Får man betäcka en nordsvensk med ett halvblod/fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 5 062

RIA

Trådstartare
finns det hingstägare som går med på detta?

alla tar ju inte emot vilken ras som helst.

undrar hur det ligger till med detta så är jättetacksam för info :bow:

Sv: Får man betäcka en nordsvensk med ett halvblod/fullblod?

För ett par år sen var jag med mitt nsv sto till fbl hingsten Le Mans xx, nu blev hon inte dräktig tyvärr... så visst finns det hingstar som tar emot nsv ston. Le mans xx är ju död nu så tyvärr går det ju inte att åka till honom.
Vet en lippizzanerhingst som är godkänd för alla raser, har betäckt mitt hbl sto med honom.
Har sett en del korsningar nsv/hbl eller fbl och de har alla varit himla läckra!

Jag vet att Nactus har betäckt ett ardennersto så visst går det. Bara att höra med agaren till den tilltänkta hingsten om de tar emot stoet.

Har för mig att jag läst att Szkopul betäckt ardenner han med. Kan ju vara att vissa hingstägare väljer att selektera ras, men många verkar mest glada om det kommer ston, så det är bara att ringa och fråga. Vet att Flyinges hinstar betäckt flera varmblodstravare och okända så de verkar ju inte vara oflexibla. Ring du, det kan ju inte bli mer än ett nej, och då kan du ju bara ringa nästa.
U

vissa hingsthållare tar säkert emot, en del verkar bara vara ute efter att få ston så då lär det inte vara något problem!

För övrig kan jag då inte förstå vitsen att betäcka en ardenner med ett halvblod? Vad hade man förväntat sig att få för avkomma?

Vi betäckte ett ardennersto för några år sedan och det gör vi inte om, då folk som inte vet vad det är för möderne på avkomman och bara ser att han lämnat något som är mindervärdigt som blivit honom till last (Glömde skriva att det gäller Szkopul)

Jag har för mig att Haydn betäckte ett ardennersto för något år sedan. Hans ägare brukar ta emot alla raser.

vissa hingsthållare tar säkert emot, en del verkar bara vara ute efter att få ston så då lär det inte vara något problem!

För övrig kan jag då inte förstå vitsen att betäcka en ardenner med ett halvblod? Vad hade man förväntat sig att få för avkomma?
Kanske en svårklasshäst?
Du är nog för ung för att minnas helsyskonen Dallas-Long och Dallas-Lisa! (Lansiär-Ardennersto) Den ena gick svår hoppning, den andra svår fälttävlan, det räcker för mig! /Madde.

jag tror säkert att de felsta tar emot, det är ju bara att höra sig för:D vet några P.R.E hingstar som gör det.. så et finns säkert många:D

*kl*

tack för alla svar!

det är inte min häst utan en vän till mig som vill betäcka sin nordis med ett fullblod. så tänkte jag kunde fråga er här om ni visste hur det ligger till.

men då är det bara att ringa runt å fråga då! :)

Vi betäckte ett ardennersto för några år sedan och det gör vi inte om, då folk som inte vet vad det är för möderne på avkomman och bara ser att han lämnat något som är mindervärdigt som blivit honom till last (Glömde skriva att det gäller Szkopul)

Jag tycker det är jättebra att ni selekterar, jag har sett att en del hingstar får dåligt rykte för att de lämnar ojämna avkommor, men det glöms ofta att det är ett möderne inblandat också.
U

Jag har ridit en avkomma med nordsvensk mamma och fullblodspappa(minns tyvärr inte vilken:crazy:).
den hade mkt fin ridbarhet, var fin i typen och kändesverkligen trevlig att sitta på:Den häst man blev positivt överraskad av måste jag säga. till saken hör dock att även mödernet hade god ridbarhet och inte var av den lågställda typen .

Vi hade även en d ponny med korsningen 50% connemara , 25% nordis och 25% halvblod. Den gick MSV A hoppning i flera år och var kanon på all sätt...men oj vad stark han var:D

Så visst kan man lyckas i sådana betäckningar... men frågan är hur många misslyckade det har blivit under årens lopp...:crazy:

Många hingsthållare selekterar inte ibland stona, man är välkommen till dom med "vad som helst" i princip.

Men det kan bli väldigt bra, finns en som är en av sveriges bästa hästar på juniornivå (*) i fälttävlan !!Och det är en av de häftigaste hästar jag sett, rör sig väldigt bra, bättre än den genomsnitliga halvblodshästen.

jag tror säkert att de felsta tar emot, det är ju bara att höra sig för:D vet några P.R.E hingstar som gör det.. så et finns säkert många:D

Kan tänka mig att det skulle bli en väldigt snygg avkomma om man betäcker en kallblodssto med en P.R.E. Nu tänker jag på kallblodstravar sto då, har jag själv varit sugen på att göra faktiskt men kom på att jag har ingen användning av en sån häst...:angel:

Men det kan bli väldigt bra, finns en som är en av sveriges bästa hästar på juniornivå (*) i fälttävlan !!Och det är en av de häftigaste hästar jag sett, rör sig väldigt bra, bättre än den genomsnitliga halvblodshästen.

Du vet inte om det finns nån bild på en sån korsning, skulle vara intressant att se??:bump:

haha:D japp det blir de:D men jag tror att det mesta blir vackert som betäcks med en P.R.E:D de är ju väldigt vackra att titta på:D

Man kan få en häst som går fälttävlan. Det finns en fin fux som jag såg i Segersjö i somras. Han var fin han !

kompletterar lite:

Hästen heter Svante och är e:Valör. Mamman är en ardenner. Tävlar för Stockholms FK

haha:D japp det blir de:D men jag tror att det mesta blir vackert som betäcks med en P.R.E:D de är ju väldigt vackra att titta på:D

Hmmm....*sneglar på varmblodsstoet* tror du det...?:p

Här är några exempel på Kallblod/PRE
Almendra.jpg

Almendra1.jpg

Onceliten.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
468
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 832
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
577
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 187
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka