarande: har ni dottern på förskolan på måndagen de där 6 timmarna så har ju din sambo fått sin dygnsvila (även om restiden ingår i dygnsvilan).

Har ni fått något svar från kommunen angående att ha dottern på förskolan när din sambo är hemma (och utvilad)?

Nä, det är ju två skilda saker.

Arbetsgivaren är ju tvungen att ge dig din dygnsvila, men att du får ihop det till att du får ha ditt barn på förskolan under tiden är för mig helt obegripligt. Kommunen ifråga TAR HÄNSYN till din dygnsvila, men det har med all säkerhet att göra med nattarbetande föräldrar.

Vad du säger är ju annars att typ 90 % av Sveriges förskolebarn skulle vara på förskolan till runt 2-3 på natten, haha..

Vad är det förresten som gör att det är så jobbigt för pappa att ha dottern hemma under veckan? Att han har annat att göra? Det tror du inga andra har?

Att ha en hel vecka i sträck dessutom borde väl göra att man hinner ändå, tänk hur många föräldrar som vore överlyckliga att ha EN dag ledigt för att hinna med!

Men fortfarande: har ni dottern på förskolan på måndagen de där 6 timmarna så har ju din sambo fått sin dygnsvila (även om restiden ingår i dygnsvilan).

Har ni fått något svar från kommunen angående att ha dottern på förskolan när din sambo är hemma (och utvilad)?

nej, inte pratat med dom än, eftersom det inte är helt klart om det även blir jobb, deltid för honom på ledigveckan.

Om han även ska jobba på sin "lediga" vecka så får ni ju givetvis ha henne på förskolan så då förstår jag inte frågeställningen alls? :confused:

Arbetsgivaren är ju tvungen att ge dig din dygnsvila, men att du får ihop det till att du får ha ditt barn på förskolan under tiden är för mig helt obegripligt. Kommunen ifråga TAR HÄNSYN till din dygnsvila, men det har med all säkerhet att göra med nattarbetande föräldrar.
i vissa fall finns det dock unadtag... kanske 90 arbetstimmar på en vecka är ett sådant undantag?

Vad du säger är ju annars att typ 90 % av Sveriges förskolebarn skulle vara på förskolan till runt 2-3 på natten, haha..
öhhh, vart har jag sagt det? :confused:
det enda jag har sagt är att man har rätt till dygnsvila, sen är det en fråga jag ställer om hur dagis ställer sig till dygn respektive veckavila.

en allmänt knapp:
ärligt talat.
skulle alla av er välja att ha era barn hemma 24-7-365 om det fanns möjlighet till avlastning 1-15 h/vecka?
har ni i så fall inga egna intressen?
inga egna behov?
jag skulle vara mer än glad om jag fick ägna mig helhjärtat åt hästeriet, kompisar och annat som är svårt att hinna/klara när man har 15 månaders runt benen, eller för den sakens skull, bara ligga på soffan och veta att barnet har det bra, tillsammans med kompisar och andra vuxna och på ett bra och neutralt sätt lär sig att samverka i grupp och få rasa av sig lite energi.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 115
Senast: malumbub
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 938
Småbarn Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på...
2
Svar
24
· Visningar
6 752
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar