Får man avla på korsningsston?

Sv: Får man avla på korsningsston?

Måste vara Jappeloupe De Luze(stavning??) som avses... Jag har för mig att han hade travstam på endera sidan) reds av Pierre Durand om jag inte missminner mig helt ..?
Jag vill minnas att han var en riktig kanon som även placerade sig (vann) i göteborg... slutet av 80 början av 90... Har lite svårt att placera årtalet...

Jappeloup de Luze är det nog ja, men han kan man nog kalla ett stort undantag. Hans pappa var travaren Tyrol II och mamman var ett fullblodssto som hette Venerable xx

Vann EM 1987, har bl.a. slagit Milton, Deister och Apollo. Vann OS 1988, pensionerad från Internationella tävlingar 1990, 15 år gammal.

Sedan har Sverige själv det duktiga stoet Colombey, varmblodstravare f.1968 (f.1988) e.Nicias Grandchamp som vann SM och NM 1978 i fälttävlan. Deltog vid Badminton 1979 samt vid VM i fälttävlan 1980. Tävlades även upp till 1,50 hoppning. Lämnade två stoavkommor vad jag vet av, den ena är född 1987 e.Marino 554 och den andra är född 1982 e.Tammer Fors xx som i sin tur har lämnat vad jag kan se nio avkommor, den senaste född 1999, dom hade jag personligen kollat upp lite mer och se vad de har gjort.

Men som sagt... inte trådens syfte det här :angel: Men intressant fakta

Hehe jag kunde inte låta bli... kollade på en gång vad de har gjort.

Sto född 1988 e.Carat 542, placerad Lätt hoppning
Sto född 1990 e.Carat 542, Lätt hoppning
Sto född 1992 e.Homosassa xx 773, Lätt hoppning, MSV fälttävlan
Valack född 1993 e.Marramas 535, Lätt hoppning, Svår fälttävlan
Hingst född 1997 e.Rebel Z 911, Lätt hoppning
Hingst född 1999 e.Robin Z 723, Lätt hoppning

Vet inte om de som placerat sig i Lätt hoppning har startat högre

Senast ändrad:

Rent allmänt har jag inget emot korsningsavel, så länge den är genomtänkt!
Vill man ha en ridhäst anser jag det INTE genomtänkt att betäcka ett varmblodstravar-sto och anta att man får en bra ridhäst.
Jag tycker inte att varmblodstravaren har nåt att tillföra ridhästaveln helt enkelt.
Tyvärr är det ju väldigt många som betäcker sina travarston med rätt ok halvblodshingstar eller liknande. Jag förstår dock inte syftet. Det är också väldigt lustigt att ingen som har ett halvblodssto väljer en varmblodstravar-hingst om nu den korsningen är så lyckad! :angel::angel::devil:

Vill man ha en bra ridhäst skulle jag korsa två hästar med bra ridegenskaper som hade nåt att tillföra varandra

Senast ändrad av en moderator:

Kan det säkert vara men då får man vara tydlig med vad man menar.

För övrigt anser jag inte att man ska avla på vilket travarsto som helst och tro att man kan få fram en ridhäst. Däremot håller jag på och undersöker om det finns vissa blodslinjer hos varmblodstravarna som ger hoppegenskaper.

Oftast är ju de travhingstar som är duktiga oerhört dyra i betäckningsavgift.
Priser upp mot 100 000 kr är ju inget ovanligt. Då tar man nog hellre en sån hingst till ett varmblodssto för att förhoppningsvis få en travare som springer in en del pengar.
Det finns ju faktiskt många bra hästar och ponnyer som är av okänd stam och ändå ger mycket glädje till sina ägare.
Tycker inte det är fel med korsningsavel så länge man avlar på "rätt" material.

Jag tycker inte att varmblodstravaren har nåt att tillföra ridhästaveln helt enkelt.
Det är också väldigt lustigt att ingen som har ett halvblodssto väljer en varmblodstravar-hingst om nu den korsningen är så lyckad! :angel::angel::devil:

Vill man ha en bra ridhäst skulle jag korsa två hästar med bra ridegenskaper som hade nåt att tillföra varandra
:bow::bow:

Jag har genom en tjuvbetäkning ett trav/fjord föl han är hur trevlig som helst bilder finns att se på " Vad får man om man korsar" travaren är mitt sto fjordhingsten var mitt en olycka är lätt hänt, såg inget förns det var för sent men ångrar mig inte en minut... så till alla er som är emot korsningar... vare sig det är mot hästar/hundar(villket jag har två av) katter så är det faktiskt djur vi pratar om..alla individer är speciella djur som människor..är int orolig för kritik det är man ju van vid på detta forum man skall ju inte skilja sig från mängden för då är man ju inte riktigt klok..eller??:crazy:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka