Får man avla på korsningsston?

Sv: Får man avla på korsningsston?

Ja exakt, varför avla på en korsning som också kommer att få en korsning?

:angel:

Så mitt ponnysto som har gått Lag SM i dressyr, Kvalat till SM, placerat sig nationellt och är utbilad MSVB Dressyr och hoppar 130 är inget att ta föl på?
Nej jag tycker att det är ok med korsningavel så länge man har ett sto med kvalitéer och väljer en vettig hingst, precis som det ska vara med renrasiga hästar.

Nej jag tycker att det är ok med korsningavel så länge man har ett sto med kvalitéer och väljer en vettig hingst, precis som det ska vara med renrasiga hästar.

Håller med dig. Det viktigaste är inte vilka raser stoet är korsad mellan utan vilka egenskaper hon har som man vill att hon för vidare. Till det tar man en god hingst som man tror förstärker stoets goda egenskaper och kompletterar hennes svagheter. Som det egentligen ska vara med all avel.

Meningen med den här tråden var ju inte att skapa en debatt om korsningshästarnas vara eller icke vara.:o Ville ju bara få reda på lite fakta om hur det fungerar med avel och registrering. :crazy:

Tack för alla faktasvar i alla fall! :laugh:

Men jag vill ha FLER faktasvar! :D
Hur var det med stoets stam kommer det med i registreringsbeviset även om hon tillhör en annan ras än hingsten? Är det olika i olika förbund eller??

Det är väl olika.

Jag har en travare som jag betäckte med en godkänd knabstrupperhingst förra året, resultatet vart en snygg avkomma. Dock hade hingsten inte löst licens just det året.

Hon kommer registreras med stam i korsningsregistret hos knabstrup, hon blir en ikke godkänd partbred men hon får vara med på knabbe riks och dyligt iaf.

Skulle jag nu välja att betäcka denna avkomma så skulle det bli likadant med hennes avkomma, registreras som en ikke godkänd i korsningsregistret om jag väljer knabstrupphingst på henne, och det blir det isåfall. Men inga avelstankar om min avkomma utan hon är framavlad till lite allround för mig och syrran.

Normal fallet är väl att man får med moderns stam så länge hon är DNA-typad.

Iaf vad gäller halvblod, där får korsningar med stammen om alla tre djuren är DNA-typade. (dvs avkomman själv + mor + far)

:angel:

Så mitt ponnysto som har gått Lag SM i dressyr, Kvalat till SM, placerat sig nationellt och är utbilad MSVB Dressyr och hoppar 130 är inget att ta föl på?

Jo men om du läste tidigare i tråden så kan du se att jag är emot "oönskade raser"! Typ Varmblod - Islänning - Cob ungefär :)

Jo men om du läste tidigare i tråden så kan du se att jag är emot "oönskade raser"! Typ Varmblod - Islänning - Cob ungefär :)

Ja vi har ingen aning om vad det är för raser i min ponny så det kan säkert vara en
massa "oönskade raser" i henne, i en härligt salig blandning. Men hon presterar bra.

Ursäkta TS, jag ska sluta gå OT nu :bow:

Jo men då är väl din ponny en sån korsning som man har avlat fram med ett syfte!, och det tycker jag är helt okej!
Men med korsning brukar jag mena en blandning som man inte har något speciellt mål med utan bara avlar fram för att ens egna ponny/häst är ju "så söt och gullig och bäst" ungefär! :grin:

Varför skulle cob vara en icke önskvärd ras i en korsning?
Det kan nog bli underbara blandningar nästan vad man än korsar med. Jag har själv träffat cob+halvblod, cob+connemara, cob+fjording m.fl.. underbara och bra exteriör på dem alla.

Islandshäst kan dock vara lite krångligt eftersom gångarterna kan ärvas ner lite halvt om halvt..

Travkorsningar förstår jag dock att det blir ett sämre värde på eftersom de riskerar att ärva både exteriör och gångarter m.m.

Min ponny är knappast framavlad till ett syfte, hon köptes från en ridskola för en mycket liten summa pengar.

Meningen med den här tråden var ju inte att skapa en debatt om korsningshästarnas vara eller icke vara.:o Ville ju bara få reda på lite fakta om hur det fungerar med avel och registrering. :crazy:

Tack för alla faktasvar i alla fall! :laugh:

Men jag vill ha FLER faktasvar! :D
Hur var det med stoets stam kommer det med i registreringsbeviset även om hon tillhör en annan ras än hingsten? Är det olika i olika förbund eller??

Jag lånade syrrans sto, helt okänd stam/ras (men med troligt varmblodstravarinslag). Hon är reggad i ASVH, grått, som "häst av halvblodstyp (raskoden har jag inte i huvudet, nej). Betäckte med godkänd painthingst och avkomman är reggad med modern som enda kända i det ledet samt med hingstens fulla stam i SH. Hade moderns stam varit känd hade den också stått med.
Det här är resultatet:
081011Raketen11.jpg

Funny´s Little Rocket, 17 månader på bilden

Ja men då är det i alla fall inte du som har avlat fram henne! Sen att hon är duktig har väl inte bara med raserna att göra?!

Ja men då är det i alla fall inte du som har avlat fram henne! Sen att hon är duktig har väl inte bara med raserna att göra?!

Okej det där förstod jag inte riktigt?
Så det är bättre att någon nisse ute i skogen har avlat fram henne, än att jag själv skulle gjort det?
Du motsäger även dig själv i ditt senaste uttalande, så det orkar jag inte ens kommentera mer ingående.

Så du menar att bara för ett sto är korsning mellan olika raser eller har okänd stam så har hon inte i aveln att göra?
Ovanligt trångsynt måste jag säga!
Jag vill gärna citera National Pony Society i England som är registerförande förening för ridponny, som har ett evigt mantra: Även om du har ett sto med okänd eller ej godkänd stam kan du genom att använda godkända hingstar generation efter generation till slut få en stamboksförd ponny!
Jag försöker alltid se det positiva i all avel, emedan vissa i sverige endast ser det negativa, hur kan det komma sig?

Misstänkte det.

Fast jag är inte direkt emot såna heller, sitter i skrivande stund med en ponny som placerat sig bra i LA dressyr, allsvenskan och lite sådant, bara 9 år gammal som är e.connemara ue.lipizzaner uu.vbl travare

Egentligen kan jag dra fler... men det var inte trådens syfte :angel:

Då misstänker jag starkt att jag har haft ett syskon till din ponny. Hon är numera tävlingsponny åt en liten kille och jag måste säga att det är en mycket lyckad ponny trots att korsningen är väldigt udda. En riktig guldklimp både till färg och personlighet... :love:

Du har precis samma rätt att betäcka henne som alla andra har med sina renrasiga. De som många gör fel är att man har ett "sött å snällt" sto som man vill ha föl på å så tar man grannens snälla hingst. den sortens avel gillar jag ej. Tänker man därimot igenom det så är det en annan sak.

vi betäckte vårat vbl sto med en arab hingst just för att få fram en bra distans häst med lite bättre storlek än en renrasig arab. Å det har jag nu fått.

Nu till våren hade jag planerat att betäcka den hästen arab/travaren med en connemara ponny. Jag har noga kollat för och nack delar med mitt sto och försökt hitta en hingst som täcker upp hennes svagheter. anledningen till att jag tog en ponny i stället för en stor häst e för att jag vill ej slänga på en stor hingst på henne som första föl. Sen e fölet redan bokat å allt e klart redan med det å dom ville ha en ponny pappa så de va bara att leta efter en som passade..

Då misstänker jag starkt att jag har haft ett syskon till din ponny. Hon är numera tävlingsponny åt en liten kille och jag måste säga att det är en mycket lyckad ponny trots att korsningen är väldigt udda. En riktig guldklimp både till färg och personlighet... :love:

Ser att jag skrivit lite tokigt, jag äger den inte själv på något sätt :o Besitter på en databas med massor av hästar, många korsningar och därav vet jag några riktiga lustiga korsningar.

Den jag tog som exempel är Vicky, förmodligen som du har haft ;) ser ut att vara en jättefin ponny! Hade nog gissat mer på en newforest när jag ser bilden på henne

Ja, det är henne jag har haft. Bytte till mig henne när jag sålde ett föl. Hon är en jättefin ponny, men man vet ju inte vad som skulle komma ut om man ville avla på henne. Just i hennes fall har det bästa från varje ras samlats i en kropp. Hon har ett antal helsyskon och de har alla blivit trevliga hästar, men jag vet inte om det avlats ngt på någon av dem.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka