Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!
Jag tycker det verkas asjobbigt att vara mamma, varför tror ni jag har försökt undvika det? Bara en sån sak som att behöva julpynta och fira födelsedagar, blä...
Det behöver man ju inte alls. Jag satt upp några ljusstakar igår och tvätta fönstrena, i morgon tänkte jag försöka orka stryka gardinerna. Adventsljusstaken gjorde jag i ordning idag och löste 1a ljuset med att ta ett gammalt lagom långt redan använt ljus
Där emot älskar ju jag födelsedagar, men jag och maken har inte firat på länge, vi brukar bara äta något lite godare. Rasmus födelsedag firas dock, men vi shoppar inte ihjäl oss på leksaker till honom. Han får 1-2 små paket av oss. Sen köper vi till efteråt om de behövs nått mer.
Julklappar gör vi samma sak med.
Jag hänger upp mig på förlossningen eftersom den kommer först och det är det enda jag är rädd för. Det övriga är ju inte heller så lockande med jag är inte rädd för det.
Så kände jag oxå första gången, men nu andra gången var jag rädd för allt på vägen dit. Blev ju inte bättre sen när de hittade en avvikelse på ultraljudet, jag fick göra fostervattensprov. Blev sjukskriven för värkar. osv osv.
Jag vet inte vad jag tillhör riktigt, men min kompis fick välja (typ) på Mölndal eller NÄL, själv är jag född på Mölndal men det verkar vanligast med NÄL nu för tiden.
Du får föda vart du vill så länge det finns en plats åt dig. Man brukar få önska för att personalen ska kunna planera hur många som ska jobba bara.
Jag är supertrygg över att föda i Uppsala. Allting ligger vägg i vägg om de händer mig eller bebis något och det går nog skitsnabbt att få en helikopter om bebis måste ner till t.ex. Göteborg.
Tänk om det går så fort så man inte hinner med lavemang? Och man kan ju fortfarande kissa ner sig...
Din kropp vet att de är på gång innan du blir medveten om det. Kroppen brukar "rena sig" bra själv innan förlossningen både genom att man helt plötsligt går från stenhård till en fungerande mage och får gå på toa hela tiden och sen helt plötsligt blir illamående och kräks!
Kissa på dig tror jag inte du gör, snarare får svårt att kissa och måste få kateter.
2 st är två för många och jag har ingen lust att sambon ska se mig i det tillståndet heller...
Han behöver inte vara med
Beröm och vägledning tillhör pepping... Min stackars sambo kommer nog fundera på att byta sambo under förlossningen med tanke på alla elaka saker jag kommer säga till honom... Givetvis ska vi prata igenom allt så han vet vad som gäller om det skulle behövas, det blir nog ett lätt budskap "ALL BEDÖVNING SOM FINNS HELA TIDEN"
men om du säger "Åh det gör så in i h*lvete j*vla ont i ryggen att ligga så här!!" och barnmorskan säger att du kan få testa att sitta på en pilatesboll eller stå med gåbordet, är det oxå pepping?
Jag gjorde faktiskt bara som jag ville när jag födde. Barnmorskan bara följde med.
Han är nog inte ensam om att få höra elaka saker
Och barnmorskorna har nog fått höra både de ena och de andra.
Nackdelar med all bedövning är ju att det påverkar förlossningen och ökar risken för komplikationer, avsluta med sugklocka, förlänger allting.