Får....Lite frågor!

Domino_s

Trådstartare
Jag är lite sugen på att skaffa får, dels har vi en vallhund som behöver få jobba lite, och sen har jag hört att dom äter ner buskar och sånt i hagarna som inte hästarna tar så att det inte växer igen....

Jag kan absolut ingenting om får.

Så jag har lite frågor:

Vad äter dom?

Hur ska dom hållas inne?

Utevistelse, hur funkar det? Hur mycket, när?

Ska man klippa dom?

Går det att ha nån typ av "grimma" på dom om man behöver flytta dom där vi inte kan använda hunden?

Nåt annat man ska tänka på?

Klarar sej 2 får ensamma eller måste man ha en hel flock, vill gärna börja med 2 och kanske skaffa fler sen....

Mvh Domino_s

Sv: Får....Lite frågor!

Hej är hobby ägare av får. Har tre tackor och en bagge.
Har haft får sedan -97.
Vi har haft dem inne i en box, men nu har jag fått iordning på en vinterhage. De gick där hella vinter utan problem. Med ett vindskydd.
Fick lamm sent annars skulle jag övervägt att ta in dem då.
Men de klarade sig bra ute och ville inte in.

Vad de äter mina får tackfor, havrekros, hö/ensilage, salt och mineraler. Tackforn mest när de ska ha lamm. Självklart vatten.
De hade höhäck till höet då de har litte svårt att inte skita i det.

Hur du håller dem inne. Olika från får till får min gammeltacka måste ha fårnät annars går hon ut. Grannen hade sina på fem eltrådar.

Tror det är lag på att du måste klippa dem en gång om året.
Jag klipper mina en till två gånger året.

Jag kan leda mina i halsband. Men har man ett par stycken och de är sociala kan man gå före med mathinken. Eller springa. Så flyttar jag mina.

Visst kan du börja med två. Om du är osäcker på när du ska utöka och vill ha ett begränsat antal är det bäst med tackor. Baggar blir lätt agrisiva och bångiga. Även om det ska vara bättre när man har ett kastrat i flocken.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns en bok som heter Får av Erik Sjödin. Köp den, där står enormt mycket om fårskötsel.

Ang får och el. Har man bra stängsel kan man hålla dom inne hur lätt som helst. Med bra stängsel menas inte 3, 5 eller 10 trådar, utan att stängslet fyller sin funktion vad det gäller allt. Jordning, tråd, isolatorer, motstånd i tråden, aggregatets styrka mm mm mm.

Får ska klippas flera ggr/år enligt SJV.

Min tack gick iallafall ut även om samma staket höll inne alla andra får. El mätaer som vissade styrka på 4000. I hela staketet och alla trådar.

Lagen säger att får ska klippas minst en gång årligen.
Men man brukar klippa två gånger år. För att underlätta för fåren och den som klipper. Då om ullen blir för lång tovarn den ihop sig. Blir svårare att klippa och risken att klippa fåret ökar.

Mina får håller sig innanför två eller vanligast tre trådar. Om något lamm får ovanan att rymma har vi inte valt att behålla det, så vi har lixom avlat på att kvar dom som stannar innanför tråden.

Vi började med två tackor som båda hade vars två lamm., Insåg rätt snabbt att lammen växte snabbt och åt mycket de med!. Är bra på sly men vill ha gräs också. Jag låter mina förbeta för hästarna i hagen, men de blir överlyckliga när man slänger in grenar eller granar att gnaga på.

Vi försöker ha våra ute året om men med tillgång till ett traktorgarage i hagen. Är det riktigt trist har vi en hästbox fixad för gänget i stallet.

Det finns grimmor men det är enklast att springa/gå snabbt med en skramlande hink med godis... De greppar det rätt snart och börjar gissa sig till var de ska nästa gång och springer gärna om då...

Förutom att klippas två gånger om åren ska man också verka klövarna. Har också boken Får och rekomenderar den varmt. Skaffa gärna lantras och stötta någon gammal ras. De brukar vara mer tillgivna och ha en bra flockinstinkt så det är lättare vid flytt..

Se till att köpa fina får och inte bara de där tackorna som den seriösa uppfödaren inte vill ha kvar...

Lycka till! Det är jättemysigt med får och de blir vad man gör de till. Vill man kan man få sociala får och man kan sitta timmar i ahegn och mysa, eller så får de gå utan mys och de mår bra ändå.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama