Får vi ha henne på dagis?

Sv: Får vi ha henne på dagis?

Det handlar inte om att vi inte vill vara med henne, men Andreas har saker som måste göras den veckan han är hemma och eftersom jag jobbar heltid då räcker inte tiden till.

Och det tror du inte fler har?

Som jag sa, vi har föräldrar inom vården som jobbar 1,5-dygnspass, för att sen ha nån dag ledigt.

Tror inte ens de har tänkt tanken på att lämna då, de dyrkar de där lediga dagarna när de kan umgås med sina barn.

Både ja och nej...
Måndagen efter att Andreas kommer hem, måste hon vara på dagis, eftersom han kommer hem så sent och måste vila.
Slutar du jobba 01 på natten får du ha på dagis fram tills 11 på förmiddagen dagen efter, för att du ska kunna vila.

Om det stämmer så skulle det ju betyda att din dotter kan vara på dagis till klockan nio fm, de dagar din man kommit hem från jobbet kl 23 kvällen innan. Och då har vi ändå inte tagit hänsyn till att du skrev om den tid man slutar jobba i det ena fallet och den tid man kommer hem i det andra fallet.

För mig låter det underligt att hemkomst kl 23 skulle innebära barnomsorgsbehov dagen därpå.

En sak som jag undrar över och det är den pedagogiska verksamheten som är på förskolorna, blir det inte väldigt krångligt och allmänt oordning om barnen inte är på förskolan kontinuerligt ? Eller hur lägger ni upp planen om ni har många barn som går oregelbundna tider ?

Jag har fått åka med sonen på aktiviteter för det inte ska bli någon oordning eller han ska missa något. Så det kan hända att vi tillbringar hela vår lediga dag inne i stan på museum.

Nej nu tror jag faktiskt att du är ute och cyklar lite om du tror att var förälder har rätt att nyttja barnomsorg på eftermiddag efter avslutat arbetspass bara för att sova..

Jag förstår inte riktigt vad som ska ligga till grund för att ni ska få nyttja barnomsorg tis-fre de veckor som din dotters pappa är ledig och bara är hemma?

Jag är extremt nyfiken på var du hittat den regeln, låter helt osannolikt att det skulle gälla icke-nattarbetare.

Men det är ju ett eget val från din sida, din son missar den aktiviteten men att han skulle lida så för att han inte får följa tror jag inte på.

På mitt barns förskola är det ett syskonpar där pappan jobbar borta varannan vecka och är ledig varannan. Mamman arbetar varje vardag kontorstid. Dom veckorna han är hemma får barnen vara på förskolan 3,5 timmar per dag och det har rektorn beslutat.

Du kan ju alltid höra med områdesansvariga men jag tvivlar starkt på att ni skulle få ha någon sorts barnomsorg då en förälder faktiskt är hemma. Det är väl om man märker att barnet på något sätt skulle få problem med att komma in i gruppen eller liknande som det kan vara aktuellt.
Att ni skulle få barnomsorg för att en förälder kommer hem kl. 23 från jobb tror jag inte heller.

Sedan kan jag ju spontant tänka att hade jag varit borta från mitt barn under 7 hela dagar så skulle jag nog gärna bonda lite extra de följande 7 dagarna.
Man får försöka göra grejer tillsammans helt enkelt och de saker som inte är "barnvänliga" får vänta tills kvällen då den andra föräldern kommer hem.

kl

När man kommer hem från arbetet på kvällen kan väl inte ha med saken att göra? Det relevanta måste väl vara när man slutar arbeta?

Jag har ingen bil och det tar mig 1,5 timme att ta mig kommunalt till jobbet. Min nattvila minskas i praktiken med 3 timmar, men det är ju knappast arbetsgivarens fel att jag bor där jag bor och inte har någon bil.

Sen tycker jag att det vore otroligt konstigt om det fanns en regel som sa att alla har rätt till barnomsorg 10 timmar efter avslutat arbetspass.

Isf skulle ju regeln om att man har rätt till barnomsorg arbetstid+restid vara helt onödig, man har ju 10 timmar på sig att hämta barnet efter avslutat arbetspass.

Dygnsvilan som alla förvärvsarbetare har rätt till är väl desstuom 11 timmar per 24-timmarsperiod och inte 10?

Senast ändrad:

Så lite generellt kan man säga att det är viktigare att föräldrarna inte nyttjar dagis otillbörligt än den pedagogiska verksamheten.
Samtidigt som det gnälls på de som är hemma med barnen på heltid att de missar den pedagogiska och sociala biten i förskolan.

