Så gör jag också med godis. Läste en bra artikel för ett tag sedan om detta. Att tillföra något positivt för hästen i en stressad situation kommer inte leda till att man belönar stress om man gör likt du beskriver var min tolkning. Jag har bara gjort det på känsla utan den infon. Allt som hjälper till att locka tillbaka hästens fokus och/eller hjälpa den att hantera sin sinnesstämning bättre blir ju något positivt.
Men som du också skriver, det viktigaste är ju att en själv är i rätt sinnesstämning till att börja med! Det jag övar dagligen i stallet, tar aldrig slut för en lättstressad person som mig
Tillsammans med hästen ska vi vara den som styr känsloläget, den trygga punkten som alltid finns där oförändrar i alla situationer så att när hästen kommer ur sin stress och sitt fokus på annat måste vi finnas där vid varje tillfälle. Ju fler tillfällen hästen försöker checka in med oss och vi inte är den där trygga punkten desto svårare blir det för hästen att lita på oss. Och det är såklart väldigt olika vilka behov hästarna har av detta. Jag borde antagligen ha en tryggare häst men jag anpassar mig istället till min hästs och mina förmågor så vi kan ha trevligt tillsammans på vår nivå.