Får man ha klocka i Lätt A precision?

Sv: Får man ha klocka i Lätt A precision?

:bow: Jag gillar dig! ;)

Vad i hela Skottland sysslar de med? *förstummad* Som någon skrev förut i tråden, ett domslut måste ha stöd i TR. Det har det inte i dagsläget om en domare säger att man inte får ha klocka, för det står ingenting om det i TR. Så hur kan man i efterhand komma med ett tillägg för att man "glömde" trixa in det i originaltexten? Det är väl ändå en fråga som får tas upp inför nästa års TR! Jag har själv skrivit regler för en tävlingsklubb och de gånger vi i styrelsen har glömt nåt så har vi såklart inte lurat in det i efterhand, utan har tagit upp det nästkommande år och stått vårt kast att en viss paragraf saknas. Rätt ska baske mig vara rätt! :mad:

Nu har det kommit upp på ridsportförbundet och kuskringen ett tillägg om tidtagarur. Det är INTE tillåtet.

Hänvisningen är till mom 500.1 "sportens anda".

Hur tidtagarur har med det momentet att göra fattar jag bara inte. Känns som en stor nödlösning.
Dock kan jag tycka att det är löjligt med både idealtid och tidtagarur, om man nu ska fråga mig ;-)

Jag tycker även att förbud mot GPS är larvigt. Du vet ju redan vägen, du kan, och SKA räkna ut allt, iallfall med sträckans längd och tiden du ska ha på dig. Du kan också få fram hasighet med uträkning. Det är ju exakt samma som GPS.
Att klara det eller inte ligger ju knappast på den nivån utan kunskapen om din häst.

Jäkla skit, då! :confused: Men tack för heads up! :idea: Nu slipper jag leta tidtagarur, men å andra sidan känns det som att "tävlingen" blir ett lotteri av nåt slag...

Men vad de strular... Och varför ska man inte få ha klocka, i maraton uppmuntras man ju till och med att använda det?

Sen funderar jag på vad det egentligen är för idealtempo man ska hålla? De tempon som står i bilaga 3 är väl för maxtider? Om maxtiden är samma som idealtid så blir det ju konstigt - iom att om man får vara +/- 4 sekunder från idealtiden, men om man överstiger maxtiden så får man straff så det går ju inte ihop. Men ingenstans varken i TRV eller någon bilaga så hittar jag vad som är idealtiden...

Det är nästan som att en domstol väljer att man inte går efter aktuell lagtext utan istället väljer att hänvisa till boken Moby Dick, den vita valen :grin:
bedömningsfråga för domaren.

Ja, det blir någon sorts tolkning där man kan tolka in vad sjutton som helst. Jag tolkar in att varje domare väljer vilket det ska vara på varje enskild tävling.

Nä, jag håller med....man får sjutton stå sitt kast. Med denna hänvisning kan man även tolka in allt skit godtyckligt och skylla på moment 500.1
Kan vi då inte bara ha den texten så slipper vi TR med alla sidor?

Det blir ju väldigt konstigt. Om någon har klocka och detta anmäls/upptäcks efter körningen - ska man då bli diskad? Med hänvisning till mom 500.1 :confused: Det känns inte hållbart. Och som kusk så ska det väl räcka om jag lusläser TR - eller förutsätts man hålla örnkoll på svrfs och kuskringens hemsidor också ifall det dyker upp några nya regler där..?

Ja, precis - är det plötsligt samma regler för hästtävling som för bilister som skall undersöka vilka nya trafikregler som har tillkommit varje år? (Och som alltså inte står i körkortsboken.) :confused: Jag har verkligen vänt och vridit på TR för att hitta nån info om klocka, men hittade ingenting. Tänk om jag inte hade ställt frågan här, då hade jag inte vetat att klocka nu plötsligt blivit otillåtet! (Trots att det alltså fortfarande inte står i TR...) Vad hade domaren sagt till mig då om han/hon ville utesluta mig men jag hävdade att jag har läst TR utan att hitta något förbud? Sånt kan ju verkligen skapa problem på en tävlingsplats och jag undrar hur SvRF skulle ställa sig till att en kusk bestrider ett sånt domslut på grund av att TR saknar den paragraf som domaren stöder sig på! Jisses...

Det är faktiskt snäppet värre... i relation till din köra-bil-jämförelse är det som om man säger åt alla poliser att bötfälla de som kör en röd bil men den aktuella lagparagrafen finns inte inskriven i lagboken utan polisen ska bötfälla dom med röda bilar bara för att det står så på regeringskansliets hemsida (regeringen anser nämligen att det är fult med röda bilar så då borde det ju vara uppenbart för allmänheten att det är otillåtet att köra en röd bil :D).

Fascinerande vilken kompetens dom där ena besitter :grin:

Och hur är det med klocka i maraton? Det står det inte heller någonting om i TR. Med samma logik så skulle väl det också vara förbjudet då..? :confused:

Ja, precis - är det plötsligt samma regler för hästtävling som för bilister som skall undersöka vilka nya trafikregler som har tillkommit varje år? (Och som alltså inte står i körkortsboken.) :confused: Jag har verkligen vänt och vridit på TR för att hitta nån info om klocka, men hittade ingenting. Tänk om jag inte hade ställt frågan här, då hade jag inte vetat att klocka nu plötsligt blivit otillåtet! (Trots att det alltså fortfarande inte står i TR...) Vad hade domaren sagt till mig då om han/hon ville utesluta mig men jag hävdade att jag har läst TR utan att hitta något förbud? Sånt kan ju verkligen skapa problem på en tävlingsplats och jag undrar hur SvRF skulle ställa sig till att en kusk bestrider ett sånt domslut på grund av att TR saknar den paragraf som domaren stöder sig på! Jisses...

Å andra sidan så hade nog inte KK fått sådan eld i baken angående klocka i precision om du inte ställt frågan här...;) fast det är klart, KK tycker ju att det är oseriöst att diskutera körsporten på ett körforum så dom läser nog inte här... eller?...:rofl:

fast det är klart, KK tycker ju att det är oseriöst att diskutera körsporten på ett körforum så dom läser nog inte här... eller?...:rofl:

Dagens bästa!!

har fått det svaret av marie många gånger...samtidigt som jag vet att hon är en flitig bloggare och säkerligen lusläser oss :) nåt annat vore ju konstigt då det berör KK och TRgruppen och borde vara av intresse. Vi härinne består ju av ca 2-5 procent av de tävlande.

Å andra sidan så hade nog inte KK fått sådan eld i baken angående klocka i precision om du inte ställt frågan här...;) fast det är klart, KK tycker ju att det är oseriöst att diskutera körsporten på ett körforum så dom läser nog inte här... eller?...:rofl:
Det har jag också räknat ut - men hade jag inte ställt frågan så hade jag inte vågat ha klocka just för att jag inte hade vetat om det var tillåtet eller inte.

(Jag är också fascinerad över hur KK plötsligt har "kommit på" att det saknas en regel om klockor i precision, med tanke på att de uppenbarligen inte tar den här sajten på allvar så de kan ju inte rimligen ha tagit min fråga om klocka på allvar heller då... :crazy: Ska vi tro att någon annan har upplyst dem om att regeln saknas i TR? *hmmm...*)

Det är faktiskt snäppet värre... i relation till din köra-bil-jämförelse är det som om man säger åt alla poliser att bötfälla de som kör en röd bil men den aktuella lagparagrafen finns inte inskriven i lagboken utan polisen ska bötfälla dom med röda bilar bara för att det står så på regeringskansliets hemsida (regeringen anser nämligen att det är fult med röda bilar så då borde det ju vara uppenbart för allmänheten att det är otillåtet att köra en röd bil :D).

Fascinerande vilken kompetens dom där ena besitter :grin:
*Asgarv* Precis, det ska vara godtyckligt från polisens sida att bötfälla röda bilar med stöd av det nya direktivet som står på hemsidan - inte med stöd av lagtexten... :rofl:

Jag måste för skojs skull uppdatera lite, det var ju tävling med idealtid igår.

Jag stegade upp 180 m på en raksträcka tidigare i veckan och körde 5 gånger. Första gången gick det lite för fort (cirka 45 sekunder) och sen hittade jag tempot. Två gånger i rad lyckades jag köra på 1,00,4 och så körde jag på 57,3 respektive 57,9. Så 4 gånger av 5 inom idealtiden (+/- 4 sekunder) kändes som en bra uppvärmning inför tävlingen...

Jag satt hela banan och tänkte "det går för långsamt, det går för långsamt, vi tar för stora svängar, det går för långsamt", men vi kom ändå i mål inom idealtiden med 1 sekunds marginal. :banana: Måååånga körde alldeles för fort och några körde istället väldigt långsamt.

Kontenta: öva på tempokörning innan tävlingen, det lönar sig! :D

Köra på en hand i dressyren gör man inte förrän i nationell klass.[/QUOTE]

Man kör med en hand i Lätt A då det är samma program som i nationell lätt!!

åh den här gamla diskussionen med nya TR...har inte tävlat i år och tänker inte tävla iår tack vara tr. Där förlorade DE tre starter, en möjlig uppklassning och licenspengar!

Jag vill tävla, inte lalla runt i undertempo, det gör jag när jag kör hemma och tappar suget en regnig dag. Kom hem till mig så kan vi ha egna fartfyllda tävlingar som hästar och kuskar gillar! Finns det något skönare än känslan på en nöjd och lite slutkörd häst som skrittar av med långa kliv och lödder på halsen, öronen rakt fram och efter en timme nöjt vilandes i boxen?

På de tävlingar som jag har varit på så har domaren tagit bort det där med +- 4 sekunder i LättA eftersom de inte tyckt att det har fyllt något syfte och tagit samma bedömmning som i de andra klasserna. Sen behöver man ju inte starta i precision för att bli uppklassad utan det räcker med dressyr+maraton. Och i maraton får du köra hur fort du vill :)

jaha, så domarna gör egna tr nu istället, för att möta folks..

Klart jag får köra fort i maraton, men till vilken nytta när jag kan ha picnic istället, mycket trevligare! Fördelen är ju också att jag slipper träna min häst, för skritta genom skog det kan han redan obs....IRONI!

Känner själv att man kanske betraktas som bakåtsträvare, men i detta fallet är det ju vansinne, och rättvisa är något som ligger mig varmt om hjärtat, därför anser jag att man ska ta bort alla hopphinder där hästen kan tänkas slå sig på en bom eller ryttaren ramla av, samt ta bort tidshoppning så var och en kan åka till tävling för att utbilda sig innan man rider det i trav. Självklart ska bommarna vara av skumgummi och ryttarna gå bredvid hästen första 20 tävlingarna, detta i proportion till hur många hopptävlingar det finns jämfört med körtävlingar. Kostnaden för detta är givetvis detsamma som för en tävling på tid.
/mycket besviken

åh den här gamla diskussionen med nya TR...har inte tävlat i år och tänker inte tävla iår tack vara tr.

Jag sparar också mina pengar i år och kör för mig själv här hemma... Har tänkt bygga några egna maratonhinder, så kan jag och Tacitus tävla mot varann med egenkomponerade regler :D

På de tävlingar som jag har varit på så har domaren tagit bort det där med +- 4 sekunder i LättA eftersom de inte tyckt att det har fyllt något syfte och tagit samma bedömmning som i de andra klasserna.
Jasså det får domaren ändra som de vill? Jag blir inte klok på det här - vissa får göra egna undantag precis som de vill (tänker även på reglerna för lagseriefinalen), medan vi andra måste följa inte bara varenda paragraf utan även gissa hur de har tänkt och leta på hemsidan efter nya regler som inte ens står i TR.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 433
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar