Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!
Kande inte jag heller, bara lattnad och tacksamhet
Men jag vet hur andra manniskor har resonerat, NAR det HAR gatt fel, och jag tycker att det ar fel att dissa andras kanslor - alla tanker inte inte pa samma satt och det maste fa vara sa tycker jag.
Fast diskussionen handlade ju egentligen inte om missfall, utan om att eftersom fostret börjar likna en människa tidigt, så måste man tycka att det är ett barn och inget foster i magen vid den tidpunkten.
Jag vet att det finns föräldrar som döper och ordnar begravningar för tidiga missfall, men att på grundval av det leda i bevis att det alltså måste vara en människa oavsett hur tidigt missfallet är...?
Det finns ju också de som aldrig blir gravida alls, eller får en pojke fast de hade tänkt sig en flicka, och sörjer "Lilla Stina som aldrig blev".
Människors sorgeprocesser är alltså ett dåligt bevis för människors existens, på samma sätt som att kriteriet "går att hålla i handen" är ett dåligt kriterium för att bestämma vad som är en människa.
Självklart kan det
kännas så (och det har jag all respekt för), men det betyder inte att det
är så.
Lite väljer man ju själv också - om jag betraktar mig som mamma redan i vecka sex, och det lilla embryot som ett fullgånget barn, en självständig individ, så är det ju mycket större odds att jag betraktar ett missfall i vecka 8 inte som ett missfall, utan som mitt barns död. Att medvetet vänta med att betrakta embryot och sedan fostret som ett färdigt barn är ju också ett sätt att se till att mildra sorgen i så fall. Det är en fråga om hur man väljer att tänka, en
kognitiv fråga - men många vill ha allt som har med barn att göra till biologi, det är instinkter och mammahormoner för hela slanten. "Man" känner si, och "man" får mammahormoner, och "man" beter sig så av instinkt. När det i själva verket handlar om att
jag kände,
jag valde,
jag gjorde. Och valde att känna, välja och göra. Utan att gömma sig bakom biologi och märkliga hormoner (mammahormoner, finns de ens på riktigt?).