Detta är alldeles OT, men jag har iallafall reagerat lite på detta fenomen.

kl

När man kommer hem från arbetet på kvällen kan väl inte ha med saken att göra? Det relevanta måste väl vara när man slutar arbeta?

Jag har ingen bil och det tar mig 1,5 timme att ta mig kommunalt till jobbet. Min nattvila minskas i praktiken med 3 timmar, men det är ju knappast arbetsgivarens fel att jag bor där jag bor och inte har någon bil.

*felläst av mig*

Samtidigt som det gnälls på de som är hemma med barnen på heltid att de missar den pedagogiska och sociala biten i förskolan.

Detta är alldeles OT, men jag har iallafall reagerat lite på detta fenomen.

var förekommer det gnället och fenomenet?

Vi ska nämligen ta hem vår 3,5åring på heltid from mitten av april då jag går hem på föräldraledighet med nytt barn. Vi kommer inte nyttja "15-timmars" heller, det känns mer krångligt för oss att göra det än till någon nytta. (vi måste förstås engagera oss lite mer själva i det sociala umgänget för sonen istället; via öppen förskola och andra aktiviteter).

Eftersom jag jobbar på en kommun så har jag nära kontakt med bland annat några personer som jobbar inom vår förskoleverksamhet. Någon lunch så pratade jag lite med två stycken om förestående bebis och att vår son ska vara hemma när vi är hemma med nummer 2. Och de två (en administratör och en chef) var båda väldigt positiva till det. "Bra! han har större behov av sina föräldrar än att vara på förskolan!" var deras åsikt. Nu kan det ju vara så att de är personer som helt enkelt är "taktfulla" och inte säger exakt vad de tycker till alla omkring sig, men om de tyckte vårt val var tokigt/dumt så borde de ju inte ha kommenterat det alls tänker jag. ....
(Eller också tycker de jag/vi är så fantastiska föräldrar så att just VÅRT barn får det mycket bättre hemma än på förskolan! hahahaha *OBS! ironi*;) )

Jag har inte sett några större diskussioner om att det är "dumt" att låta barnen vara hemma istället för inom barnomsorg... De enda jag hör tala om det är föräldrar som absolut VILL ha barnen där till exempel även när de får bebis igen. De brukar påtala (för mig och andra) hur viktigt det är för deras barn att få gå kvar i den pedagogiska verksamheten. För mig är det helt okej det val de gör, jag lägger mig inte i det och tror säkert att det har sina fördelar för många barn. (Men ibland kan jag inte låta bli att tycka det är liiiite konstigt ... om det handlar om små barn kring 1-2 år eller så eller om det handlar om föräldrar som helst vill ha dem på förskolan så mycket som möjligt även om de själva är (föräldra)lediga.)

var förekommer det gnället och fenomenet?

Vi ska nämligen ta hem vår 3,5åring på heltid from mitten av april då jag går hem på föräldraledighet med nytt barn. Vi kommer inte nyttja "15-timmars" heller, det känns mer krångligt för oss att göra det än till någon nytta. (vi måste förstås engagera oss lite mer själva i det sociala umgänget för sonen istället; via öppen förskola och andra aktiviteter).

Eftersom jag jobbar på en kommun så har jag nära kontakt med bland annat några personer som jobbar inom vår förskoleverksamhet. Någon lunch så pratade jag lite med två stycken om förestående bebis och att vår son ska vara hemma när vi är hemma med nummer 2. Och de två (en administratör och en chef) var båda väldigt positiva till det. "Bra! han har större behov av sina föräldrar än att vara på förskolan!" var deras åsikt. Nu kan det ju vara så att de är personer som helt enkelt är "taktfulla" och inte säger exakt vad de tycker till alla omkring sig, men om de tyckte vårt val var tokigt/dumt så borde de ju inte ha kommenterat det alls tänker jag. ....
(Eller också tycker de jag/vi är så fantastiska föräldrar så att just VÅRT barn får det mycket bättre hemma än på förskolan! hahahaha *OBS! ironi*;) )

Jag har inte sett några större diskussioner om att det är "dumt" att låta barnen vara hemma istället för inom barnomsorg... De enda jag hör tala om det är föräldrar som absolut VILL ha barnen där till exempel även när de får bebis igen. De brukar påtala (för mig och andra) hur viktigt det är för deras barn att få gå kvar i den pedagogiska verksamheten. För mig är det helt okej det val de gör, jag lägger mig inte i det och tror säkert att det har sina fördelar för många barn. (Men ibland kan jag inte låta bli att tycka det är liiiite konstigt ... om det handlar om små barn kring 1-2 år eller så eller om det handlar om föräldrar som helst vill ha dem på förskolan så mycket som möjligt även om de själva är (föräldra)lediga.)

Klokt beslut tycker jag! att ha honom hemma nu när ni har den chansen.
På dom förskolor där jag jobbat har vi inte sett något konstigt med att föräldrar VILL ha sina barn hemma när chans ges. Däremot har JAG sett det konstigt att föräldrar vill ha sina barn på förskolan när dom själva är hemma..
Pedagogik hit och pedagogik dit... Föräldrar och ett tryggt familjeliv kan ingen förskola i världen toppa!

* Jenny *

Jag har jobbat en hel del kväll/natt 17-03 & har dottern 15 timmar på dagis. + dom timmarna jag har varit inringd (timvikarie) Men sen har jag hållt henne hemma vissa dagisdagar, så timmarna har jämnat ut sig i slutet på månaden ändå.

Jag har haft rätt att lämna henne ca 4 timmar innan jag börjat jobba natt, (har aldrig gjort det utan jag har hållt henne hemma & lämnat hos mormodern på vägen till jobb & sambon hämtat henne när han slutat.

Sen har jag rätt att ha henne på dagis 8 timmar efter jag jobbat natt, dvs sambon lämnade henne på morgonen vid 06:30 & jag hämtade vid kl 14 när dom vaknade efter sin middagslur.

Klokt beslut tycker jag! att ha honom hemma nu när ni har den chansen.
På dom förskolor där jag jobbat har vi inte sett något konstigt med att föräldrar VILL ha sina barn hemma när chans ges. Däremot har JAG sett det konstigt att föräldrar vill ha sina barn på förskolan när dom själva är hemma..
Pedagogik hit och pedagogik dit... Föräldrar och ett tryggt familjeliv kan ingen förskola i världen toppa!

* Jenny *

Tack! :)

Ja, jag känner ju så själv (och det var så personerna inom vår fsk resonerade också). Och; vilken BONUS för oss att få ha honom hemma ytterligare ca 1,5 år! (Samma bonus får ju inte nummer 2 av naturliga skäl).

Sen förstår jag att det är olika på olika barn hur bra det är att vara hemma eller på fsk. Men överlag tror jag fler föräldrar underskattar sin egen betydelse för sina barn.

Jag har jobbat en hel del kväll/natt 17-03 & har dottern 15 timmar på dagis. + dom timmarna jag har varit inringd (timvikarie) Men sen har jag hållt henne hemma vissa dagisdagar, så timmarna har jämnat ut sig i slutet på månaden ändå.

Jag har haft rätt att lämna henne ca 4 timmar innan jag börjat jobba natt, (har aldrig gjort det utan jag har hållt henne hemma & lämnat hos mormodern på vägen till jobb & sambon hämtat henne när han slutat.

Sen har jag rätt att ha henne på dagis 8 timmar efter jag jobbat natt, dvs sambon lämnade henne på morgonen vid 06:30 & jag hämtade vid kl 14 när dom vaknade efter sin middagslur.

Antar att det var ett allmänt inlägg i tråden och inte svar direkt till just mig? :confused:

Ja visst är det märkligt att så många verkar tro att dagis är bättre för barnen än föräldrarna...
Jag har min snart 5-åring hemma nu när jag är föräldraledig. Vi åker till öppna förskolan två dagar i veckan.
Han är hos sin pappa två dagar i veckan och är då på dagis.
Vi har inte stött på några negativa kommentarer om det.

Ja visst är det märkligt att så många verkar tro att dagis är bättre för barnen än föräldrarna...
Tror att det beror på att vi trycker så på "pedagogik" och "pedagoger"
De låter fint, men handlar ju främst om sunt förnuft:)
Och dom flesta föräldrar har ju sunt förnuft....
(Nu vill jag ju inte förringa pedagogiken som dom flesta förskolor har)

Därför tror folk att pedagogiken på förskolorna är bättre än föräldrars logiska tänkande...
Beror kanske på ett dåligt självförtroende, och att man givetvis vill ge sina barn ALLT de bästa.
Sedan finns det föräldrar som inte vill/orkar ha sina barn hemma. Då skyller man på att "pedagogiken" är så viktig...
TROR JAG...

* Jenny *

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 115
Senast: malumbub
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 938
Småbarn Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på...
2
Svar
24
· Visningar
6 752
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar