Får man ha vilken sadel som helst?

M

Mela94

Hej!

Jag är medryttare på ett halvblod. Vi hoppr lite smått och har tänkt oss att kanske komma ut på en tävling snart. Inget stort, bara en liten clear-round. Men hästen rids akademiskt och har därför en spansk sadel. Hon har en vanlig engelsk men den passar inte riktigt bra. Så min fråga är:

Får man tävla med spansk sadel, eller måste man ha en av den engelska varianten?:confused:

Sv: Får man ha vilken sadel som helst?

ok.. :(
får väl leta upp en pad då...

om ägaren vill att du tävlar hästen bör väl hon stå för lämplig utrustning?

*knapplån*
kan man hoppa låga höjder, max 60-70cm med dressyrsadel på clearround?

ja det kan man, så länge sadeln är av engelsk typ. Men det spelar ingen roll om det är en hoppsadel, dressyrsadel eller allroundsadel. Det kan du göra i högre klasser också, men det verkar onödigt jobbigt.

I hoppning är sadling och betsling "i princip fri" så du kan ha vilken sadel du vill så länge den inte är konstruerad på ett sätt som kan skada hästen.

I dressyr däremot krävs det att sadeln är av "engelsk typ".

Tjaa.. det är jag som vill tävla och hon har en engelsk sadel som funkar men den passar inte perfekt..

Men det låter ju bra..:laugh: skulle vilja titta i TR men kan inte få de att funka:(, nån som har det i nåt annat format än pdf?:confused:

I hoppning är sadling och betsling "i princip fri" så du kan ha vilken sadel du vill så länge den inte är konstruerad på ett sätt som kan skada hästen.

I dressyr däremot krävs det att sadeln är av "engelsk typ".

I PRINCIP fri. Sadeln måste vara av engelsk typ.

ja det kan man, så länge sadeln är av engelsk typ. Men det spelar ingen roll om det är en hoppsadel, dressyrsadel eller allroundsadel. Det kan du göra i högre klasser också, men det verkar onödigt jobbigt.

Jag har placeringar i 110 med dreesyrsadel :p. Hade vid den tiden ingen hoppsadel som passade så då fick det bli så. Överdrivet jobbigt var det inte ;).

Har det inte varit stora diskussioner om huruvida man får rida barbacka eller inte? Bara för att det inte står att det är förbjudet betyder ju inte det heller att det är tillåtet.

Jo, såvitt jag vet är det faktiskt just så. Står det inte i TR att det är förbjudet så är det tillåtet. Om det nu inte kan finnas någon annan regel i TR som gör det förbjudet. Men vad det gäller barbackaridning kan jag inte komma på någon sådan regel... Alternativet skulle vara att TRs andemening är att man måste ha sadel och det går väl i och för sig att diskutera, men... Nja, jag hävdar fortfarande att det är tillåtet att tävla hoppning barbacka.

Kanske ska fråga tävlingarrangören för att vara på den säkra sidan;)
Men tack för hjälpen!

Såg i efterhand att datorn logat in sej själv på min syrras användare.
//Mela94

Alltså för att tävla hoppning i spansk sadel behöver du absolut inte fråga arrangören. Det är inget tvivel om saken, sadeln behöver inte vara av engelsk typ! Hindrar de dig att tävla i en spansk sadel gör de fel. I och för sig, är det en klubbtävling du ska på är det kanske bäst att ta det med arrangören ändå, där kan man ju ha lite egna regler om man vill. Men på lokal tävling och uppåt ska det inte vara några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka