Får man ha klocka i Lätt A precision?

G

Gisburne

Jag har lusläst TR för att hitta om det står någonstans att man får eller inte får ha klocka/tidtagarur i precision med "bedömning A med idealtid". Men jag hittar varken att det är tillåtet eller otillåtet, så hur ska jag tolka det?

Sv: Får man ha klocka i Lätt A precision?

Om det inte står att det är förbjudet så måste man dra slutsatsen att det är tillåtet. Dock så kan man skriva ut visa avvikelse från TR i proppen och då gäller det som står i proppen. Annars ser jag inte att de kan förbjuda klockorna med stöd av TR eftersom det inte står något om det.

Dock tror jag inte de menar att man ska kunna ha klocka för att kunna hålla reda på de där +- 4 sekunderna så det blir intressant och se vad som händer när första ekipaget har klocka :) Skritt är ju tillåtet på precisionsbanan så det är väl bara till att vänta ut tiden :confused: Dock är inte ryggning tillåtet fick sonen erfara :crazy:

Hade vi kört denna klassen hade vi lätt tagit med klocka bara för att testa :d

Ja, jag menar det! :D Men jag tar för givet att groomen inte får hålla i klockan och meddela kusken om tiden, för i precision får man ju inte ha en konversation med groomen. Men typ fälttävlansklocka med stor display på armen känns ju rätt motiverat eftersom det inte står i TR att det är otillåtet. :p

Märker man att man efter halva banan ligger långt före i tid så måste det väl vara helt okej att skritta genom några portar och har man klocka så är det ju lätt att kolla hur man ligger till. Det här kan bli ett kul experiment! :D

I början av förre året körde jag dressyr och precision med ponnyn utan skor. När det blev maraton satt jag på skor - det står så i TR. Nästa dressyr var en klubb tävling men ponnyn (utan skor igen) visade sig ömfotad så jag satt på gummi skor på henne. Domaren var inte glad. Tyckte inte att det var tiilåtet. Jag frågade ungefär som Agtatoon skriver:
Om det inte står att det är förbjudet så måste man dra slutsatsen att det är tillåtet.
och jag var inte diskad - men det var ju en klubbtävling ...

I Code of conduct så står det att bestämmelserna som står i TR:t inte bara gäller för tävling utan även för träning. Jag vet att det är många som tolkar detta att man ska ha skor när man tränar (kör hemma) för tävling. Det är ju lika allvarligt att hästen har ont i hovarna hemma som på tävling.

Saxat från TR: "De nationella och internationella bestämmelser som gäller inom ridsporten beträffande hästens hälsa och välfärd måste följas inte bara under nationella och internationella tävlingar utan också under träning."

Senast ändrad:

Ja jag tolkar också det som att gromen inte får hjälpa till med klockan så du som kusk måste fixa det själv.

Spännande att höra fortsättning om det här :)

Bra fråga för det undrar vi me. Tycker det här med idealtid inte har något alls med utbildningsklasserna att göra, det är rent skärt vansinne. Men man får väl hoppas att man får använda klocka annars är det ganska svårt. Tycker att steget mellan Lokal LB och Lokal LA är alldeles för stort...

Som det har varit så är det endast under maratonsträckorna som det varit tillåtet med tidtagning. Nu var jag inte på sista domarkonferansen så jag vet inte säkert om det blivit ändringar. Ska ta och kolla upp det direkt för det vill jag också veta./ Gunilla

Ja jag har också hört det men då måste det väl stå i TR och problemet är att vi inte kan hitta det i TR.
Jag har hört att det ska stå typ "alla elektroniska hjälpmedel är ej tillåtna i dressyr och precision"

Ja jag har också hört det men då måste det väl stå i TR och problemet är att vi inte kan hitta det i TR.
Jag har hört att det ska stå typ "alla elektroniska hjälpmedel är ej tillåtna i dressyr och precision"

Fast... en klocka måste ju inte vara ett elektroniskt hjälpmedel, det finns ju analoga klockor med en massa små kugghjul och fjädrar.

Och som sagt var så om det inte är reglerat i TR så är det ju upp till den enskilde kusken att välja hur man gör.

Hehe Jo du har rätt det kan ju både vara en elektronisk men det finns mekaniska klockor också. Fast jag själv har inte hittat den fomuleringen heller. Tycker bara det är konstigt att vi inte kan hitta någon formulering som säger att man inte får använda klocka.....

Med så genomtänkta saker som KK lämnar ifrån sig så har dom förmodligen glömt bort den biten, den kommer i nästa upplaga av TR istället ;)

Jag har funderat vidare och kommer nog att tejpa fast ett tidtagarur på ovansidan av vänsterhanden om jag inte får tag i en fälttävlansklocka. Naturligtvis kommer jag att fråga på tävlingsplatsen innan min start om det verkligen är okej med klocka och varför det inte står i TR om det nu inte är okej. Jag är rätt bra på att argumentera, så är det inte tillåtet så kommer jag att be domaren ta fram sidan i TR där det står, annars kommer jag köra med klocka. :cool: (Hoppas naturligtvis på uppbackning från övriga deltagare!)

Hur är det annars tänkt att man ska kunna tävla med idealtid? Om man inte har en aning om hur lång banan är och vilket tempo den kommer att gå i låååångt innan så kan man ju omöjligt träna på det tempot så att man har någorlunda koll när man kommer till tävlingen. Eller...? Jag hade haft mer förståelse för idealtidsgrejen om man gjorde två rundor på samma bana (samma antal portar) och målet var att köra båda varven på samma tid +/- 4 sekunder. (Naturligtvis inom en maxtid.) Då är det ju ens eget tempo man tävlar mot och den som vinner är den som kan avväga tempot bäst och köra jämnt.

På min första lokala tävling för säsongen så måste man tävla Lätt A (om man inte får starta högre klasser) om man inte kan köra ungdomsklass eller deltar i lagserien, som går i Lätt B. Så jag har inget val, jag måste delta i idealtidsprecision trots att den tävlingen inte för mig närmare ett kval till Nationell, eftersom det bara är dressyr och precision, ingen maraton. *morr* Jag hade hellre kört Lätt B precision och bara siktat på att vara felfri! :D Jag håller helt med om att steget mellan LB och LA är rätt gigantiskt, både i precision och dressyr. Det känns lite underligt att man inte anses tillräckligt duktig för att köra precision på tid i LA, men köra på en hand i dressyren ska man klara av i samma klass! :crazy:

En av grunderna med körning är ju att lära sig att köra sin häst i rätt tempo. I de lokala klasserna i precision är det 180m/m för P och K. För häst 200 m/m. Man får ge sig ut och träna hemma och mäta upp sträckor så man lär känna rätt tempo.
Jag tycker det är bra med idealtid i de lägsta klasserna för att det inte ska bli flåkörning med risk för vältning innan man är tillräckligt rutinerad. Jag vet, jag har själv lyckats välta i precision när jag var nybörjare.
Köra på en hand i dressyren gör man inte förrän i nationell klass.

För mig så ska precsionen gå i arbetstrav. Arbetstrav är ju ingen exakt fart utan det kan ju variera från häst till häst och är ju oftast långsammare för outbildade hästar som inte kan ta ut steget. Så att sätta upp ett viss fart som ska gälla alla hästar tycker jag inte funkar. Vissa hästar passa inte den farten alls och man skall då som kusk kanske sätta kort trav istället med följd att det blir betydligt vingligare och man river koner istället. Jag tycker att man i lätt klass ska uppmanas att hålla sin häst i den arbetstrav som just den individen klara. Sedan när man går upp i klasserna så sätter man ju krav på att hästarna skall kunna hålla en viss fart i sin arbetstrav men då förutsätter man ju att hästen är utbildad mer än i lätt klass.

Har faktiskt aldrig varit med om att någon har vält i lätt klass så det var en överraskning för mig att det hänt. Däremot har jag varit med om att flera med giggar på tex SM har vält pga att de sätter upp en för hög hastighet mot vad utrustning och häst tål. Men jag tror att det handlar om utbildning av kuskar så att de förstår hur man kör en precision och inte om någon konstig regel att alla hästar ska trava i samma fart. Lätt B är ju betydligt mer utbildande med en maxtid. Hur man kör en precision bör man ju lära sig på träning innan det är dags för första tävlingen. Många klubbar ordnar ju P&D körningar i precision så man får öva på vilket tempo man ska hålla eller får man höra med en körtränare.

I Lätt Dressyrprogram nr 3 kör man delvis på en hand (i punkt 8) och enligt nya TR så ska det programmet köras i Lätt A.

Jag håller helt och hållet med dig! :bow: Det är inte rimligt att alla ponnyer ska köras i samma tempo, eller alla hästar för den delen. Och särskilt inte i de låga klasserna där man inte ens anses vara så duktig att man kan avgöra själv hur fort man bör köra - då om någon gång bör man väl följa hästens naturliga tempo i arbetstrav och inte pressa på snabbare för att klara de där +/- 4 sekunderna som är straffria?

Jag har inte heller sett någon olycka i precision på lokal tävling, men har samma erfarenhet som du av giggar (och även 4-hjulingar) i högre klasser där det står mer på spel och kuskarna kör snabbare - och några välter...

Såg nu att i lätt A ska lätt nr 3 köras. Vansinnigt. Det är ju fortfarande lokal klass. Förra gången det var idealtid i precision så kom förbud mot klocka efter 1 år. Man har nog glömt det nu.

Ja, precis, vansinne! Man måste köra precisionen på idealtid men ska klara att köra på en hand i dressyren - något som kommer högt upp i klasserna i uppsutten dressyr. Det går inte ihop för mig...

Jag ska nog ta och slå tävlingsledaren en signal och kolla hur de ställer sig till klocka i precisionen med tanke på att det inte är förbjudet enligt nya TR.

Hur är det annars tänkt att man ska kunna tävla med idealtid? Om man inte har en aning om hur lång banan är och vilket tempo den kommer att gå i låååångt innan så kan man ju omöjligt träna på det tempot så att man har någorlunda koll när man kommer till tävlingen. Eller...? Jag hade haft mer förståelse för idealtidsgrejen om man gjorde två rundor på samma bana (samma antal portar) och målet var att köra båda varven på samma tid +/- 4 sekunder. (Naturligtvis inom en maxtid.) Då är det ju ens eget tempo man tävlar mot och den som vinner är den som kan avväga tempot bäst och köra jämnt.

Egentligen har man ju tänkt rätt men resultatet har blivit lite knasigt. Eftersom alla hästar har olika steglängd och liknande så blir det ju lite fel att sätta ett tempo som alla oavsett storlek på häst ska rätta sig efter.

Personligen hade jag hellre haft stilbedömning a´la hoppning istället för idealtid (undantaget presentationspoäng då:angel:). I stilhoppning bedömmer man ju att vägval, tempo, rytm osv är väl avvägt till den aktuella hästen. DÅ blir det utbildande!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 433
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar