T
Tolou
Om stoet är en korsning efter godkänd hingst - får man avla på henne då eller hur fungerar det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja klart att du får avla på henne, men varför vill du avla på en korsning?
Varför inte?
Tolou: Ja du får avla på din korsning hur mycket du vill. Men frågan är vad du har för avelsmål med avkomman.
Ingen förbjuder någon att avla på något sto.
Det viktigaste är att man tänker ordentligt vad stoet kan tillföra aveln och gör ett väl genomtänkt hingstval. Udda korsningar har ofta inte så stort andrahandsvärde.
Ja exakt, varför avla på en korsning som också kommer att få en korsning?
Hahaha. Nä det var väl inte i lagens mening jag menade.Mitt sto är korsning vbl/arab, hon är nu betäckt med en fbl. arab så jag hopps verkligen det inte är OLAGLIGT!
Hingstägarna jag har varit i kontakt med har inte ens frågat vad det är för ras elelr om hon är korsning så det spelar nog ingen roll för dem(förutom vissa som ger renrasiga förtur osv så de får avkommor som gör bra reklam för hingsten så klart!).
Jag kan ju registrera fölet i ARAB, men det blir ju en "partbreed" så klart..
Ja exakt, varför avla på en korsning som också kommer att få en korsning?
Vilket konstigt uttalande tycker jag. Svensk ridponny (+holländsk, engelsk, tysk RP) är helt och hållet byggd på korsningar. Se på alla utmärkta korsningar uppe i eliten i ridsporten, även galoppen (ponny) t.ex.
Såklart så ska man tänka på andrahandsvärdet på de som har mindre "önskvärda" raser som t.ex. travare
Tolou: Vad är det för raser det handlar om?