Får inte vaccinationsintyget!

Z

Zab

Vad gör man? :S
Jag köpte en 5årig ostartad travare i början på sommaren, pass och vaccinationsintyg skulle skickas. Passet har vi fått tag på men inte vaccinationsintyget. När jag ringer eller mejlar får jag svaret att säljaren ska prata med sin revisor som ska skicka det...
Det jag vill ha intyget till är egentligen bara så att veterinären kan skriva in det i passet, och för att veta om han verkligen är ''grundad'' ordentligt..nu har vi ju inga planer på att åka o tävla eller så, men man vill ju ha det i ordning.
Det verkar rätt hopplöst att få intyget..ska jag bara låta det vara eller ska jag låta honom få de här ''tre första'' sprutorna igen (eller vad det nu är som behövs) bara för att få in det i pappret att han är ordentligt vaccinerad? Finns det nån fara med sån över-vaccinering?

Jag är ju lite smått irriterad på det nu, säljaren sålde även en sadel till vår andra häst, men det visade sig att sadeln inte var hennes. Menmen...det hjälper ju inte att bli sur..

Sv: Får inte vaccinationsintyget!

Det är väl sällan man vaccinerar travare?
Så det kanske inte finns någon vaccinationsintyg och felet ligger där, att papprena inte finns.

Jag skulle nog bara ta om grundvaccinationen. Det är ingen större fara att göra det.

Jag skulle vaccinera om, men prata med veterinären innan om du är rädd för "övervaccinering"...

Visst vaccineras väl travare? O_o Men jag tror att det borde finnas papper, finns ingen anledning att ljuga för oss eftersom vi inte bryr oss speciellt om ifall han redan var vaccinerad eller inte..det kom inte ens på tal förräns vi hade köpt honom. Man vill ju bara ha koll så man vet hur man ska sköta det i fortsättningen.. och jag har fått ett kvitto av EN vaccination mejlad över. -_-''

shampiz - saraholofson: Jo..det blir nog det till nästa år om vi inte fått intygen tills dess.

Travare på travet vaccineras sällan vad jag vet, för det är inget krav för att tävla där.

Jaha... men jag ser ingen anledning för dom att ljuga om det, hästen är ju redan såld, vaccinerad eller inte. Om den inte är vaccinerad är det ju bara att säga det så att vi kan fixa det..

Hur som helst kan du få vänta tills vaccinationsintyget kommer o har du otur då så får du ändå vaccinera om.

står inte vaccineringarna i passet då?
min travares vaccineringar står enbart i passet nu sedan ca 2 år tilbaka.

Min häst (7 årig fullblod - galoppör) har alla sina vaccineringar i fyllda i sitt pass.

Mitt 'halvblod' 22 år har alla sina vaccinationer ifyllda i sitt pass :D

Vi har till och med fått skicka in det för att få nya sidor :rofl:

Min 4-åring har också alla står i passet.

Om hästen kommer från travtränare är det möjligt att den är vaccinerad. Inte så många som gör det och om det görs rapporteras det (förhoppningsvis) till STC (travsportförbundet). Har du tur är hästen både vaccinerad OCH inrapporterad till STC. (skulle du ha sån tur kan du ju passa på att köpa en triss-lott ;))
Kolla med dom.

Jo..kan ju kolla...

Till alla andra: Det står inte i passet, jag vill ju ha intyget för att kunna få veterinären att överföra det till passet. De nya vaccinationer han fått hos oss (för att ''hålla igång'' det han redan ska ha fått) står i passet.

Jag köpte en 5årig ostartad travare i början på sommaren, pass och vaccinationsintyg skulle skickas. Passet har vi fått tag på men inte vaccinationsintyget. När jag ringer eller mejlar får jag svaret att säljaren ska prata med sin revisor som ska skicka det...
Det jag vill ha intyget till är egentligen bara så att veterinären kan skriva in det i passet, och för att veta om han verkligen är ''grundad'' ordentligt..nu har vi ju inga planer på att åka o tävla eller så, men man vill ju ha det i ordning.
Det verkar rätt hopplöst att få intyget..ska jag bara låta det vara eller ska jag låta honom få de här ''tre första'' sprutorna igen (eller vad det nu är som behövs) bara för att få in det i pappret att han är ordentligt vaccinerad? Finns det nån fara med sån över-vaccinering?

Jag är ju lite smått irriterad på det nu, säljaren sålde även en sadel till vår andra häst, men det visade sig att sadeln inte var hennes. Menmen...det hjälper ju inte att bli sur..

För det första tycker jag det är ovanligt att vaccinera travare mot annat än stelkramp, emn för det andra så kan du ju grunda om hästen, jag har köpt häst några ggr därman sagt att alla vaccineringar stämmer fast de inte gjort det så jag har fått fixa allt själv de flesta gångerna.

Ja, får grunda om honom då.. men jag väntar nog tills nästa år när Dacke ska ha nytt. Är han vaccinerad så får jag väl papprena tills dess, och han lever ju ganska isolerat från utomstående hästar, så det är nog ingen fara.

Travare på travet vaccineras sällan vad jag vet, för det är inget krav för att tävla där.

Travare vaccineras visst, däremot är det inte alla som gör det.
Uppfattningen är delad vad gäller att vaccinera eller inte.

Det är väl sällan man vaccinerar travare?
Så det kanske inte finns någon vaccinationsintyg och felet ligger där, att papprena inte finns.

Here we go again!
Varför skulle inte travarna vaccineras?
Självklart är travarna grundvaccinerade mot stelkramp och en del även influensa. Till 99% iaf. Tror nog det är lika inom alla raser.

Att det inte står i passet beror nog enbart på att vi inte haft passtvång lika länge som inom andra hästsporter.

Har själv fått in hästar utan uppgifter på vaccinationer. Det löser man enklast genom att ringa veterinären och börja om med grundvaccination, för att vara på säkra sidan. Tror ju inte det har någon effekt om man bara ger den årliga vaccinationen, utan man måste "omvaccinera" från grunden.
Så har jag gjort med mina travare där vaccinationsstatus varit osäker eller tvivelaktig.

Nej vi har inget krav på influensavaccination, däremot är som sagt alla grundvaccinerade mot stelkramp.

Ring till STC, 08-6272000 och be dem kolla vaccinationen på din häst. Tror också att de kan skicka dig en kopia på det så att du har ett.

Kan inte vara några problem med detta.
Har du regnr på honom, som står på halsen, så kollar dem.
:)

Ah, tack. :)
Har reg nummer i passet.. det på halsen är helt otydligt.. O_o vem vet, jag kanske har köpt en helt annan häst..hmm.. han är inte hingst heller, som det står i passet..

Ah, tack. :)
Har reg nummer i passet.. det på halsen är helt otydligt.. O_o vem vet, jag kanske har köpt en helt annan häst..hmm.. han är inte hingst heller, som det står i passet..

dom kan ha skaffat passet innan han blev kastrerad, men då ska det stå en ändring i passet. vet ej exakt var...min gamle travare var kasterard och klar till passet så har aldrig behövt titta efter var det ska stå. men kolla igenom passet. får det SKA stå med att han kastrerats!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama