Får man lämna en hund själv i hundgård.....

F

Flying High

Om man håller på att renovera ett hus, o kör hem för kvällen. De bor inte där! Han står själv o skäller/ylar om vartannat. Jag vet inte om de kommer i morgon, de är inte där varje dag!

Ägarna hoppade bara in sin bil o körde???:mad::confused:

Jag hade inte gjort så med min hund, så det känns inte bra att gå in.

Får man verkligen lämna sin hund så???

Sv: Får man lämna en hund själv i hundgård.....

Lånad knapp

Ok, Tack för svaret

Nej, det undrar jag verkligen om det stämmer. Mig veterligen så finns det en gräns för hur många timmat i sträck en hund får vistas i hundgård och även en gräns för hur många timmar den får vara ensam?

Kör man dessutom ifrån huset och inte bor där ö h t, inte kommer dit varje dag så måste det vara bristande tillsyn.

Skandal att hålla hund så.

Hur ser det kravet ut? Är det någon skillnad om det är privatperson eller näringsidkare?

Vi har nämligen en stackars hund som står och skäller/ylar/gråter på en ödegård nära oss, eller rättare sagt det är en skrothandlare som förvarar skrot och avfall därute som har satt hunden som vakthund.
Ingen bor på gården, den går helt lös, inget staket och har tak över huvudet. Den går inte över tomtgränsen trots staketlöst.
Den är ensam större delen av dygnet, man hämtar lastbilarna på morgonen vid 07 och ställer dem vid 16 och lämnar sedan platsen.

Har funderat ett tag nu på att ringa inspektören i kommunen eftersom jag tycker att det är ett eländigt sätt att hålla hund på, ett flockdjur kan knappast må bra av att lämnas ensam större delen av dygnet.

Var har jag hört det här med att hunden måste rastas efter 4 timmar? Har absolut för mig det men kan inte komma på var jag har sett det.

Hunden ska ha vatten och vindskydd.Så ska den rastas/se till en gång varje dag.

Det var på förslag att hundar bör rastas var 6:e timme, men om det antagits eller inte har jag ingen koll på.

Jag kan ju säga att den inte rastades efter 6 timmar iaf!!!

Jag blir så trött på människor, som inte bryr sig om sina djur!!

Får nog ringa någon om detta!

Tack för svaren!!

Det var på förslag att hundar bör rastas var 6:e timme, men om det antagits eller inte har jag ingen koll på.

Hittills gäller att hunden endast bör komma ur hundgården
en gång per dag. Inte ens skall.

Tycker att du ska ringa er djurskyddsinspektör, ibland kan det sätta blåslampan i ändan på folk som inte begriper hur en hund ska behandlas!

Lycka till!

Tycker att du ska ringa er djurskyddsinspektör, ibland kan det sätta blåslampan i ändan på folk som inte begriper hur en hund ska behandlas!

Lycka till!

Men hallå!
Djurskyddsinspektörerna hotar väl inte folk med olagliga medel?
Man kan inte blåslampa folk som inte gör ngt fel enligt lag.....

Jag tror inte det var så Jeeves menade, en blåslampa kan betyda många saker!!

Det behöver inte vara olagliga medel, för det stod det nog inte..:idea:
:rofl:

Jag tror jag fattade.;)

Tur att NÅGON begriper:angel:

Måste man vara övertydlig här eller:confused:

En inspektör kan komma ut på besök efter anmälning från någon som tror att ett djur far illa av någon anledning - därmed inte sagt att djurägaren alltid blir "dömd" eller ens att de gjort något fel, enligt lag.

Ett sånt besök kan däremot ibland få VISSA djurägare att vakna upp och börja behandla sina djur bättre...

Jag håller med dig - blir också upprörd över den typen av djurhållning:(

Men hallå!
Djurskyddsinspektörerna hotar väl inte folk med olagliga medel?
Man kan inte blåslampa folk som inte gör ngt fel enligt lag.....

:rofl:

Ja du jag kunde inter låta bli att dra lite på smilebanden :D

Jag ser framför mig hur en Djurskyddsinspektör jagar skiten ur en hundägare med en blåslampa i högst hugg och utanför står Jeeves och fnissar :rofl:

Jag hade gjort mer än fnissat...hade förmodligen hejat på:bump:

Fast om du läser RÄTT så stod det knappast att inspektören sätter blåslampa i ändan. Det stod DET...villket betyder *situationen i sig*.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar