Får man avla på korsningsston?

T

Tolou

Om stoet är en korsning efter godkänd hingst - får man avla på henne då eller hur fungerar det?

Sv: Får man avla på korsningsston?

Ställer bara frågan för att jag är nyfiken på hur det fungerar. Jag menar om hingstägarna tar emot korsningsston för betäckning och om man kan registrera avkommorna.

Ingen förbjuder någon att avla på något sto.

Det viktigaste är att man tänker ordentligt vad stoet kan tillföra aveln och gör ett väl genomtänkt hingstval. Udda korsningar har ofta inte så stort andrahandsvärde.

Många hingstägare tar emot korsningsston, det är upp till dem själva att bestämma. Vart fölet registreras beror på vilka raser det innehåller och hur de olika avelsförbundens bestämmelser ser ut.

Ja exakt, varför avla på en korsning som också kommer att få en korsning?

Varför inte??? Om man nu har ett bra sto med de kvaliteer man vill ha i en häst, och lägger en passande hingst på henne, så ser jag inget som helst fel öht med korsningsavel. Det viktiga är inte rasen, utan att få fram en frisk, sund, hållbar avkomma. Finns måååånga korsningar som är alldeles utmärkta rid/tävlingshästar.

(Sen, om man ska dra det lite längre, så finns det många raser som anses rena trots inblandning av andra raser, halvblod, quarter, paint och knabstrup är bara några av dem. Hur kan egentligen en ras, korsad med en annan ras, bli "ren" bara för att avelsförbunden godkänner inkorsning av annan ras i sin ras? Ridponnyer är ofta en salig blandning av raser)

Senast ändrad:

Ja visst är det konstigt. Men hur funkar det på korsningar som inte blir en godkänd ras men registreras i hingstens avelsförbund. Får man med hela stammen och så i registreringsbeviset?

Det törs jag inte svara säkert på, men rimligtvis borde man ju få med hela stammen sålänge den är känd, att korsningen i sig inte är godkänd brukar ju markeras på annat sätt (med exempelvis raskoder och/eller pappersfärg)

Mitt sto är korsning vbl/arab, hon är nu betäckt med en fbl. arab så jag hopps verkligen det inte är OLAGLIGT:eek:! ;)

Hingstägarna jag har varit i kontakt med har inte ens frågat vad det är för ras elelr om hon är korsning så det spelar nog ingen roll för dem(förutom vissa som ger renrasiga förtur osv så de får avkommor som gör bra reklam för hingsten så klart!).

Jag kan ju registrera fölet i ARAB, men det blir ju en "partbreed" så klart..

Mitt sto är korsning vbl/arab, hon är nu betäckt med en fbl. arab så jag hopps verkligen det inte är OLAGLIGT:eek:! ;)

Hingstägarna jag har varit i kontakt med har inte ens frågat vad det är för ras elelr om hon är korsning så det spelar nog ingen roll för dem(förutom vissa som ger renrasiga förtur osv så de får avkommor som gör bra reklam för hingsten så klart!).

Jag kan ju registrera fölet i ARAB, men det blir ju en "partbreed" så klart..
Hahaha. Nä det var väl inte i lagens mening jag menade. :grin::laugh:

Ja exakt, varför avla på en korsning som också kommer att få en korsning?

Vilket konstigt uttalande tycker jag. Svensk ridponny (+holländsk, engelsk, tysk RP) är helt och hållet byggd på korsningar. Se på alla utmärkta korsningar uppe i eliten i ridsporten, även galoppen (ponny) t.ex.

Såklart så ska man tänka på andrahandsvärdet på de som har mindre "önskvärda" raser som t.ex. travare

Tolou: Vad är det för raser det handlar om?

Nä alltså jag har ingen korsning själv men har tittat på annonser och sett några korsningar som verkar jättetrevliga och som jag blev lite intresserad av. Men man vill ju ta reda på så mycket som möjligt innan man köper häst. Och helst innan man tar kontakt med säljaren också. Har förstått att kunniga köpare gör bättre affärer :angel::D

Vilket konstigt uttalande tycker jag. Svensk ridponny (+holländsk, engelsk, tysk RP) är helt och hållet byggd på korsningar. Se på alla utmärkta korsningar uppe i eliten i ridsporten, även galoppen (ponny) t.ex.

Såklart så ska man tänka på andrahandsvärdet på de som har mindre "önskvärda" raser som t.ex. travare

Tolou: Vad är det för raser det handlar om?

Jag menade naturligtvis "mindre önsvärda" korsningar!

Misstänkte det.

Fast jag är inte direkt emot såna heller, sitter i skrivande stund med en ponny som placerat sig bra i LA dressyr, allsvenskan och lite sådant, bara 9 år gammal som är e.connemara ue.lipizzaner uu.vbl travare

Egentligen kan jag dra fler... men det var inte trådens syfte :angel:

Exakt! Kolla bara på travaren som blev en sån succe i hoppning! Men när folk började blanda in travare i sina så märktes det ganska fort att han var en "one of a kind" :grin:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka