Får man verkligen lov att ge hästar färsk vitlök?

Jag ger 64% för ett kilo rent vitlökspulver som säljs i varhus här i storpack. Ger 1 tsk/häst/dag året runt. Har det i tässlutande burk, så inga problem med fukt eller klumpbildning. Lukatr väldigt koncentrerat vitlök...
De vitlökspulver som säljs i hästaffärer till oss hästfolk är oftast utblandade med något....typ kalk....
Onödigt att ge extra klak den vägen också....

Hippos Vitlöksgranulat kostar i min hästaffär c:a 120:- för ett kilo och då skulle man ge 1 msk/häst/dag....Kan säga att det inte räcker speciellt länge...... :(

Så jag vet ju var jag köper mitt... :D

Jag har alltid varit motståndare till att ge hästar lök (oavsett sort) bara av den enkla anledningen att de aldrig skulle söka upp och äta det i det vilda.

Förlåt, men jag kan inte låta bli att undra: Ger du inte morötter eller betfor heller?
För jag har då aldrig sett någon häst stå och gräva efter morötter eller betor.... :D

Immer

Rötter är väl ändå precis det hästar försöker få tag i under hela vinterhalvåret då det knappt finns nåt annat att äta?
Däremot är det riktigt att jag inte ger betfor.

japp, precis så jag tänkt också, bara över sommarmånaderna för att avskräcka en och annan insekt..

Men hur vet vi egentligen att hästar inte skulle välja en lökväxt om den grävde upp en sån?? Om de hade möjlighet till det vill säga. Vissa gräsätande djur äter ju med förkärlek vissa lökväxter. Min ena häst gjorde rent hus i löklandet förra sommaren (gullök) när hon kommit lös. Morötterna hade hon dock inte rört...trots att de stod precis intill.

Fasen! Nu matvägrar hästen! :(
Jag får nog leta andra alternativ än vitlöken då, för hon rör bara inte kraftfodret...... :(

Jag vet inte, men att ett gräsätande strövdjur frivilligt skulle äta någonting som är så starkt och luktar så tårarna rinner... jag VET inte alltså men det bara känns fel!
Och nu vill min egen inte alls röra maten längre så jag får nog sluta ge detta....

Liknande trådar

P
Foder & Strö Har en fundering som ni övriga gärna får kommentera. Har läst om att de senaste rönen pekar på att det är rent livsfarligt att ge...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 248
S
Hästvård Ni som ger era hästar vitlök; hur mycket ger ni dem per dag? Jag tänkte ge min häst vitlök, bara för att det är bra för henne, sen ska...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Lindaslycka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix