Får man tävla på Kimblewickbett?

E

ELine

Har gått igenom hela bettarsenalen snart och inget funkar riktigt bra. I ridning funkar Kimblewick och Pelham bra, men vad får man tävla på (trav, ej monté), verkar inte som om hävstångsbett i någon form är tillåtet, eller?
Reglementet är lite svårtytt, bett med rörlig hävstång, vad är det?

Tacksam för tips på bett till stor, tung kallblodssäl.

Sv: Får man tävla på Kimblewickbett?

I sulkylopp får du inte ha någon hävstång utom i bettet längdriktning. Att det har rörlig hävstång bör vara att det kan flyttas i bettets längsriktning.

I Utrustningsbestämmelserna kan man läsa: "I Sverige får även Pessoa- och Pelhamsbett användas i sulkytrav om ej hävstångseffekten utnyttjas." Tydligt svar på din fråga tycker jag :)

För fullständiga bestämmelser se http://www.travsport.se/appImage/utrustning080228.pdf

Jaa det får man tävla med, vi hade det på Poppsson när han tävlade och då var det godkänt i allafall. Och då har vi varit på banor som Färjestad, Mantorp, Åby,Solvalla,Romme mm.Och jag kommer i håg att Åby kollade alla bett en gång vi startade honom och det var inga problem. Det var det enda som fungerade på honom och han var jäkligt "tung" i huvudet och entömd. Ett kanonbett tycker jag.

Hmm sorry trodde det var monte du frågade om.......ska läsa bättre nästa gång :o

Tack för alla svar. Sambon med mjölksyrearmarna får styrketräna och vi återgår till entömsbettet + annan käk och ser om det hjälper en smula.

Jaa det får man tävla med, vi hade det på Poppsson när han tävlade och då var det godkänt i allafall. Och då har vi varit på banor som Färjestad, Mantorp, Åby,Solvalla,Romme mm.Och jag kommer i håg att Åby kollade alla bett en gång vi startade honom och det var inga problem. Det var det enda som fungerade på honom och han var jäkligt "tung" i huvudet och entömd. Ett kanonbett tycker jag.

Tycker också det är ett kanonbett, det och pelham är ju det enda som det går att bromsa med när det är sån där tungskalle i änden på tyglarna. Växlar mellan de två i ridningen och de finkar fint tycker jag. Synd att man inte får köra på dem bara, det blir ju inte mindre tungt för att det blir tömmar istället för tyglar...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 434
Senast: Hedwig
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 984
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 786
Senast: Lindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar