Får kolik alldeles för ofta! TIPS!

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Jag har en 1 årig islandshingst som får små, lätta kolikanfall titt som tätt. Han hade ett senast igår och före det var det en vecka sen ungefär och innan det ett par dagar osv.

Han matvägrar, vill ligga ner, men rullar inte så mycket, är allmänt slö. Jag brukar ta bort all mat, bara en liten tuss hö kvar i boxen så jag ser att han börjat äta igen. Sen går jag med honom i ca en halvtimme och så får han vila igen. Då lägger han sig direkt och vilar. Jag kollar honom inni mellan och går lite mer och ser till att han bajsat. Sen piggar han på sig efter ett par timmar. Fortfarande slö, men ser piggare ut på ögonen och börjar tugga lite på hötussen. Dagen efter är han precis som vanligt.

Vi har pratat med veterinär några ggr och dom säger att det kan bli så här på vintern med vissa hästar då de får i sig gammalt gräs, snö, jord mm och blir då överkänsliga och får ont i magen. En veterinär hade en egen häst som var sådan. De sa att det bara är att gå med honom och ta bort maten.

Sen sa de att vi borde ta bort lucernen, för det kan göra att det stoppar upp i tarmen ibland, kan ta ett tag mellan gångerna. Vi tog bort lucernen och började ge honom ett par nävar uppblött betfor för att kunna blanda extra mineraler i, om det nu skulle vara det som behövs.

Han har alltid hö i hagen och boxen så att han inte ska gå och äta en massa annan skit. Men de brukar gå ifrån höet efter ett tag och rota i skogen för att sen komma tillbaka och äta. Han dricker vatten som en elefant, så det kollar vi också jätte ofta, så det finns och inte är fruset.

Han får som sagt ett par nävar uppblött betfor morgon och kväll med en näve havrefri müsli för att han gillar det och extra mineraler i. Alltid tillgång till hö, vatten och saltsten. Jag har lagt saltstenen i hans krubba så han inte kan missa att få i sig lite salt, för annars rör han den inte.

Ja, det var min historia. Har ni några tips och idéer på vad som fattas för honom, eller vad jag/han kan göra för att slippa detta? Eller finns det inget mer jag kan göra?

Alla tankar är välkomna.

//Linda

Sv: Får kolik alldeles för ofta! TIPS!

Profeed har jag använt till mina gubbar. Verkar peppar, peppar, ta i trä att fungera. Min gamleman borde haft kolikkänningar ett par gånger nu men sedan han började äta det, ingenting. Inte dyrt och som sagt verkar fungera på mina gubbar i alla fall.

Första åtgärden har ni redan gjort; ta bort lucernen. Till min f d kolikhäst har jag också tillsatt betfor och linfrökaka.

Hejsan!
Jag har en liknande häst i stallet... Dock halvblod.
Han får nu ordentligt uppblöt betfor tre ggr/dag med lite olja och en nypa salt i.
En gång i veckan får han Psylliumfrö i maten för att få bort sand och jord som kan ligga och stoppa tarmen.
Första tecknen på att börjar bli dålig är att han dricker mindre....
Du kanske ska prova att blanda i liiiite salt i maten för att få honom att dricka lite mer om han är dålig på det!?

Fråga mina hästar. På bägge två stoppade det också i tarmen till slut. Och tyvärr riktigt många gånger.

Vi har lite olika uppfattningar där. Jag är tvärtom trött på att alla rekommenderar lucern till alla. Jag tillhör de som verkligen var glad för lucern. Tyckte att det var perfekt till mina gamlingar. I början funkade det. Sedan fick gamleman kolik som hette duga. Och vad kom ut, jo massor av lucern som suttit fast. Detta upprepades ett antal gånger. Hästen var nära att dö för mig flera gånger. Tyckte att det ju var jättetråkigt eftersom det höll honom i vikt. Han gick upp ordentligt i början. Men jag fick ge upp. Funkade helt enkelt inte.

Sedan fick jag Bennett. Satt igång med hack snabbt. Efter ett tag fick han bautakolik. Det som kom ut till slut var illgrönt. Sedan försökte jag ett antal gånger att smyga in lucern igen. Samma funktion. Går inte.

För en månad sedan kom en ny tjej till stallet som äger flera hästar. Döm om min förvåning så har hon upplevt precis samma sak.

Jag vill inte på något sätt nedvärdera fodrets beydelse för de som tål det. Men nu har det gått så många gånger och jag kan helt enkelt inte ignorera det som skett. Är säkert jättebra för de som tål det men alla gör det inte.

I ditt ställe hade jag tagit hästen till klinik för en riktig utredning av orsaken. Visst det kan vara i det närmaste lite ofarlig magknip men det kan också vara betydligt allvarligare orsaker. Kolik är ju ett samlingsnamn för magont hos häst. Kan vara allt från fel mat eller grusätning till magsår eller medfödda missbildningar. Så innan man vet orsaken är det väldigt svårt att behandla eller ge råd. För det som är kuren för det den ena orsaken kan förvärra en annan.

Lite trådlån... När ni säger att lucern stoppat upp, är det pellets eller hack ni menar då?
Hur mycket har de fått?

Har gett mycket lucernhack och aldrig varit med om eller hört att det skulle bli några problem :confused:
Illgrönt kan ju skitarna vara ändå om de är risiga i magen, samt en massa andra konstiga färger... :crazy:

ge loppfrö! det rensar bort slagg,jord och annat skit han kan ha fått i sig..

Det kan jag svara på...om du hade haft en häst som insjuknat i kolik och sedan tarmvred med tänkbar orsak lucern så hade du också varnat.

Det strömmade ur en smet av lucernhack när de tömde:(

Oavsett om det är vetenskapligt bevisat eller ej så för MIG är det bevis nog att en häst som inte haft kolik förut plötsligt får det efter ett en kort tids giva av lucern, och då talar vi ingen stor giva...

Hej
Vet en häst som alltid får det på vintern. En isis det också.. Den får det pga att vattenkällan som rinner i hagen där denne alltid dricker (trots ljummet vatten i stallet finns) fryser och då slutar hästen dricka. Vi vet inte varför då det finns annat vatten att tillgå, men hästen vägrar. Får då några anfall varje vinter. Dom andra hästarna går till vattnet inne i lösdrift men icke denna envisa rackare. Kanske en ledtråd för din med?
Annars loppfrön är verkligen att rekommendera, även i förebyggande om man inte vet till 100% om det är jord el liknande som orsakar anfallen.

Kan det vara stresskolik? För lite utevistelse?
Kan du möjligtvis ge fritt på hö (är hästen lättfödd kanske du kan hitta ett med sämre värde?) för att hästen inte ska smaska i sig fel grejer?

Hade en häst som var envis och inte drack så mycket som hon skulle på vintern. Fick tippset att typ fyra dagar i veckan hälla 1 dl-2 dl parafinolja i maten. Detta smörjde "kanalen" och gjorde att det vara svårare för stopp att uppstå. Detta är smaklös och hon åt faktiskt utan problem. Hade inga problem efter dett, innan hade hon haft flera kolikanfall. Men köp inte på apoteket, jättedyrt. Köp i en välsorterad färgaffär, de är billigare. Tala om vad det är till och att det ska vara REN parafinolja, så är det inga problem.

Hej!

Jag skulle pröva med att byta höt till ensilage, för vätskans skull. Sedan halm som strö i boxen. Som kraftfoder, om det nu behövs, skulle jag ge betfor som är ordentligt uppblött, mer soppa än gröt och så en skvätt med fin matolja i den. Kokta linfrön för att det smörjer tarmen finfint, även om det är lite "bökigt" att fixa med. Då kan du blanda i mineralerna där om du vill, men jag skulle absolut inte ha "grusmineraler" utan definitivt flytande. Behövs det (för foderstaten) så kan du även ge en kall gröt på kli, melass, linfrökaka som du blöter ordentligt.

En eller två vattenhinkar i boxen (även om där finns vattenkopp) och fri tillgång på vatten i hagen är ett måste tycker jag. Speciellt med "kolikhästar" som äter foder ute. Och ja, vatten i hagen på vintern är viktigt även om behovet inte är lika stort som på sommaren.

För övrigt så ut så mycket som möjligt med lekkamrater. Kanske i annan hage där det inte finns så mycket att käka på förutom ensilaget du lägger ut.

När kolikanfallen kommer så tycker jag personligen att 30 minuters promenad är för lite. Jag brukar gå tills magen kommer igång och de börjar äta igen.

Du verkar ju redan ha kontakt med någon/några veterinärer, så deras råd har du ju.

Lycka till!!

Hade en häst som var envis och inte drack så mycket som hon skulle på vintern. Fick tippset att typ fyra dagar i veckan hälla 1 dl-2 dl parafinolja i maten. Detta smörjde "kanalen" och gjorde att det vara svårare för stopp att uppstå. Detta är smaklös och hon åt faktiskt utan problem. Hade inga problem efter dett, innan hade hon haft flera kolikanfall. Men köp inte på apoteket, jättedyrt. Köp i en välsorterad färgaffär, de är billigare. Tala om vad det är till och att det ska vara REN parafinolja, så är det inga problem.

Hej!

Ett mycket bra råd, väl beprövat. Tror till och med att det står med i Bondepraktikan ;)

förklara gärna på vilket sätt just lusernet orsakar förstoppning? det är ju bara hö? :confused: hur vet ni att detv var lusernet som orsakat förstoppningen?

jag har gett båda hack och pellets till mina hästar i många år, aldrig haft problem. trots att dom har känsliga magar. om nån haft kolik så har det varit pga gasar, aldrig förstoppning.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar