Får man verkligen lov att ge hästar färsk vitlök?

Dreamer

Trådstartare
Jag har alltid varit motståndare till att ge hästar lök (oavsett sort) bara av den enkla anledningen att de aldrig skulle söka upp och äta det i det vilda. För några år sen läste jag även på olika sidor på nätet (minns inte hur trovärdiga källorna var) att lök skulle vara dåligt för hästarnas magar. Och faktiskt, vitlök är starkt och för ett djur som i det vilda i princip bara äter stråfoder, bark, säd etc så känns det helt enkelt bara FEL att ge detta.
Men så ger ju halva hästsverige sina hästar vitlök och jag har inte hört om nån som har dött än. (Ok det är ingen garanti för nånting, många hästar har ju magsår t ex...)
Och det ska ju vara effektivt för att hålla insekterna borta! Så nu har jag inhandlat ett kilo vitlökspulver som jag ger min häst. Dock så undrar jag om inte effekten blir mycket bättre om man ger färsk vitlök, som många andra i mitt stall gör!
Vad säger ni om detta, får man ge hästar lök?

Det är ju inte förbjudet att ge vitlök till hästar och man kan ge det i vilken form man vill....färsk, granulat, pulver....

Sök på vitlök så hittar Du massor av trådar om det här....

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

jag ger i perioder (sommaren mest) vitlök. Och då riktiga vitlökar. Pulver luktar möjligen ngt bättre men äkta vara är alltid bäst vara tycker jag fastän man går och stinker sedan ;-) vitlök är ju bra mot både sjukdommar och fästingar

Visst kan man ge vitlök, fast själv föredrar jag granulat. Enkom pga att just lökdelen/köttet är det som kan ge problem i magen hos hästen.

Jättedum fråga på väg:

Vad är granulat? Är det den flytande varianten (har för mig att det finns en sådan)?

Min käre kuse klarar inte vitlök i pulverform - hans mage är alldeles för känslig. :crazy:

Granulat är nästan i samma konsistens som socker, alltså små pärlor kan man säga. Varför jag föredrar granulat är att pulver är väldigt fuktkänslig, vill gärna klumpa ijop sig och dessutom odrygt och dyrt. Det är också lättare att portionera granulat, det bllir mer precs sas.

Jag brukar ge mina hästar vitlöksklyftor om jag märker de är lite småförkylda.
Och mina hästar äter det utan att jag "lurar" i dem det!
Bara att skala klyftorna och slänga i dem i fodret!
Ena hästen har tom fått det på fodringen när han bara får havre, så har han inte velat äta dem då, så har det ju varit jättelätt för honom att sortera bort bitarna.

Andra hästen är en "känd sorterare" som tex inte kan äta "grusmineraler" för han sorterar bort det, alger har jag fått sluta ge honom, för då rörde han inte kliet med algerna i efter ett tag osv.
Men vitlöksklyftorna slinker ner, de ligger aldrig kvar i krubban.

Aha! :idea: Jag trodde att granulat var pulver!
Och har också reagerat på priset :eek: plus att det dammar nåt förfärligt när man häller upp det i hästens krubba....
Vad för märke använder du? På granulat alltså! Pris?
Skulle i så fall köpa riktigt mycket åt gången. Så det räcker över sommaren.

Alright, då är det kanske ingen fara då? För visst borde färsk vitlök ge bättre effekt! Mot insekter alltså, det har jag nog missat att tala om.

En tjej i stallet ger sin häst en vitlöksklyfta om dagen. Hon börjar i maj och slutar i Augusti. Hennes häst har inga problem med insekter.
Hästen äter klyftan ur handen...

Jag gav vitlökspulver under fyra år.
Sedan några år ger jag inget pulver och märker ingen skillnad. Har aldrig haft en sjuk häst och de verkar drabbas av lika mycket flugor nu som då.

Kanske är det färsk vitlök som gäller?

Framför allt så blir det ju enormt mkt billigare med färsk vitlök. Och samma effekt!

Jag gör insektsspray som funkar bra med vitlök i.
I fjol hade jag vitlök, vatten och olja.
I år ska jag köra med vitlök, vatten och vinäger i stället, då jag fått tips om att det också funkar bra. Oljan härsknar nämnligen om det blir för varmt... :crazy:

Det märket jag köper heter Pharmacare, och vill man ge hästen motsvarande 2-3 vitlöksklyftor så är det 1 msk som gäller. Annars minskar man så att den motsvara det man önskar, priset är jag lite osäker på eftersom vi köper 25 kg i stöten. Men jag har för mig att 3 kg kostar mellan 200-250 kr, jag tror att du kan hitta det på butiker vid travbanorna.

Lånar knapp..

Jag ger vitlökspulver. Köper i mataffären (leta upp 'invandraraffärer'). ger 40 kr för ett kilo polver och ett 1 kryddmått motsvarar en vitlöksklyfta.

Det där kilot pulver för 40 kr räcker i över ett år åt två hästar (jag ger året om) och billigare än så kan man nog inte få det.

kallblodsstoet fick färsk vitlök (hon tyckte om det så) och jag såg ingen skillnad i verkan, insektsavstötande effekt eller så jämfört med de som fick pulver.

40 kg för ett helt kg!!?? :eek:
Snacka om fynd i stället för att ge ett par hundra spänn för en liten burk i en hästaffär! :D

Det blir dyrare att ge färsk vitlök eftersom det krävs väldigt mkt vitlök för att komma upp i effekten av ett litet mått koncentrerat pulver. En liten klyfta eller två gör nog varken till eller från.

men innehåller inte den färska vitlöken fler ämnen som liksom går bort vid torkningsprocessen..? För en vitlöksklyfta luktar ju mycket mer än pulvret...

men innehåller inte den färska vitlöken fler ämnen som liksom går bort vid torkningsprocessen..? För en vitlöksklyfta luktar ju mycket mer än pulvret...

Jo så är det, sen har pulver ännu kortare hållbarhet dvs innehållsmässigt försvinner det på 2-3 månader. Granulat är inte lika känslig, håller dessutom aktiva substanser bättre och effekten därmed effektivare. På så sätt blir det billigare i längden, med samma effekt hela vägen.
Man får helt enkelt det man betalar för.

Lök är stakrt för en häst och bör betraktas som ett tillskott som ska användas i kortare perioder om ca 1-2 månader. När det behövs. Inte ett tillskott som mineraler, som ges varje dag alltså.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Har en fundering som ni övriga gärna får kommentera. Har läst om att de senaste rönen pekar på att det är rent livsfarligt att ge...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 248
S
Hästvård Ni som ger era hästar vitlök; hur mycket ger ni dem per dag? Jag tänkte ge min häst vitlök, bara för att det är bra för henne, sen ska...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Lindaslycka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix