Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

En del vill ha någon hos sig hela tiden. Jag, t ex, ville vara i fred så mycket som möjligt.
Personalen kommer göra sitt bästa för att tillgodose ens önskningar, inom rimliga gränser.

Dessutom kan man ändras otroligt när man väl är där inne, helt plötsligt blir man helt anti kroppskontakt och fixar inte ens att ens partner kanske håller i handen, håller i en fot eller baddar pannan.

Jag kände i alla fall inte igen mig själv när jag födde. Det kändes som min kropp föddes och jag satt bredvid på en stol och titta på! Och de lätet jag gjorde när jag krysta, skitskumt. Någon form av styrkeläte som jag aldrig trott att jag kunnat låta sådär!

Nej, jag menar inte att du är onaturlig, inte som du tolkar det iaf.
Om du försöker tänka på oss som däggdjur och inte som en varelse med andra syften i livet än att föröka oss så kanske du fattar vad jag menar... Fråga en läkare när den optimala åldern (i genomsnitt) för att få barn rent fysiskt är, jag tvivlar på att svaret är 35.

Och jag har inga som helst åsikter om vad andra göra men jag vill inte vänta så länge.

Vi lever som sagt betydligt längre idag än vad vi gjorde när vi var "djur" detta medför att vi blir äldre när vi föder barn också.

Jag har frågat läkarna och att föda fram ett barn spelar det absolut ingen roll hur gammal du är. det enda som kan ske är att du har svårare att bli gravid, men å andra sidan så kan man väl inte helt säkert säga så heller eftersom de allra flesta som får sina första barn sent är sådana som kanske har kämpat i flera år för att bli gravida.

De läkare jag pratat med har alla sagt samma sak, inga problem för dig att föda fram pga ålder.

Fast i alla dina trådar så skriver du att du inte vill ha barn varför då skaffa?

Men nog har Minna86 lite rätt i det hon skriver.

Rent biologiskt ligger den optimala åldern kring 20-25, psykologiskt något högre. Fertiliteten börjar sjunka redan efter 20 ( dock väldigt lite ), men efter 35 års ålder sjunker fertiliteten mer kraftigt.

Risken för komplikationer på både mamman och barn ökar också med mammans åldern ( även om den är väldigt liten för den enskilda kvinnan )..

Rent biologiskt ligger den optimala åldern kring 20-25, psykologiskt något högre. Fertiliteten börjar sjunka redan efter 20 ( dock väldigt lite ), men efter 35 års ålder sjunker fertiliteten mer kraftigt.

Risken för komplikationer på både mamman och barn ökar också med mammans åldern ( även om den är väldigt liten för den enskilda kvinnan )..

Samma sak som jag hört och läst. Svårigheter att bli gravid och komplikationer ser man ju öka hela tiden, samtidigt ökar åldern för kvinnorna som föder.

Hejsan! Nu har jag bara läst den första och sista sidan, och jag har inte riktigt förstått om det är något gynekologiskt problem du har eller något annat medicinskt? I vilket fall vill jag tipsa om att söka hos en privat gynekolog/läkarmottagning.

Fast idag så har man ju sett att så inte är fallet.

På det stora hela har riskerna med en graviditet för kvinnor över 35 överdrivits kraftigt. I själva verket visar flera nygjorda och välkonstruerade studier att en sen graviditet innebär minimala risker för friska kvinnor. Den viktigaste faktorn är kvinnans hälsa innan hon blir gravid, vilket är goda nyheter eftersom det är något du kan påverka själv.

källa: http://se.babycenter.com/preconception/beforeyoubegin/risksafter35expert/

Att fertiliteten minskar är ju helt klart, men att läkare skulle säga att man inte borde skaffa barn efter en viss ålder stämmer inte

Jag citerar mig själv och länkar till den sidan du citerat:

Calazirya skrev:

olgaklara skrev:
Fast idag så har man ju sett att så inte är fallet.

Hur menar du nu, man har väl visst sett att så är fallet. Däremot har riskerna överdrivits tidigare. Fakta kvarstår dock, riskerna för komplikationer ökar med kvinnans ålder.

Tom texten du citerar menar ju vidare att risken trots allt ökar med åldern, även om den inte är stor!

Babycenter

Fortsättning på texten du citerade från sidan lyder:
Äldre kvinnor drabbas dock i högre grad av vissa besvär eller sjukdomar, t.ex. diabetes, högt blodtryck och föreliggande moderkaka (när moderkakan sitter långt ned i livmodern och helt eller delvis täcker livmodermunnen). Alla dessa tillstånd kan få allvarliga konsekvenser för graviditeten. De kräver noggrann övervakning och kan även medföra begränsningar av kosten.

Risken att få ett barn med en genetisk avvikelse ökar med åldern. Till exempel ökar risken för Downs syndrom (från ett barn på 885 vid 30 år, till ett på 365 vid 35 år, ett på 109 vid 40 år och ett på 32 vid 45 år). Alla kvinnor i Sverige erbjuds fosterdiagnostik, oftast i form av fostervattenprov eller moderkaksprov, när de är över 35 år.

Eftersom kromosomavvikelser är den vanligaste orsaken till missfall, ökar även risken för missfall med åldern. Slutligen visar också de flesta studier att risken för kejsarsnitt ökar för kvinnor över 35, även om man inte exakt känner till orsaken till detta.

Och som jag tidigare skrev så kan ju faktiskt en av orsakerna vara att det är betydligt mer koll på de som skaffar barn sent. Man gör fler kontroller och många av dem som får sitt första barn sent även kan vara sådana som försök att få barn under väldigt många år och det betyder ju inte frankt att de som är äldre behöver vara mer utsatta.

Tror nog att det skulle se annorlunda ut om man gjorde lika många undersökningar på yngre. Dessutom så de jag känner som har barn som har avvikelser har fått sina barn tidigt dvs de barn med DS tex. Ingen av de äldre som jag känner har haft några som helst problem med sina grav eller förlossningar.

Att man upptäcker tex DS mfl beror ju på att man erbjuds betydligt fler undersökningar för att upptäcka detta än när man var yngre. det finns faktiskt inte speciellt mkt info om hur många mf som faktiskt är bland yngre på samma sätt som de äldre just för att när det gäller de äldre så är det oftast så att dessa försöker skaffa barn.

Har själv haft ett mf och då kom det in flera unga flickor som inte ens visste att de var gravida utan fick reda på det genom att de fick mf. Ganska skrämmande faktiskt.

Visst är det bättre kanske att skaffa barn tidigare än vad jag gjorde men ingen av de läkare jag träffat har ansett att det skulle vara svårare för mig än för någon yngre.

Vi lever som sagt betydligt längre idag än vad vi gjorde när vi var "djur" detta medför att vi blir äldre när vi föder barn också.

Jag har frågat läkarna och att föda fram ett barn spelar det absolut ingen roll hur gammal du är. det enda som kan ske är att du har svårare att bli gravid, men å andra sidan så kan man väl inte helt säkert säga så heller eftersom de allra flesta som får sina första barn sent är sådana som kanske har kämpat i flera år för att bli gravida.

De läkare jag pratat med har alla sagt samma sak, inga problem för dig att föda fram pga ålder.

Fast i alla dina trådar så skriver du att du inte vill ha barn varför då skaffa?

Man får ha vilken uppfattning man vill men jag har min uppfattning och tänker gå på den.

Jag ska skaffa barn för att min sambo vill ha barn och för att jag är rädd för att ångra mig senare (och med senare menar när det verkligen är för sent).

Fertiliteten börjar sjunka redan efter 20 ( dock väldigt lite ), men efter 35 års ålder sjunker fertiliteten mer kraftigt.
Statistiskt sett över hela befolkningen är det så ja, men det spelar ju väldigt liten roll för individen i praktiken. Det finns ju många som har lätt att bli gravida ända upp i 40-årsåldern. Att fler får problem (som kan ha väldigt många olika anledningar, inte bara att äggen är slut) betyder ju inte att alla har dålig fertilitet vid 35+, utan bara att sannolikheten är större att det kan vara ett problem.

Ja visst?

Har väl inte påstått annat hellet. Måste nog vara tydlig med att jag inte anser att det är fel att vara äldre när man skaffar sina barn, absolut inte och det har jag aldrig skrivit något om.

Jag skriver ju att risken är väldigt liten och att det har väldigt lite betydelse för den enskilda kvinnan!

Men det hävdades tidigare att det fastlagits att riskerna inte alls ökar med åldern och det stämmer ju inte riktigt med den fakta som finns idag..

Om vi är överens om att det bara är meningsfullt ur ett samhälleligt perspektiv och inte ur individperspektiv så förstår jag inte varför du tycker att det är relevant i denna tråd.

Nej och det får du tycka, jag skriver ju varför jag skrev mina inlägg.

Men ja vi är överens om att det har väldigt lite betydelse för den enskilda kvinnan.

Man får ha vilken uppfattning man vill men jag har min uppfattning och tänker gå på den.

Jag ska skaffa barn för att min sambo vill ha barn och för att jag är rädd för att ångra mig senare (och med senare menar när det verkligen är för sent).

Tycker inte att det är rätt sätt att skaffa barn på :crazy: Dessutom så har du ju ett x antal år på dig..

Ja visst?

Har väl inte påstått annat hellet. Måste nog vara tydlig med att jag inte anser att det är fel att vara äldre när man skaffar sina barn, absolut inte och det har jag aldrig skrivit något om.

Jag skriver ju att risken är väldigt liten och att det har väldigt lite betydelse för den enskilda kvinnan!

Men det hävdades tidigare att det fastlagits att riskerna inte alls ökar med åldern och det stämmer ju inte riktigt med den fakta som finns idag..

Som sagt riskerna för friska kvinnor att få barn sent i livet är inte större än för yngre.

Däremot så finns det olika sjukdomar som debuterar när man blir äldre, men jag tar för givet att man diskuterar friska personer och inte sjuka!

:D

Jaja vi kommer inte komma längre i diskussionen :)

Vissa sjukdomstillstånd utvecklas ju medan man är gravid, således kan man tro att man är en frisk nöt men sedan iaf utveckla ett tillstånd och det anses vara högre risk ju äldre man är.

Men som jag skriver, för den enskilda kvinnan har detta väldigt lite betydelse. Jag tror eg vi tycker/tänker ungefär likadant med några få avvikelser ;)

Senast ändrad:

Jaja vi kommer inte komma längre i diskussionen ;)

Vissa sjukdomstillstånd utvercklas ju medan man är gravid, således kan man tro att man är en frisk nöt men sedan iaf utveckla ett tillstånd, och det anses vara högre risk ju äldre man är.

Men som jag skriver, för den enskilda kvinnan har detta väldigt lite betydelse. Jag tror eg vi tycker/tänker ungefär likadant med några fgå avvikelser :)

Tror nog jag med :D

Tycker inte att det är rätt sätt att skaffa barn på :crazy: Dessutom så har du ju ett x antal år på dig..

Nej, jag vet att ni inte tycker det. Men jag tänker inte offra mitt förhållande pga något som är så osäkert.
Och jag vet att jag har gott om tid och det är inte tal om att jag ska ha barn nu utan om flera år!

Nej, jag vet att ni inte tycker det. Men jag tänker inte offra mitt förhållande pga något som är så osäkert.
Och jag vet att jag har gott om tid och det är inte tal om att jag ska ha barn nu utan om flera år!

Så du skaffar barn inte för att du själv vill, utan för förhållandets skull? Och du tänker inte vänta tills du själv får lust, utan det måste vara inom de närmaste åren, annars tycker du det känns onaturligt?

Är det något i detta du gör för att du vill det, allt verkar vara för att sambon och "naturen" tvingar dig?

Men du är villig att offra ett barns välmående?:crazy:

Dessutom, har du sett statistiken för hur många par som går isär när de får barn?
Den risken är nog mångdubbel så stor om inte bägge parter är med på det lika mycket.

Att skaffa barn verkar snarare vara en rejäl risktagning så att man inte SABBAR förållandet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka