Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!
Visst, men då ändrar man ju ordens betydelse. Är ett ekollon en ek?
Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan lära sig se skillnad på vad som ÄR och vad som kan BLI. Är jag jurist från första dagen jag börjar på universitetet? Är jag miljonär i samma ögonblick jag tjänat min första krona? Är en idé på en halv sida en roman?
Visst, man kanske inbillar sig själv att det är det, men då är det känslor och inte förnuft som talar. Det kanske känns så emotionellt, och man kanske intalar sig att det är det, men det är inte sant egentligen. Ett cellklot med fyra celler är inte ett barn, det är ett embryo.
Jag skulle vilja börja med att säga att jag förstår din poäng, och till viss del håller jag med, men jag tycker du är lite väl svart/vit när det gäller vad som är 'rätt' svar. Allt är inte självklart, det är inte givet när barnet blir ett barn eller när huset blir ett hus - inte ens när ekollonet blir en ek, är det vid första grodden, när det sticker upp lite grönt ovanför marken? Eller är det när det finns en tydlig stam? Eller när den är över 1 meter hög? Vad är ordets betydelse? Jag tror att i Sverige är ett fött barn efter en viss vecka ett barn även om det inte lever, men det tyckte inte du (?) så då ändrar du också ordets betydelse?
När barn blir ett barn är inte heller givet bara för att någon bestämt det, alla tycker ju olika
http://www.expressen.se/debatt/1.766199/jonna-vanhatalo-om-att-forlora-sitt-barn
Sedan är det skillnad när det för mig emotionellt blir ett barn, och när det logiskt sett blir ett barn. Cellklumpar är inte ett barn, det tycker inte jag heller, men emotionellt när man ser plusset eller UL-bilden av en minimänniska i v 12, då vaknar mammakänslorna och man börjar boa, mammahormonerna har kickat igång. Jag ÄR inte mamma, jag ska BLI mamma, men jag visste ändå efter typ v 28 att om barnet föds nu är det en liten människa, levande eller död, och då tyckte jag att jag med 100% sannolikhet
skulle bli mamma...
Jag svamlar lite, och såna här diskussioner är egentligen lite meningslösa, ingen kommer övertyga någon annan åt något håll
(Precis som vid diskussioner med abortmotståndare). Jag respekterar till 100% vad du känner, och jag kan som sagt hålla med på många sätt, men i mitt hjärta (inte i hjärnan kanske
) var det en liten person därinne hela tiden. Skulle jag, hemska tanke, fått missfall eller fått veta att barnet inte skulle överleva, hade jag kanske resonerat om med mitt inre jag och fått det till en klump som inte är människa än.