Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

delvis knapplån*

Den sista delen av disskussionen här påminner mig om en kund jag hade som skulle hämta sina blodtycksmediciner (jobbar på apotek) han beklagar sig och säger "undrar hur de klarade sig förr i världen utan alla dessa mediciner"

Mitt svar, det gjorde de inte, de dog!

Så är det, jag tror inte kvinnorna i andra länder har det ett dugg lättare, många har det fruktansvärt jobbigt med svåra skador efter förlossningar bla, och de dör. Mår man dåligt och inte kan ta hand om sig i ett land där ingen annan kan göra det åt en, då dör man. Jag skulle inte säga att det är ett bra alternativ och jag tror inte att vi är ett förklenat släkte här i vårat utvecklingsland på att vi förhoppningsvis inte dör i samband med graviditet och förlossning. Det har gått alldeles för kort tid för det. Kom igen om 10 generationer till då kan vi börja snacka om hur våran utveckling eventuellt försvagat arten. Men ta bort all hjälp vi har tillgång till och jag tror inte vi skulle ha en högre dödlighet än vilket annat land utan sjukvård som helst, vi skulle ha det precis lika dåligt!

delvis knapplån*

Den sista delen av disskussionen här påminner mig om en kund jag hade som skulle hämta sina blodtycksmediciner (jobbar på apotek) han beklagar sig och säger "undrar hur de klarade sig förr i världen utan alla dessa mediciner"

Så är det, jag tror inte kvinnorna i andra länder har det ett dugg lättare, många har det fruktansvärt jobbigt med svåra skador efter förlossningar bla, och de dör. Mår man dåligt och inte kan ta hand om sig i ett land där ingen annan kan göra det åt en, då dör man. Jag skulle inte säga att det är ett bra alternativ och jag tror inte att vi är ett förklenat släkte här i vårat utvecklingsland på att vi förhoppningsvis inte dör i samband med graviditet och förlossning. Det har gått alldeles för kort tid för det. Kom igen om 10 generationer till då kan vi börja snacka om hur våran utveckling eventuellt försvagat arten. Men ta bort all hjälp vi har tillgång till och jag tror inte vi skulle ha en högre dödlighet än vilket annat land utan sjukvård som helst, vi skulle ha det precis lika dåligt!

Förändringarna behöver inte ta tid och västvärlden är ett bevis inom många områden då ett sämre leverne omedelbart ger sig tillkänna i form av sämre hälsa (vilket i sig grundar för jobbigare graviditeter):

http://www.medicallink.se/News/showNews.cfm?newsID=771
http://www.forskning.se/temanintera...aallergier.4.303f5325112d733769280003730.html

Sjukdomar som
astma och allergisk snuva har mer än fördubblats i
Sverige de senaste 30 åren. Framför allt har en ökning
skett bland barn och ungdomar där nära 30
procent är drabbade.

http://www.astmaoallergiforbundet.se/Page.aspx?catid=106&pageid=273

Att förväntan kan uppväga är jag med på, och att man då blir glad över varje litet tecken (om än otrevligt sådant), och tycker om att hela tiden bli påmind av div biverkningar om att man är gravid, för då påminns man också om vad som komma skall.

Men även om träningsvärk kan vara trevligt, för att man vet att träningen haft effekt, så var jag lite ute efter om träningsvärk i sig är en häftig upplevelse. Om det fanns ett sätt att få träningsvärk utan att ha tränat eller att det innebar att musklerna blev starkare, skulle man då fortfarande vilja ha det bara för att känslan i sig är så härlig?

Det är lite det jag är ute efter - om vi tar bort detta med att det blir en bebis (exempelvis om man visste helt säkert att barnet inte skulle överleva förlossningen utan bli dödfött), skulle man då ändå vilja vara gravid bara för att man mår så bra av biverkningarna? Dvs, om vi tar bort förväntan etc, utan bara ser till det faktiska tillståndet - fortfarande lika underbart?

Du verkar ha en jobbig graviditet, med manga biverkningar. Och ett knivsuddsjobb dar det galler att ligga pa topp hela tiden for annars puttas man ut.

Men sa ar det inte for alla. Jag hade som sagt var en helt problemfri graviditet trots tvillingar och mitt jobb var antagligen inte lika kvalificerat som ditt aven om jag ocksa hade en hog tjanst med mycket ansvar ;)

Jag kanske var ovanlig som kande mig klar i huvudet under graviditeten och seg i huvudet efter ett ars somnbrist... men jag har ju som sagt tva, och kan saga att hade jag bara haft ETT barn sa hade livet knappt andrats alls, sa du har nog helt ratt i att du kommer att vara pa hugget sa fort barnet ar ute :)

Kanske ar det sa att din ridskola vill att du rider en saker hast under graviditeten, for att undvika ev olyckor? Jobbsituationen ar ju varre, det ar ju diskriminering :crazy:

Känner faktiskt ingen som tycker det är särskilt kul eller trevligt att vara gravid, det är snarare något man står ut med för att resultatet känns värt mödan.

Jo efteråt när man förträngt allting :D Åh gu vad myyyyysigt det var! (I själva verket svor och spottade jag de två sista veckorna och sa att det var det dummaste jag gjort i hela mitt liv :D )

jag irriterar mig på att jag inte kan ha mina vanliga kläder (och det är ingen idé att köpa en massa nytt, för jag kommer bara vara såhär en kort period),

Så kände jag också första gången. Nu andra gången när jag blir höggravid (vi håller ju tummarna att det går bra) mot sommarn så tänker jag frossa i fina gravidkläder :D Kosta vad det kosta vill!!!

Men spelar det nån roll? För mig är det liksom en blaha-känsla, att jag är gravid säger inget om mig mer än att jag är tjockare och klumpigare än vanligt, och att jag ska få ett barn snart. Och män kan ju också vara tjocka och klumpiga, och få ett barn snart.

Att vara kvinnlig eller inte har liksom ingen innebörd för mig. Jag har ingen önskan om att vara kvinnlig, för jag förstår inte vad det är. Jag kan kanske vilja vara vältränad, se bra ut, prestera bra, ha barn, men det har ju inget med manligt och kvinnligt att göra. Det kan man ju göra oavsett kön.

Det ska bli roligt att veta hur du känner ett par månader efter att barnet är fött. Jag var rätt cool innan och tyckte inte att det var så stor grej när folk fick barn. Nu börjar jag böla varje gång en kopis blir gravid för det är så fantastiskt!!!!!

Obs jag tror absolut inte att alla är som jag, men många mina kompisar har reagerat likadant ;)

Nej du behover inte kanna dig som en morderska for att embryona inte blir barn allihop. Men om du skulle fa missfall i v 10 till exempel sa kan du nog sorja det barn som inte blev. Men ett missfall sa tidigt ar inte speciellt sorgligt tycker jag, sannolikheten att nagot var fel pa barnet ar ratt sa stor.

Far man missfall senare i graviditeten kan man sorja det barn som inte fick leva. Nagonstans maste man borja tro och hoppas pa att det ska ga bra.

Jag har gjort UL i vecka 12 och det är en fin XXX (vad jag nu ska kalla det för) med 10 fingrar och 10 tår som ligger och rör på sig. Armar och ben. Vi fick till och med en söt liten profilbild på vårt blivande barn... Det är helt otroligt. Ingen cellklump inte...

För mig blev det vårt barn samma sekund som jag plussade. När graviditeten gått längre tänker jag att nu är vi föräldrar vad som än händer. Även om det går dåligt så är vi föräldrar. Om barnet dog i magen skulle det absolut inte vara ett föräldralöst barn. Det skulle ändå vara vårt barn.

Precis - man sörjer det barn som inte blev, inte det barn som fanns och dog. Det är ju en viss skillnad.

Tja du kan ju få hålla i ditt barn rent fysiskt. Hur ska man då kunna låta bli att kalla det för ens barn?? Barn kan i sällsynta fall överleva från vecka 22. Jag skulle inte låta bli att hålla i mitt barn om jag fick ett sådant sent missfall. (Som man kan få hela tiden så klart)

Det ska bli roligt att veta hur du känner ett par månader efter att barnet är fött. Jag var rätt cool innan och tyckte inte att det var så stor grej när folk fick barn. Nu börjar jag böla varje gång en kopis blir gravid för det är så fantastiskt!!!!!

Obs jag tror absolut inte att alla är som jag, men många mina kompisar har reagerat likadant ;)

Men bölar du för att din kompis har blivit så mycket mer kvinna nu som gravid, eller för att det är fint och fantastiskt när ett barn blir till?

Min poäng var att jag inte kan påstå att jag känner mig så särskilt mycket kvinnligare som gravid än innan. Det var det som var blaha-känslan. Att vi ska få ett barn är allt annat än blaha, men jag kan inte påstå att det gör några underverk för just min känsla av kvinnlighet.

Förmodligen för att jag inte har nån sån i första läget. Jag känner mig aldrig kvinnlig, det är liksom ett tomt ord för mig (utom då när jag uppenbart blir särbehandlad, oftast negativt, för att jag är kvinna, men det är ju ingen trevlig känsla precis).

delvis knapplån*

Selektiv "avel" då? Kvinnor som inte klarade av graviditet och förlossningar bra dog och förde inte sina gener vidare.

När jag var i ett väldigt fattigt land i Afrika cyklade en av tjejerna med två veckor kvar till förlossninge flera mil om dagen i +43 grader... Jag såg deras "förlossningssal". Shiiiit... Där hade jag INTE velat föda barn. Helt naturelt så att säga. Där fanns ingen möjlighet till smärtlindring eller kejsarsnitt.

Tja du kan ju få hålla i ditt barn rent fysiskt. Hur ska man då kunna låta bli att kalla det för ens barn?? Barn kan i sällsynta fall överleva från vecka 22. Jag skulle inte låta bli att hålla i mitt barn om jag fick ett sådant sent missfall. (Som man kan få hela tiden så klart)

Visst kan jag hålla den lilla cellklumpen i min hand redan från början också, men det är inget barn för det - det är ett embryo. Jag kan ju hålla i ett äpple rent fysiskt också, men det är ändå inget barn. Så att man kan hålla i saker är ett dåligt kriterium för att avgöra om de är barn eller inte.

Ett embryo kan bli ett foster, och ett foster kan bli ett barn, men det är inte det. Och med tanke på vilka grava skador barn som föds i v 22 och överlever får, så vet jag inte ens om jag egentligen skulle önska att det överlevde. Jag har en kollega som har ett barn som är fött i den vevan, och det stackars barnet har haft ett helvete sen det föddes, med ständiga smärtor, operationer (tror bara ögonen är opererade uppåt 30 gånger nu, och barnet är kanske 3 år gammalt) och sjukhusvistelser.

Ett foster kan bli ett barn, men det är inte. Inte för mig. Ungefär som att ett ekollon inte är en ek, och ett pumpafrö inte är en pumpa.

Men bölar du för att din kompis har blivit så mycket mer kvinna nu som gravid, eller för att det är fint och fantastiskt när ett barn blir till?

Min poäng var att jag inte kan påstå att jag känner mig så särskilt mycket kvinnligare som gravid än innan. Det var det som var blaha-känslan. Att vi ska få ett barn är allt annat än blaha, men jag kan inte påstå att det gör några underverk för just min känsla av kvinnlighet.

Förmodligen för att jag inte har nån sån i första läget. Jag känner mig aldrig kvinnlig, det är liksom ett tomt ord för mig (utom då när jag uppenbart blir särbehandlad, oftast negativt, för att jag är kvinna, men det är ju ingen trevlig känsla precis).

Jag är absolut ingen sådan heller som tycker jag är kvinnlig i övrigt!! Jag vet inte vad jag ska skylla på att jag blivit så här!!! Men ja. Nu andra gången känner jag så... Allt har bara fått ett annat perspektiv :D Men det är ju jag det! (Och några med mig) Men det uppträdde först ett tag när sonen var född och jag började haja hela sammanhanget och hur otroligt det är... Helt sjukt!! (Men jag kunde inte fatta det innan)

Selektiv "avel" då? Kvinnor som inte klarade av graviditet och förlossningar bra dog och förde inte sina gener vidare.

När jag var i ett väldigt fattigt land i Afrika cyklade en av tjejerna med två veckor kvar till förlossninge flera mil om dagen i +43 grader... Jag såg deras "förlossningssal". Shiiiit... Där hade jag INTE velat föda barn. Helt naturelt så att säga. Där fanns ingen möjlighet till smärtlindring eller kejsarsnitt.

Fast naturligt urval går mycket, mycket långsammare än så. Vi har haft modern sjukvård i sverige i inte ens 100 år, dvs 3-4 generationer. Inte ens med extremt selektiv avel, om man bara skulle tillåta de som har svårigheter att föda, skulle man nå resultat så snabbt. Och så är det ju inte, utan alla får barn, även de som har lätt att föda. Kom igen om 1000 eller 10 000 år, så kanske det finns skillnad, men genetiska förändringar är mycket, mycket långsammare än så.

Om du tittar på WHO-statistiken jag visade tidigare i tråden så ser du att afrikas fattiga länder har världens högsta mödradödlighet, så det är inte så att de är mer lämpade för sådana födslar. De dör, helt enkelt. De dör, och vi överlever, för vi är lika lämpade för att föda barn, men de har ingen sjukvård, och det har vi.

Visst kan jag hålla den lilla cellklumpen i min hand redan från början också, men det är inget barn för det - det är ett embryo. Jag kan ju hålla i ett äpple rent fysiskt också, men det är ändå inget barn. Så att man kan hålla i saker är ett dåligt kriterium för att avgöra om de är barn eller inte.

Ett embryo kan bli ett foster, och ett foster kan bli ett barn, men det är inte det. Och med tanke på vilka grava skador barn som föds i v 22 och överlever får, så vet jag inte ens om jag egentligen skulle önska att det överlevde. Jag har en kollega som har ett barn som är fött i den vevan, och det stackars barnet har haft ett helvete sen det föddes, med ständiga smärtor, operationer (tror bara ögonen är opererade uppåt 30 gånger nu, och barnet är kanske 3 år gammalt) och sjukhusvistelser.

Ett foster kan bli ett barn, men det är inte. Inte för mig. Ungefär som att ett ekollon inte är en ek, och ett pumpafrö inte är en pumpa.

Men tids nog kommer det lik förbaskat att se ut som ett barn och det redan efter ett par veckor... Det är inte så lång tid det är den där klumpen. Ett dött barn i vecka 22 kommer defentivit se ut som ett barn och det behöver inte alls ha grava skador. Det kan vara din kropp som stöter ut det och inget fel på barnet...

Jag är absolut ingen sådan heller som tycker jag är kvinnlig i övrigt!! Jag vet inte vad jag ska skylla på att jag blivit så här!!! Men ja. Nu andra gången känner jag så... Allt har bara fått ett annat perspektiv :D Men det är ju jag det! (Och några med mig) Men det uppträdde först ett tag när sonen var född och jag började haja hela sammanhanget och hur otroligt det är... Helt sjukt!! (Men jag kunde inte fatta det innan)

Ja, det är otroligt.

Men det har inget med mitt inlägg att göra, för det handlade om huruvida det var fantastiskt att vara gravid av den anledningen att man känner sig så väldigt kvinnlig då eller inte.

Om något är fantastiskt av en anledning, så betyder ju inte det att det måste vara fantastiskt av alla anledningar. Jag är glad att jag är gravid för att jag ska få barn, jag är inte glad för att jag känner mig så mycket mer som kvinna nu.

Håller man isär saker blir det lättare att förstå och resonera kring dem.

Fast naturligt urval går mycket, mycket långsammare än så. Vi har haft modern sjukvård i sverige i inte ens 100 år, dvs 3-4 generationer. Inte ens med extremt selektiv avel, om man bara skulle tillåta de som har svårigheter att föda, skulle man nå resultat så snabbt. Och så är det ju inte, utan alla får barn, även de som har lätt att föda. Kom igen om 1000 eller 10 000 år, så kanske det finns skillnad, men genetiska förändringar är mycket, mycket långsammare än så.

Om du tittar på WHO-statistiken jag visade tidigare i tråden så ser du att afrikas fattiga länder har världens högsta mödradödlighet, så det är inte så att de är mer lämpade för sådana födslar. De dör, helt enkelt. De dör, och vi överlever, för vi är lika lämpade för att föda barn, men de har ingen sjukvård, och det har vi.

Ja jag håller med om vad du skriver. Jag vet att det går åt fanders. Jag har själv varit där i helvetet. (Om jag får kalla det som så) Där man fortfarande tror att om man rispar sönder ett nyfött barn så driver man ut onda andar och barnet kommer att överleva *rysa* Vi har väl iaf haft mediciner längre tid. Där tror man fortfarande på att en sticka på kastrullen ska göra underverk...

Ja, det är otroligt.

Men det har inget med mitt inlägg att göra, för det handlade om huruvida det var fantastiskt att vara gravid av den anledningen att man känner sig så väldigt kvinnlig då eller inte.

Om något är fantastiskt av en anledning, så betyder ju inte det att det måste vara fantastiskt av alla anledningar. Jag är glad att jag är gravid för att jag ska få barn, jag är inte glad för att jag känner mig så mycket mer som kvinna nu.

Håller man isär saker blir det lättare att förstå och resonera kring dem.

Men nu finns det likförbaskat folk som känner så ändå!!(Ävem om inte du gör det) :angel:

Men tids nog kommer det lik förbaskat att se ut som ett barn och det redan efter ett par veckor... Det är inte så lång tid det är den där klumpen. Ett dött barn i vecka 22 kommer defentivit se ut som ett barn och det behöver inte alls ha grava skador. Det kan vara din kropp som stöter ut det och inget fel på barnet...

Jo, om det överlever kommer det få grava skador, av den enkla anledningen att allt inte är färdigutvecklat på ett 22 veckors foster, och fostret kan inte utvecklas lika bra i en kuvös som i livmodern. Det är därför sådana barn får känsliga lungor, ögonskador etc - det är helt enkelt de funktioner som inte hann bli klara innan barnet lämnade livmodern, och de utvecklas inte lika bra då.

Ett litet foster liknar ett barn, men det är inget barn än, för det är inte färdigt. Titta på Lennart Nilssons foton, t ex, så ser du att det är först i slutet av graviditeten som fostret verkligen ser ut som ett färdigt barn. Det börjar likna ett barn, och sen blir det mer och mer likt ett barn, och till sist är det ett färdigt barn och föds.

Ungefär som ett ekollon, som först är ett ekollon, och sen får en grodd, och sen lite rötter, och sen ett litet skott, och sen några blad, och till slut har det blivit en ek.

Men nu finns det likförbaskat folk som känner så ändå!!(Ävem om inte du gör det) :angel:

Ja, jag vet. Men du är inte en av dem, vad jag förstår?

Jag skrev att jag inte kände mig mer kvinnlig av att vara gravid.

Du skrev att det kommer ändras när jag fått barn, för nu när du har fått barn så bölar du bara du ser nån gravid.

Jag frågade om gråten beror på att personen blivit så mycket mer kvinna?

Du svarade att nej, det är för att det är otroligt med barn.

Jag påpekade att det inte var det mitt inlägg, som du svarade på i första läget, handlade om.

Ridå.

Jag har gjort UL i vecka 12 och det är en fin XXX (vad jag nu ska kalla det för) med 10 fingrar och 10 tår som ligger och rör på sig. Armar och ben. Vi fick till och med en söt liten profilbild på vårt blivande barn... Det är helt otroligt. Ingen cellklump inte...

Den här graviditeten har jag känt rörelse sen v.12 :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka