Får man skjuta sin häst själv?

Boop

Trådstartare
Läste en annan tråd om avlivning och började fundera på om man får avliva (bulta) sin häst själv? Någon som vet? Jag har ingen aning...
Nu menar jag iofs inte att kanske vem som helst ska göra det, men om man är utbildad på bultpistol och hela avlivningsproceduren så borde det väl vara okej?

Både jag och min man har avlivat mååånga kor, grisar och får med bultpistol och har varit närvarande när (veterinären) bultat hästar. I det fallet borde det väl vara tillåtet, eller? Det finns ju så mycket speciella regler när det gäller hästar om man jämför med andra lanbruksdjur så jag misstänker att det är andra regler här med....

Kanske ska förtydliga: Jag ska inte avliva någon av mina hästar!
Bara en fundering som kom upp...

Sv: Får man skjuta sin häst själv?

Ja. Det får man, under förutsättning att man har erfordelig kunskap ang hur man avlivar aktuellt djurslag dvs häst.

Är aldrig roligt, men man får avliva sin häst själv, men man ska ha den kunskapen och disiplinen som krävs för att utföra det. DVS inte tvivla det minsta. Det är ju en kännslig sak.

Min granne avlivade en av sina hästar hemma i somras. Det var akut och hästen avlivades i hagen. Den bultades, tömdes på blod och blev sedan hämtad för destruktion.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30