Får man ha klocka i Lätt A precision?

Sv: Får man ha klocka i Lätt A precision?

Ja jag vet inte men de flesta domarna är väl rätt upprörda av de här TR ändringarna också och så länge ingen protestera så gör de väl som de tycker. Kan man hänvisa till "Code of conduct" när det gäller klocka i Lätt A så kan man väl hänvisa till samma om man vill ändra något annat? :confused:

Jag sparar också mina pengar i år och kör för mig själv här hemma... Har tänkt bygga några egna maratonhinder, så kan jag och Tacitus tävla mot varann med egenkomponerade regler :D

Hepp hepp hepp!!! bara jag får hem mitt lilla Tigermonster så lär ni nog få agera miljöträning åt oss, eller kanske främst åt mig :angel:
Om ni lovar att inte bitas :p

Fast om det börjar att klia i huggtänderna så kan jag inte lova nått ;)

Ärligt talat så tycker jag att det är... (en hel radda med svordomar som utelämnats av hänsyn till allmänheten) att inte följa TR, även om jag i det här fallet hyser både förståelse och sympati för orsaken därför.

Men grunden är ju trots allt att TR ska följas till punkt och pricka och är TR dåligt så får man påtala detta och se till att TR ändras, man kan ju inte hålla på och hitta på egna regler - vilket ju iofs KK gör på hemsidan :D med sitt "code of conduct" men nog fasen ska vill hederligt folk vara bättre än dom som sitter där känns det som.

Fy tusan vilket elände med makthungriga viktigpettrar som vägrar att lyssna på de människor som dom är satta att representera...

*kl*
När det gäller det ny TR så måste bara berätta om vår tävling vi hade i våras och då med en LA precision. Både vi som arrangörer och domaren var något tveksam till detta med idealtid dels för att ingen eg förstått tanken med det och sen för att domaren insåg att hon skulle få mycket mer att göra, det är lite att göra att räkna om över-/underskriden tid i straff.

Till allas förvåning var den nya bedömningen mycket bättre än tex A:0, minst fel och snabbast vinner. Då det krävdes mer av kuskarna än att bara flänga runt banan. Körningen blev mycket snyggare, man såg rent ur många av kuskar var tvungna att tänka efter o ffa känna efter i vilket tempo dom låg i. Sen blev det mycket mer utslagsgivande än en vanlig A:0 eftersom närmast idealtid o minst fel vann. Hade bara 2 ekipage som träffade av idealtiden i hela Lätt A klassen, vilket säger en del anser jag helst då det var både mer o mindre erfarna kuskar som körde.
Det som kändes negativast var att domarstackarn fick en massa mer att göra vad gällde räknandet av straff för över-/underskriden idealtid så det tog längre tid att delge ekipagen vad dom fått för straff efter sin runda.

Sen tycker jag som så många andra att vissa delar med nya TR är bara skit, typ Lätt A maraton, eller maraton o maraton såsa runt i ett hinder under 5 minuter... Hade det inte räckt med 1 "utbildningsklass" istället för att förstöra hela Lokala klassen. För så j*vla kassa är väl inte nybörjarkuskarna att dom behöver 2 tävlingsklasser på sig för att kunna hantera sin häst :confused: Nej höj hellre dressyrkraven för att man ska kunna klassa upp sig till tex MSV från Nat lätt. För rätta mig om jag har fel men det är väl i dressyren som man sätter grunden för ALL körning! O ska jag vara ärlig så anser jag att det oftast är alldelens för låg nivå på dressyren om man ser till övrig körning (hästarna går knappt i form eller felställd i MSV), många kuskar (ffa yngre) ser mest dressyren som ett nödvändigt ont för att få köra maraton...

Oj nu har jag fått gnälla lite oxå :o

Senast ändrad:

Ärligt talat så tycker jag att det är... (en hel radda med svordomar som utelämnats av hänsyn till allmänheten) att inte följa TR, även om jag i det här fallet hyser både förståelse och sympati för orsaken därför.

Men grunden är ju trots allt att TR ska följas till punkt och pricka och är TR dåligt så får man påtala detta och se till att TR ändras, man kan ju inte hålla på och hitta på egna regler - vilket ju iofs KK gör på hemsidan :D med sitt "code of conduct" men nog fasen ska vill hederligt folk vara bättre än dom som sitter där känns det som.

Fy tusan vilket elände med makthungriga viktigpettrar som vägrar att lyssna på de människor som dom är satta att representera...

Men många har ju påtalat att ändringarna i TR ger mycket utrymme för egna tolkningar så det är väl det som sker.:confused: Ska man kunna följa ett reglemente så måste det vara skrivit på ett sådant sätt att det bara går att tolka på ett sätt. Vi roade oss på ett körmöte att tolka vissa meningar från TR och kom fram till att de kunde tolkas på flera olika sätt.

Hela den här TR historien verkar ha blivit rätt stökig.
Hoppas att det blir vettigare andra år.

Just bedömning A:0 är den bedömning som jag tycker man blir mest "stressad" då man inte vet riktig hur snabbt de andra kommer att köra etc.

Jag kör ju helst enligt bedömning A1d (j:,eöä skitdator vill inte skriva A1d med kolon av någon märklig anledning utan sätter då in en :d...) där man kör en grundomgång med bara maxtiden som begränsning och sedan vid felfritt får lov att köra en omkörning.

Då har ju dessutom alla som inte vill köra fort möjligheten att tacka nej till omkörning samtidigt som att det inte ger något att flåköra direkt eftersom man då riskerar att missa omkörningen.

Om jag ensammt skulle fått bestämma så skulle nog LA ha fått bedömning A1d.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 433
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar