Får man ha klocka i Lätt A precision?

Sv: Får man ha klocka i Lätt A precision?

Jag har funderat vidare och kommer nog att tejpa fast ett tidtagarur på ovansidan av vänsterhanden om jag inte får tag i en fälttävlansklocka. Naturligtvis kommer jag att fråga på tävlingsplatsen innan min start om det verkligen är okej med klocka och varför det inte står i TR om det nu inte är okej. Jag är rätt bra på att argumentera, så är det inte tillåtet så kommer jag att be domaren ta fram sidan i TR där det står, annars kommer jag köra med klocka. :cool: (Hoppas naturligtvis på uppbackning från övriga deltagare!)

Ett domslut måste ju ha stöd i TR annars kan ju domarna hitta på egna regler precis som dom själv behagar.

Rent juridiskt läst så är det inte förbjudet att ha klocka i precisionen.

Så jag har inget val, jag måste delta i idealtidsprecision trots att den tävlingen inte för mig närmare ett kval till Nationell, eftersom det bara är dressyr och precision, ingen maraton.

Men, kan du inte strunta i precisionen och bara köra dressyren? LA precision fyller ju ingen funktion och så slipper du allt "krångel".

Ja eller kan du väl vara med och ta det som en träning och köra i ditt tempo och ta de straffpoäng som man får. Kvalgränser finns väl bara i dressyr?!

För mig så ska precsionen gå i arbetstrav. Arbetstrav är ju ingen exakt fart utan det kan ju variera från häst till häst och är ju oftast långsammare för outbildade hästar som inte kan ta ut steget. Så att sätta upp ett viss fart som ska gälla alla hästar tycker jag inte funkar. Vissa hästar passa inte den farten alls och man skall då som kusk kanske sätta kort trav istället med följd att det blir betydligt vingligare och man river koner istället. Jag tycker att man i lätt klass ska uppmanas att hålla sin häst i den arbetstrav som just den individen klara. Sedan när man går upp i klasserna så sätter man ju krav på att hästarna skall kunna hålla en viss fart i sin arbetstrav men då förutsätter man ju att hästen är utbildad mer än i lätt klass.

Har faktiskt aldrig varit med om att någon har vält i lätt klass så det var en överraskning för mig att det hänt. Däremot har jag varit med om att flera med giggar på tex SM har vält pga att de sätter upp en för hög hastighet mot vad utrustning och häst tål. Men jag tror att det handlar om utbildning av kuskar så att de förstår hur man kör en precision och inte om någon konstig regel att alla hästar ska trava i samma fart. Lätt B är ju betydligt mer utbildande med en maxtid. Hur man kör en precision bör man ju lära sig på träning innan det är dags för första tävlingen. Många klubbar ordnar ju P&D körningar i precision så man får öva på vilket tempo man ska hålla eller får man höra med en körtränare.

Arbetstrav för en travhäst kan vara ganska fort... lika märkligt som att man klumpar ihop alla kallblod, det kan ju vara enorm skillnad på en kallblodstravare i kondition och en "Tinker" i steglängd - det tempo i trav som en tinker får kämpa med är ju rena semestern för många kallblodstravare när det kommer till tex maraton eller precision.

Ett stort aber för säkerheten i Precision är ju att man använder dressyrvagnar och kör med istället för att ha någon lämpligare vagn - det är ju tom så att man i dressyren premierar vagnar som är direkt olämpliga att köra fort med vilket leder till att en bra dressyrvagn är en dålig precionsvagn... Och då ska man lik förbaskat ha folk till att använda samma vagn i både Dressyr och precision vilket är rena vansinnet om man nu vill ha högre säkerhet på precisionsbanorna.

Skulle folk få använda maratonvagn + en groom som burkar ordentligt istället för att sitta och le så skulle det förmodligen göra mer för säkerheten än att köra på idealtid i LA.

Egentligen har man ju tänkt rätt men resultatet har blivit lite knasigt. Eftersom alla hästar har olika steglängd och liknande så blir det ju lite fel att sätta ett tempo som alla oavsett storlek på häst ska rätta sig efter.

Personligen hade jag hellre haft stilbedömning a´la hoppning istället för idealtid (undantaget presentationspoäng då:angel:). I stilhoppning bedömmer man ju att vägval, tempo, rytm osv är väl avvägt till den aktuella hästen. DÅ blir det utbildande!
Håller med! :D

(Fast jag förstår verkligen inte varför Lätt A ska vara utbildande alls! Träna gör man väl hemma?)

Men, kan du inte strunta i precisionen och bara köra dressyren? LA precision fyller ju ingen funktion och så slipper du allt "krångel".
Jag vill ju förbereda hästen för senare tävlingar (framförallt konditionsmässigt) och rent krasst är det inte värt resan och allt vad det innebär för bara en dressyrklass. Är jag ändå där med all utrustning så vill jag ju delta så mycket som möjligt, särskilt eftersom jag har en unghäst som behöver rutin. (Hon är 6 år, gör sin andra tävlingssäsong.) Men jag som kusk vill ju tävla, inte ranta runt i promenadtempo och glo på en klocka hela tiden... :crazy:

Utöver de anledningarna så försöker jag få en BRUCH-titel på hästen (en kvalitetstitel inom Shetlandsällskapet) och då krävs två genomförda tävlingar med antingen dressyr + precison eller dressyr + maraton. Så det är väl bara att bita ihop och spela enligt reglerna för att få de där resultaten som behövs. *mummel* :angel:

Ja eller kan du väl vara med och ta det som en träning och köra i ditt tempo och ta de straffpoäng som man får. Kvalgränser finns väl bara i dressyr?!
Så kan det mycket väl bli.

Du får starta två gånger i dressyr på samma dag.... så är du av med kvaldelen sedan... :D

Jag kan delvis hålla med dig angående vagnarna, men samtidigt tycker jag att reglerna omyndigförklarar oss kuskar litegrann. Vi anses inte tillräckligt duktiga för att köra på tid, även om man har tävlat på tid i flera år t.ex. på klubbtävlingar, eller med en annan häst som inte är kvalad till Nationell Lätt, eller om man har tävlat förr om åren och har haft ett uppehåll. Då måste man delta i Lätt A nu för att kunna kvala uppåt och där anses man vara så orutinerad och okunnig om tempo och säkerhet att man inte får köra så fort man vill eller kan. Jag kan förstå om t.ex. ungdomsklasserna för A- och B-ponny har såna regler, där det ju bevisligen är unga kuskar som inte rimligen kan ha så många års erfarenhet (även om flera av dem säkerligen har det ändå). Men varför ska man behöva köra så i Lätt A som ändå ska vara förberedande för Nationell Lätt? Vad lär man sig på det när Nationell klass körs på tid, vilket ju kräver en helt annan kännedom om tempo, balans och sitt ekipage? Vad är syftet med att kalla Lätt A för "utbildande" om det inte ger en försmak på nästa steg på skalan?

(Jag menar inte att du ska svara på de frågorna, det är bara mina allmäna funderingar och frustrationer. ;) )

Enligt en del personer som är tongivande inom SvRF så tycker dom att 4-spannen i Globen är i det närmaste ett djurskyddsproblem... så dom litar nog definitivt inte på "hobbykuskar" som inte ens tävlar internationellt :grin:

Kan inte annat än att hålla med om att det är en total omyndighetsförklaring och jag ställer mig frågande till att tävling ska vara utbildande - snarare så att tävling ska vara en kontroll på den utbildning som man genomför på hemmaplan och inte alls ses som utbildning öht.

Förr i världen på kavalleritiden (mycket körfolk tycker ju absurt mycket om gammla traditioner...) så var tävlingen alltid en ren utbildningskontroll och inte ett ord nämdes om att man skulle utbildas på tävlingsplatsen istället för på hemmaplan.

Nä, precis. Som jag har sagt förut i liknande diskussioner; man kan inte komma på en hopptävling utan att någonsin ha hoppat ett hinder förut, så varför ska man kunna komma på en körtävling utan att i stort sett ha kört häst förut? Det går inte ihop och erfarna kuskar blir bara bittra istället för entusiastiska över sin tävlingsgren.

Jag tillhör kategorin som har kört häst sedan jag var 12-13 år (och det är rätt länge sen nu, över 15 år sen...) och har tävlat aktivt sen 1998. Men på grund av att min ponny inte är kvalad till Nationell Lätt så måste jag tävla Lätt A den här säsongen för att kunna kliva upp i riktig tävlingsklass nästa år. Det spelar alltså ingen roll att jag vet hur man kör snabbt utan att välta, för det är enligt nya TR bara ponnyns brist på erfarenhet som spelar roll. (Jag har också haft ett uppehåll från lokala tävligar i några år medan nya ponnyn har utbildats, så jag som kusk är inte heller kvalad till Nationell klass enligt nya TR.) Att jag har tävlat nämnd ponny i klubbtävlingar i precision, på samma svårighetsgrad och på tid, ett flertal gånger spelar ingen roll... :crazy: Det känns som att KK har tänkt väldigt mycket på de outbildade kuskarna inför det nya TR:et men totalt har glömt bort de som vet hur körning går till.

Men, men... Kontentan av den här tråden är i alla fall att det saknas ett förbud mot klocka i Lätt A precision och att en domare inte rimligen kan komma med ett sånt förbud på tävlingsplatsen eftersom det saknar stöd i TR. Check! Nu ska jag skaffa en klocka med stor display som jag kan sätta på vänsterhanden. :D

Jag har lusläst TR för att hitta om det står någonstans att man får eller inte får ha klocka/tidtagarur i precision med "bedömning A med idealtid". Men jag hittar varken att det är tillåtet eller otillåtet, så hur ska jag tolka det?

Detta står i TR

Mom 507 Vagnar

6. Hastighetsmätare och vägmätare är ej tillåtna i någon deltävling

Detta står i TR

Mom 507 Vagnar

6. Hastighetsmätare och vägmätare är ej tillåtna i någon deltävling[/QUOTE]

Detta står i TR

Mom 507 Vagnar

6. Hastighetsmätare och vägmätare är ej tillåtna i någon deltävling
[/QUOTE]

Ett armbandsur, eller rentav ett tidtagarur heller för den delen, är ju inte vare sig en hastighetsmätare eller en vägmätare...

Då ska det ju i klartext stå att att tidtagarur/klocka/kronograf inte är tillåtet, annars är det ju de facto tillåtet.

Sen blir det till att "förbjuda" att ha mobilen fasttejpad på armen också :laugh:

I fälttävlans TR IV (mom 434) står det "Det är ej tillåtet att rida mot tidtagningsur i klass upp till och med P90/100-klass." I körningens TR finns ingen motsvarighet och jag drar samma slutsats som er andra att det måste vara tillåtet med klocka.

Check! :D

Som andra påpekat, hastighetsmätare och vägmätare säger ju inget om tiden.

Nu har det kommit upp på ridsportförbundet och kuskringen ett tillägg om tidtagarur. Det är INTE tillåtet.

Hänvisningen är till mom 500.1 "sportens anda".

Hur tidtagarur har med det momentet att göra fattar jag bara inte. Känns som en stor nödlösning.
Dock kan jag tycka att det är löjligt med både idealtid och tidtagarur, om man nu ska fråga mig ;-)

Jag tycker även att förbud mot GPS är larvigt. Du vet ju redan vägen, du kan, och SKA räkna ut allt, iallfall med sträckans längd och tiden du ska ha på dig. Du kan också få fram hasighet med uträkning. Det är ju exakt samma som GPS.
Att klara det eller inte ligger ju knappast på den nivån utan kunskapen om din häst.

Senast ändrad:

"Det är svårt att täcka in allt och det är domarens uppgift att i fall som inte omfattas av dessa regler fatta beslut som är i linje med sportens anda och följer intentionerna i detta reglemente samt i SvRF:s TR I “Gemensamma bestämmelser”.
Domarordförande har rätt att avvisa ekipage som bedöms vara farliga för deltagare, funktionärer eller publik."

Detta är totalt flum... detta är inte detsamma som att man med all tydlighet inte får använda sig av tidtagarur, armbandsur eller mobiltelefon för att hålla reda på hur länge man har varit inne på precisionsbanan.

Nu får dom för tusan sluta upp med klantigheterna inne på SvRF, så går det när man kläcker nya TR utan att hjärnan är inkopplad och då får man ta konsekvenserna av att man inte har gjort ett grundligt förarbete.

Det är nästan som att en domstol väljer att man inte går efter aktuell lagtext utan istället väljer att hänvisa till boken Moby Dick, den vita valen :grin:

Hela vitsen med att överhuvudtaget ha ett TR är att det inte ska finnas några oklarheter och det ska vara fritt från personliga tyckanden... annars kan man lika gärna strunta helt i att författa ett TR och istället låta domaren döma helt efter eget huvud.

Nu har jag förvisso redan beslutat mig för att inte lösa licens för 2010 till följd av nya TR, men man blir ju ännu mindre sugen när dom håller på som dom gör i KK.

Har man gjort ett haffsigt och illa genomtänkt arbete så får man för böveln stå för det och inte slingra sig som en mask på metkroken och hänvisa till en obskyr och flummig ordalydelse som helt gör det till en bedömningsfråga för domaren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 433
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar