Får man betäcka en nordsvensk med ett halvblod/fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 5 062
Sv: Får man betäcka en nordsvensk med ett halvblod/fullblod?

Ojojojojojoj...... Det sista fölet speciellt!! :love::love:
Ja nu vill jag nog ha ett sånt föl igen!!

Här är en av mina korsningar kallblod/PRE, han är född -06 och bilden är från betet i somras, det är han som är längst fram och skimmel.
PICT1376-2.jpg
[/IMG]

Här kommer en till som är född -05
Amigo7.jpg
[/IMG]

Har en född -07 också men ingen bra bild på henne.
Annelie

japp:D haha eftersom de varken är grova eller för lätta:p de ligger precis i mitten:D haha så varmblod+P.R.E går säkert alldedes ypperligt:D vet en sida där du kan se det på, men då får jag nog PM:a dig:P

Är det en bruksnordis du menar? Det bästa hade väl varit en hingst ur samma ras, hjälpa till att bevara den fina rasen vi har :)
Jag förstår inte riktigt vitsen med att korsa fullblod och bruksnordis.

Halvblodshingsten Dacke gick på sin tid under öknamnet "Ardennerfördärvaren".
Jag har ägt ett hbl sto med ardenner långt bak. En enorm päls dök i bland upp i den stammens avkommor. Trevliga ridbara hästar, ardennerstoet lär ha rört sig bra.

Det är kallblodstravare som jag korsat med PRE.
Annelie

*kl*

tack för alla svar!

det är inte min häst utan en vän till mig som vill betäcka sin nordis med ett fullblod. så tänkte jag kunde fråga er här om ni visste hur det ligger till.

men då är det bara att ringa runt å fråga då! :)

jag vet ej osm har en korsnig fullblod7ardenner. det är en stor jävla ardenner på 175 ser han ut som men tror han e smidig som ett fullblod och hra samma psyke som fullbloden =) kul korsning men sklle aldrig vilja köpa en själv =)

KL

Jag har en korsning mellan sv.halvblod/eng.fullblod/ardenner. Han har själv hoppat 110cm med vinst, gått bra i fälttävlan, duktig i dressyren och älskar western. Med andra ord = superb allroundhäst!

Hans mor är till hälften ardenner, men hoppar som en gud iaf. Och lämnar redigt fina avkommor.

japp:D haha eftersom de varken är grova eller för lätta:p de ligger precis i mitten:D haha så varmblod+P.R.E går säkert alldedes ypperligt:D vet en sida där du kan se det på, men då får jag nog PM:a dig:P

Pm:a mig den sidan du!:bump:
Fast jag tror ju mest på kallblod-PRE korsningen ändå..

så nu va det gjort:p hoppas du hittar några godbitar där:D

Skicka gärna ett PM till mig också om den sidan, intresserad av allt som har med PRE att göra.
Annelie

Är det en bruksnordis du menar? Det bästa hade väl varit en hingst ur samma ras, hjälpa till att bevara den fina rasen vi har :)
Jag förstår inte riktigt vitsen med att korsa fullblod och bruksnordis.

ja, det är en bruksnordis, men den går som dressyrhäst.

det är inte min häst så det är inte heller mitt val vilken hingst ägaren ska använda. självklart ska vi bevara de rasen, men vill ägaren betäcka henne med ett fullblod ser jag inget fel i det om det funkar att göra så.

Lite OT men min första häst var korsning arab/bruksnordis och bussigare häst får man leta efter! Hon var snäll men hade ändå motor och hoppade riktigt bra (bättre än mig...). Med oerfarna ryttare var hon försiktig men brallade som 17 ifall man visat att man kunde sitta kvar. Alla trodde hon var något "äkta" för hon var väldigt bra ihopkommen.

När jag pluggade i Uppsala såg jag en häst som var en kopia av henne och jag frågade ägaren om det var en arab/nordis och hon tittade konstigt på mig och sa: "Hur kunde du veta det?!" så den korsningen verkar kunna ge en homogen typ (ung. lipizzaner men med ädlare huvud). När jag pryade på Slängsboda sa Lollo Wale att hon sett flera sådana korsningar som var väldigt trevliga.

Jag kan tillägga att hon var inte planerad, en äkta tjuvbetäckning ;)

/Helena

Har sett en korsning bruks/arb och den var fin, lite åt kraftigare hållet. Den köpte ägarna efter att tidigare ha köpt en korsning Nsv travare/arab och blivit så förtjusta i dem.

Bilder på korsningen nsv travare/arab finns på http://hem.passagen.se/pitearf/.
Sök på Galleri och Melker.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
468
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 832
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
577
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 187
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka