Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Har inte svarat så mycket i dina trådar förut, men läst troget.
Tycker att du har tagit ett mycket klokt beslut nu! Fast självklart även ett jobbigt beslut och du har förmodligen en krävande period framför dig. Sänder tröstkramar och hoppas att du ska orka tänka på ditt och dina barns bästa i första hand!

//Jarakamandan

Tack! Jag försöker att tänka på dem, men i dagt kändes det helt omöjligt, kvittar vad jag säger så funkar det inte för honom. Då kändes det att jag inte orkar mer. Tror inte det är sista gången jag känenr så. MEn jag lovar, det gör ONT att få höraså hemska saker om sig själv och att det kvittar vad JAG säger så lyssnar han inte.

Ja, och se en sån bra kille han har blivit.

Har jag skrivit det? Tyckte jag bara skrev att det är ett av hans argument för att hon skulle klara ett två veckorsboende. Ett annat argument är att barn är individer och att ingen vet hur just Elin klarar det. Ett annat argument är att jag är dålig för hon har skrikperioder på kvällen hos mig, men inte hos honom ( de få gånger han haft henne, vilket också har inneburit att åka i en bil en stund, att sitta i nåns famn osv...). För i famnen måste han / den som håller henne ändra på henne hela tiden, annars gnäller hon..... I mina ögon har hon ju lika mycket skrikperiod hos honom, dock inte när hon åker bil för då kan till och med jag få tyst på henne.......

Han vill inte "boka" in det och han vill itne be om lov säger han, Han ska inte göra sånt när det är hans egen dotter tycker han.
Här får du vara jätteskarp DIREKT. Jag har kämpat med dethär i många olika detaljer. När man har att göra med sådana här människor MÅSTE det regleras. Annars bollar han bara med dig precis som det passar honom. Klart att det ska regleras. Du måste ha en regelbunden tillvaro, du måste kunna planera, och dina barn (alla dina barn) måste veta vad som gäller. Annars slår det sönder er tillvaro.
Att inte planera umgänge gör det möjligt för honom att behandla dig precis som han behagar även om ni inte är tillsammans. Det du däremot behöver är VÄLDIGT detaljerade överenskommelser. KOM IHÅG DET!!!
Den överenskommelse ni ska skriva på framöver ska ni troligen leva med ett tag. (Det är jobbigt att förhandla fram nya överenskommelser, särskilt med dylika människor.)
Kom därför överens så detaljerat som möjligt. Kom överens om helger, stora som små. Kom överens om vem som lämnar och hämtar och var det ska ske. Gå INTE med på att han kommer hem till dig, då slutar han aldrig lägga sig i ditt liv/samla material att använda emot dig. En bra mötesplats är ett ställe som är väldigt neutralt, men där det alltid finns andra människor närvarande. Om du märker att det behövs ska du skaffa besöksförbud. Skaffa det direkt om du märker att han kränker ditt privatliv.
Såhär i efterhand kan jag ångra att jag inte har polisanmält mer... :crazy: Jag orkade inte just då. Det fanns en miljon andra detaljer som jag fick prioritera istället (det är ju inte bara anmälan, man måste ju orka följa upp också med förhör och elände). Men det hade helt klart underlättat om inte folk hade stulit både fysiska ägodelar och datorinnehåll av mig. :crazy:
Jag försöker skriva ner allt men minnet är itne bra. Fick rådet att spela in samtalen, men vet itne hur man gör... Någon som vet?
Det finns små inspelningsmanicker att köpa, inte så värst dyra heller. De är små och ryms bra i en ficka eller i handväskan. Jag har använt en sån. Mycket. :smirk:

Det gör jag, senast i dag pratade jag med familjerätten, men det enda hon sa var att det här med umgänget är upp till mig....

Pratade med bvc om hur han är just nu och hon tyckte det var konstigt att han beter sig så, men hann inte prata om egen hjälp till mig då hon var grymt sen..... ska dit om en vecka så jag ska ta det då. Bestämde mig också i helgen för att prata med personen som hade hand om utredningen om pojkarna på soc., kanske kan han ge sin sida av saken, tex vad som händer om en anmälan komemr in att hon inte mår bra av ett boende som Elins pappa vill.

Men nu pratar jag inte om familjerätten eller soc utan jag menar en PSYKOLOG som kan hjälpa DIG att styra upp ditt liv och att ändra ditt synsätt.

Fast boka är ju precis vad han måste göra i detta läget. Elin behöver rutiner och trygghet och det är en omöjlighet att begära av dig att du ska ha jour och ställa upp närhelst han önskar ha henne. Du har ju också planer och saker du måste ta hänsyn till i ditt liv.

Byta tant på familjerätten kan du absolut göra. Känns det inte bra så är det helt rätt att göra det. Sen kollar du av vad du har för hemförsäkring och rätt till advokat genom den. annars finns det ofta kostnadsfria rådgivningar på bibliotek och liknande. Hör dig för lite så att du verkligen kan få konkret på vad som är lämpligt eller inte. Mycket finns det ju rekommendationer för och en del kanske du kan få svar om du kollar www.famratt.com

Jag hoppas nu du förstår att vi inte varit jobbiga för att vi inte bryr oss, snarare tvärtom

Kanon Stollan att du hjälper Enya nu. Hon behöver det verkligen.

Men kan du ge mig ett exempel på vilken typ av hjälp jag ska söka? Och vart? Kunde inte prata med bvc sist jag var där, ska dit om en vecka, den 22.... tänkte ta upp det då med henne, även om hon är sen och stressad....
Men kan man byta "tant" på familjerätten? Tycker inte att hon är så bra på att tala om för honom vad som gäller tyvärr. Lite daltande är hon tycker jag, och det är nog mycket det som gjorde att han itne lyssnar alls på mig.
Nu bor ju jag i annat land, men jag har haft mycket tät kontakt med soc på min ort. Det har hjälpt mig mycket. I akutskedet gick jag i terapi både hos soc och hos akutpsykiatriska. Det hjälpte och styrkte mig massor. Men jag hade turen att få remiss av en kompis mamma som är psykiater. Vilket lotsade mig rätt med en gång. :bow: Jag går fortfarande hos soc och kommer så att göra iaf fram till sommaren. Mitt fall har hållit dem sysselsatta ett tag, om vi säger så. :smirk: På soc har jag en terapeut, barnen har två andra terapeuter. Vi har även haft en familjestödperson från soc som var hemma och avlastade mig ett par h/vecka. Och två andra soc-arbetare som sköter kontakten mellan mig och mitt ex (i praktiken kontakten mellan mig och exets mamma då :smirk: ). Plus att jag har fått mycket hjälp med dagvård de tider då jag jobbar utanför dagistid. Soc har alltså ordnat kvällsvård till mina barn, fastän det inte finns sådan på min ort.
Min psykolog som jag hade INNAN helvetet bröt lös fick jag ingen hjälp av. Nu upplever jag att jag har fått massor av hjälp. Här har vi ju ingen familjerätt som ni har, utan jag hade en advokat från rättshjälpsbyrån. Jag gillade honom, för han var fysiskt större och starkare än mitt ex, ha ha, och det kändes bra. :rofl: Han hade boxningshandskar på kontoret. ;)
Men ibland tyckte jag att han var alltför lugn. Jag var ju så rädd för vad som skulle hända, och han tog det med sån ro, så ibland funderade jag på om han tog mig på allvar.
För min del sket det ju sig totalt med överenskommelse. Det var rättsprocess och -beslut som gällde. Trots att jag hela tiden gjorde klart att jag var beredd att diskutera fram en lösning vilken dag och tid som helst. Men nej, det var en mycket låst position från andra hållet. :crazy: Jag tror att min motpart ville att en domstol skulle säga hur hemsk människa jag var. Det gick ju inte riktigt som de ville. Tiden arbetade för mig och emot dem. De hann ljuga sig ner i sin egen skit rent ut sagt. Bra för mig. :cool:
Kontentan? Jag tycker att du ska diskutera med familjerättspersonen ensam, säga hur du känner, se om du får något förtroende. Känns det fortfarande inte bra, ska du byta. De finns till för att hjälpa ditt barn. Och det är i ditt barns intresse att undvika återkommande konfrontationer mellan dig och barnets far. Det är bättre att du står för en lugn, sansad vardag och att pappan får visst umgänge som är noggrant överenskommet. DET ÄR DET BÄSTA FÖR BARNET!

Har jag skrivit det? Tyckte jag bara skrev att det är ett av hans argument för att hon skulle klara ett två veckorsboende.

*suck*

Nej, det var ironi. Han påstår att Elin klarar av att byta miljö varannan vecka eftersom hon har hans gener. Det är bara att titta på honom själv för att inse vad de generna ger.

Han vill inte "boka" in det och han vill itne be om lov säger han, Han ska inte göra sånt när det är hans egen dotter tycker han.

Precis så sa min ex också. Också tillade han att om umgänget ska behöva bokas så blir han så bunden. Jodu, man blir liksom det när man har småbarn....:smirk:

I mitt fall, och i ditt, handlade det egentligen om makt. Han ville ha makt över att kunna kolla mitt liv. Om umgänget inte är planlagt kunde jag inte heller planera min vardag. På så sätt hade han makt över min och barnets vardag, även då han inte hade hand om henne.

Gå inte på sånt trams. Både du och barnet och dina pojkar behöver ha framförhållning för att kunna planera era liv.

Du, hur knasigt det än låter, så blev jag glad att läsa idag.

Sedan undrade jag vart du tog vägen, men förstår att det var datorhaveri i lördags.

Jag tror vi har en sådan inspelningsmakapär i handformat som dressyrtant pratar om på jobbet som inte används. Ska se om jag kan rota fram den åt dig.:idea:

De senaste två veckorna har vårt förhållande runnit ut i sanden liksom. Jag har inte orkat och inte velat få det att funka, har försökt lite halvt, men inte varit speciellt på. Däremot har jag försökt nå en lösning med Elin och umgänget han och henne emellan. Förra veckan slutade det varje gång varje dag med att vi skrek åt varandra i telefoenn och jag grät större delen av dygnet. För varje hårt ord så kände jag mig starkare i övertygelsen att jag itne vill vara med honom, inte som han är nu. Inte denna personen. I fredags fattade jag det slutgiltiga beslutet, skrev ett brev som jag gav honom och bad honom att ringa om han är intresserad av att försöka få allt på rätt köl. Han ringde, men han bråkade, och då tog det slut, från min sida. Sedan dess har vi bråkat och hans ord blivit hårdare och smutskastningen grym. Ja jag älskar den han var innan, ja jag HATAR den han är nu och känenr just nu inget annat än avsky mot honom först av allt. Nej vi är inte tillsammans och jag vill itne vara det med den han är nu.
Och nej, jag tror itne på en förändring från hans sida, och även om han verkligen skulle ädnra på sig för resten av sitt liv så har han sårat för mycket för att jag vill satsa på hoom igen....

Men bråken handlar om Elin och umgänget med henne från hans sida och det komemr vi aldrig ifrån även om i inte är tillsammans...

HEJA ENYA! Jag har följt hela tråden, och det är så jävla skönt att se dig visa ordentligt jävlar-annama mot den här energitjuven i ditt liv. :bow: Du är så stark som orkar säga ifrån, fortsätt!

Jag försöker sätta stopp, han har försökt få sin vilja igenom men har ännu inte lyckats.Det är därför han blivit så elak mot mig nu.

Precis Enya. Han trappar upp elakheterna mot dig nu - för att han känner att ett embryo till en självständig Enya håller på att växa fram därinne och det skrämmer skiten ur honom. För precis som Snuffsan säger: han försöker bara behålla sin makt över dig med sitt trixande kring Elin.

Stå på dig nu, du är på helt rätt väg!:bow:

Spela in! Det kommer att vändas emot honom. Och att han "tycker" att hon klarar två veckor med honom är inget du behöver bry dig om. Stå emot Enya! Han jävlas medvetet med dig och kommer att ta i med all amunition han har. Tyvärr var det väl inte bästa fadermaterialet du valde men nu gäller det att du ska stå pall för han psykiska misshandel.

Stå emot! Det han säger är inte sant, glöm inte det!

I mitt fall, och i ditt, handlade det egentligen om makt. Han ville ha makt över att kunna kolla mitt liv. Om umgänget inte är planlagt kunde jag inte heller planera min vardag. På så sätt hade han makt över min och barnets vardag, även då han inte hade hand om henne.
:bow: Precis exakt vad jag försökte säga. :bow:
Klart som korvspad.

Stora kramar till dig Enya. Nu visar du att DU är värd bättre! Ta hjälp av alla du kan för att din lilla Elin ska få det så bra som möjligt nu. Du kommer behöva stöttning. Mycket - och av vettiga människor.

Lycka till nu. Och glöm inte att du har full uppbackning här av (otäckt) många som gått igenom samma sak! Ta hjälp av dem.

Kramar!

Gå inte på sånt trams. Både du och barnet och dina pojkar behöver ha framförhållning för att kunna planera era liv.

Precis!! Han använder barnet som ett sätt att få makt över dig, Enya!

Jag, och andra, har sett sådant förr. Det river sönder ens liv att vara utsatt för det, så gör allt du kan för att få till stånd fasta regler för umgänget.

STÅ PÅ DIG!!! VIK INTE EN TUM!!

Om du märker att det behövs ska du skaffa besöksförbud. Skaffa det direkt om du märker att han kränker ditt privatliv.

Lite OT men inte helt: Menar du att man faktiskt kan få ett besöksförbud till stånd "bara" på den grunden att personen kränker en verbalt i ens hem, kanske kollar i ens dator, men inte stjäl, förstör saker eller är våldsam?

(Jag menar inte att dessa saker är "bara", jag menar att jag trodde att det skulle riktigt mycket till för besöksförbud, formellt. Tex upprepad svår misshandel.)

Får du tio kränkande sms inom en vecka så har du passerat gränsen för att du kan göra en anmälan om hemfridsbrott (eller ja, anmälan kan du ju göra när och hur som helst, men de tar det till behandling ungefär vid denna frekvens). Då har du en god chans att få besöksförbud. Iaf enligt min lokala polis.
Besöksförbud gäller inte bara fysisk misshandel. Den gäller all slags kränkande kontakt. (Tack och lov!)

Precis Enya. Han trappar upp elakheterna mot dig nu - för att han känner att ett embryo till en självständig Enya håller på att växa fram därinne och det skrämmer skiten ur honom. För precis som Snuffsan säger: han försöker bara behålla sin makt över dig med sitt trixande kring Elin.

Citerar mandalaki, för det hon skrev verkar oerhört sant och klokt...

Stå på dig Enya!!!!

Och så får du en massa pepp-kramar. Nu är du verkligen på rätt väg!! :bow:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 126
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 432
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 024
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera
  • Pavo be chill