Sv: Får jag skicka farmor till månen???
Men kan du ge mig ett exempel på vilken typ av hjälp jag ska söka? Och vart? Kunde inte prata med bvc sist jag var där, ska dit om en vecka, den 22.... tänkte ta upp det då med henne, även om hon är sen och stressad....
Men kan man byta "tant" på familjerätten? Tycker inte att hon är så bra på att tala om för honom vad som gäller tyvärr. Lite daltande är hon tycker jag, och det är nog mycket det som gjorde att han itne lyssnar alls på mig.
Nu bor ju jag i annat land, men jag har haft mycket tät kontakt med soc på min ort. Det har hjälpt mig mycket. I akutskedet gick jag i terapi både hos soc och hos akutpsykiatriska. Det hjälpte och styrkte mig massor. Men jag hade turen att få remiss av en kompis mamma som är psykiater. Vilket lotsade mig rätt med en gång.
Jag går fortfarande hos soc och kommer så att göra iaf fram till sommaren. Mitt fall har hållit dem sysselsatta ett tag, om vi säger så. :smirk: På soc har jag en terapeut, barnen har två andra terapeuter. Vi har även haft en familjestödperson från soc som var hemma och avlastade mig ett par h/vecka. Och två andra soc-arbetare som sköter kontakten mellan mig och mitt ex (i praktiken kontakten mellan mig och exets mamma då :smirk: ). Plus att jag har fått mycket hjälp med dagvård de tider då jag jobbar utanför dagistid. Soc har alltså ordnat kvällsvård till mina barn, fastän det inte finns sådan på min ort.
Min psykolog som jag hade INNAN helvetet bröt lös fick jag ingen hjälp av. Nu upplever jag att jag har fått massor av hjälp. Här har vi ju ingen familjerätt som ni har, utan jag hade en advokat från rättshjälpsbyrån. Jag gillade honom, för han var fysiskt större och starkare än mitt ex, ha ha, och det kändes bra.
Han hade boxningshandskar på kontoret.
Men ibland tyckte jag att han var alltför lugn. Jag var ju så rädd för vad som skulle hända, och han tog det med sån ro, så ibland funderade jag på om han tog mig på allvar.
För min del sket det ju sig totalt med överenskommelse. Det var rättsprocess och -beslut som gällde. Trots att jag hela tiden gjorde klart att jag var beredd att diskutera fram en lösning vilken dag och tid som helst. Men nej, det var en mycket låst position från andra hållet.
Jag tror att min motpart ville att en domstol skulle säga hur hemsk människa jag var. Det gick ju inte riktigt som de ville. Tiden arbetade för mig och emot dem. De hann ljuga sig ner i sin egen skit rent ut sagt. Bra för mig.
Kontentan? Jag tycker att du ska diskutera med familjerättspersonen ensam, säga hur du känner, se om du får något förtroende. Känns det fortfarande inte bra, ska du byta. De finns till för att hjälpa ditt barn. Och det är i ditt barns intresse att undvika återkommande konfrontationer mellan dig och barnets far. Det är bättre att du står för en lugn, sansad vardag och att pappan får visst umgänge som är noggrant överenskommet. DET ÄR DET BÄSTA FÖR BARNET!