Dreamer
Trådstartare
Jag har alltid varit motståndare till att ge hästar lök (oavsett sort) bara av den enkla anledningen att de aldrig skulle söka upp och äta det i det vilda. För några år sen läste jag även på olika sidor på nätet (minns inte hur trovärdiga källorna var) att lök skulle vara dåligt för hästarnas magar. Och faktiskt, vitlök är starkt och för ett djur som i det vilda i princip bara äter stråfoder, bark, säd etc så känns det helt enkelt bara FEL att ge detta.
Men så ger ju halva hästsverige sina hästar vitlök och jag har inte hört om nån som har dött än. (Ok det är ingen garanti för nånting, många hästar har ju magsår t ex...)
Och det ska ju vara effektivt för att hålla insekterna borta! Så nu har jag inhandlat ett kilo vitlökspulver som jag ger min häst. Dock så undrar jag om inte effekten blir mycket bättre om man ger färsk vitlök, som många andra i mitt stall gör!
Vad säger ni om detta, får man ge hästar lök?
Men så ger ju halva hästsverige sina hästar vitlök och jag har inte hört om nån som har dött än. (Ok det är ingen garanti för nånting, många hästar har ju magsår t ex...)
Och det ska ju vara effektivt för att hålla insekterna borta! Så nu har jag inhandlat ett kilo vitlökspulver som jag ger min häst. Dock så undrar jag om inte effekten blir mycket bättre om man ger färsk vitlök, som många andra i mitt stall gör!
Vad säger ni om detta, får man ge hästar lök?