Sv: Får man ha klocka i Lätt A precision?
Jag har funderat vidare och kommer nog att tejpa fast ett tidtagarur på ovansidan av vänsterhanden om jag inte får tag i en fälttävlansklocka. Naturligtvis kommer jag att fråga på tävlingsplatsen innan min start om det verkligen är okej med klocka och
varför det inte står i TR om det nu
inte är okej. Jag är rätt bra på att argumentera, så är det inte tillåtet så kommer jag att be domaren ta fram sidan i TR där det står, annars kommer jag köra med klocka.
(Hoppas naturligtvis på uppbackning från övriga deltagare!)
Hur är det annars tänkt att man ska kunna tävla med idealtid? Om man inte har en aning om hur lång banan är och vilket tempo den kommer att gå i låååångt innan så kan man ju omöjligt träna på det tempot så att man har någorlunda koll när man kommer till tävlingen. Eller...? Jag hade haft mer förståelse för idealtidsgrejen om man gjorde två rundor på samma bana (samma antal portar) och målet var att köra båda varven på samma tid +/- 4 sekunder. (Naturligtvis inom en maxtid.) Då är det ju ens eget tempo man tävlar mot och den som vinner är den som kan avväga tempot bäst och köra jämnt.
På min första lokala tävling för säsongen så måste man tävla Lätt A (om man inte får starta högre klasser) om man inte kan köra ungdomsklass eller deltar i lagserien, som går i Lätt B. Så jag har inget val, jag måste delta i idealtidsprecision trots att den tävlingen inte för mig närmare ett kval till Nationell, eftersom det bara är dressyr och precision, ingen maraton. *morr* Jag hade hellre kört Lätt B precision och bara siktat på att vara felfri!
Jag håller helt med om att steget mellan LB och LA är rätt gigantiskt, både i precision och dressyr. Det känns lite underligt att man inte anses tillräckligt duktig för att köra precision på tid i LA, men köra på en hand i dressyren ska man klara av i samma klass!