Får uppfödaren döma hunden på utställning?

Ela

Trådstartare
Missade att det var min tiks uppfödare som är domare på utställningen i Lidköping. Antar att det inte är okej att uppfödaren får döma sina hundar, men vem har ansvaret för att i så fall se til att meddela arrangerande klubb detta? Eller får man som hundägare inte ställa alls när uppfödaren är domare?

Sv: Får uppfödaren döma hunden på utställning?

Så här står det i de domaretiska reglerna:

"6. a) Hund som domare under de senaste
sex månaderna ägt, personligen trimmat,
tränat, vårdat eller uppvisat får inte
anmälas till utställning för bedömning
av denne domare. Sker detta likväl
så ska domaren avvisa hunden från
ringen och hunden ska tilldelas Cannot
be judged.
b) Cannot be judged kan även utdelas då
annan särskild omständighet föreligger,
som gör att domaren inte finner det möjligt att acceptera närvaro av viss utställare i ringen då detta till exempel
kan rubba förtroende för domarens
opartiskhet. I kritiken kan detta till
exempel anges ”Cannot be judged på grund
av delikatessjäv”."

Alltså är det inget hinder i sig att ställa en hund för uppfödaren, men den ska inte vara välkänd för den samme. Är man vänner, umgås emellanåt eller har ett samarbete på något vis bör man inte heller ställa.

Om din hund inte har varit hos uppfödaren enligt 6a, men du själv kan misstänka att jävsituation kan uppstå enligt 6b, kan du alltid be någon annan visa hunden.

Rent generellt kan man väl säga att man bör vara återhållsam med att ställa till situationer där jäv kan misstänkas, men har man råkat anmäla är det bättre att någon annan visar hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 319
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka