Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Visst de flesta älskar sina barn, men det är många som INTE skulle ha skaffat barn om de hade vetat innan vad det innebär - och det inkluderar även de som faktiskt längtat.
Är man inte ens intresserad från början så verkar det rätt vrickat att skaffa barn och hoppas på det bästa.

Faktum med att det är säkert många sådana historier bakom många frånvarande föräldrar, eller de där som bara har sina barn varannan helg.

Jag måste säga att jag fortfarande inte förstår problemet, det finns hur många barn som helst som har det så fast det är mamman som gör det mesta. Jag tycker ni förstorar upp det lite...

Och du har aldrig hört någon kritik mot detta?

Fast det är ju inte sant. Du är inte bättre eller sämre rustad för att få barn när du är 30 än när du är 23. Möjligtvis om du är en otroligt otränad 30-åring, men det finns ju fler anledningar än graviditet för att se till att det inte blir så.

Anledningen till att man inte rekommenderar kvinnor att vänta med att försöka få barn förrän vid 40 är fertiliteten. Men 30 är absolut inga problem, även om människor i din bekantskapskrets får barn ovanligt tidigt. Du säger att ni funderat på detta i fem år redan - började du alltså fundera allvarligt på barn redan när du var 18? Men varför, i jösse namn?

Det verkar som att detta med barn mest är en enda stor stress för dig? Inte nåt roligt som väntar, utan ett tråkigt måste du måste plåga dig igenom för att det ska vara så.

Nja, det där tror jag inte riktigt på... Varför hamnar man i puberteten i tidiga tonåren om det inte är optimalt att få barn förren man är 30? På djur rekommenderar man ju ofta att de inte ska få sin första avkomma för sent och det borde ju vara samma sak för människor... Med tanke på hur länge folk levde förr har jag svårt att tro att det är "meningen" att vi ska vänta tills vi är så gamla....

Jag funderade absolut inte på att skaffa barn när jag var 18 precis som jag inte gör det nu heller. Men jag har varit fullt medveten om att det normala är att skaffa barn och när jag och min sambo blev tillsammans så sa jag till honom att jag satsade på vårt förhållande och slängde då in att jag inte ville ha barn så han kunde säga "nej tack" redan då.

Ja, det är en stor stress men nu har vi ju bestämt oss så nu är det bara detta med denna jäkla förlossning som stressar (och pengar då).

Och du har aldrig hört någon kritik mot detta?

Jo, men varför ska jag sabba mitt förhållande för att föregå med gott exempel?

Jag saknade massa egenskaper hos min mamma som jag såg hos mina kompisars mammor när jag var liten men det betyder ju inte att min mamma var dålig utan att hon var mamma på sitt sätt. Hon hade ju massa andra egenskaper som andra mammor inte hade som gjorde henne bättre på det. Folk är olika och bara för att jag inte tänker gå in med hull och hår i mamma-rollen utan låta min sambo ta den större delen betyder väl inte det att mitt barn mår sämre/bättre än något annat. För det barnet blir ju det helt normalt precis som det är normalt för mig att mamma var hemma och pappa jobbade.

Senast ändrad:

olgaklara: Så du menar att planerat snittade mammor är egoistiska och dåliga mammor? Det hoppas jag verkligen inte...

Absolut inte men jag hängde upp mig på att du skrev det så lättvindigt. Barnets väl måste komma i första hand i vart fall att man borde vara bekymrad för det.

Jag misstänkte att barnmoskan ljög när hon sa det....jag får helt enkelt boka in ett abortdatum så fort jag blir gravid och får jag inget papper innan dess så får jag väl göra abort...lite "chicken race" över det hela...

Du har nog tolkat både rätt och fel. Givetvis kommer jag ta hand om mitt barn och min sambo kommer inte uppleva att han är ensamstående.
Vi jämför med katten. Det var jag som ville ha katten vilket gör att när hon t ex grejar på natten så min sambo inte kan sova (jag hör det inte) eller hon har förstört något så får jag lite "dåligt samvete" eftersom det är min katt. Jag tänker ju inte ha dåligt samvete för all skit som ungen kommer ställa till med om man säger så... Om vi inte hittar barnvakt när det är någon sammankomst så är det ju inte jag som tänker känna mig manad att stanna hemma. När det behövs grejer till ungen så får sambon i betala om jag inte vill (det låter egoistiskt men det är han som fått för sig att vi har råd med barn).

Så det är inte så allvarligt som det låter men när jag inte fått sova så kommer jag inte ha några problem med att skicka upp sambon...

Förlåt men jag tycker inte att du skall skaffa barn....

Jag tycker det verkas asjobbigt att vara mamma, varför tror ni jag har försökt undvika det? Bara en sån sak som att behöva julpynta och fira födelsedagar, blä...

Det behöver man ju inte alls. Jag satt upp några ljusstakar igår och tvätta fönstrena, i morgon tänkte jag försöka orka stryka gardinerna. Adventsljusstaken gjorde jag i ordning idag och löste 1a ljuset med att ta ett gammalt lagom långt redan använt ljus :angel:

Där emot älskar ju jag födelsedagar, men jag och maken har inte firat på länge, vi brukar bara äta något lite godare. Rasmus födelsedag firas dock, men vi shoppar inte ihjäl oss på leksaker till honom. Han får 1-2 små paket av oss. Sen köper vi till efteråt om de behövs nått mer.

Julklappar gör vi samma sak med.

Jag hänger upp mig på förlossningen eftersom den kommer först och det är det enda jag är rädd för. Det övriga är ju inte heller så lockande med jag är inte rädd för det.
Så kände jag oxå första gången, men nu andra gången var jag rädd för allt på vägen dit. Blev ju inte bättre sen när de hittade en avvikelse på ultraljudet, jag fick göra fostervattensprov. Blev sjukskriven för värkar. osv osv.

Jag vet inte vad jag tillhör riktigt, men min kompis fick välja (typ) på Mölndal eller NÄL, själv är jag född på Mölndal men det verkar vanligast med NÄL nu för tiden.

Du får föda vart du vill så länge det finns en plats åt dig. Man brukar få önska för att personalen ska kunna planera hur många som ska jobba bara.

Jag är supertrygg över att föda i Uppsala. Allting ligger vägg i vägg om de händer mig eller bebis något och det går nog skitsnabbt att få en helikopter om bebis måste ner till t.ex. Göteborg.

Tänk om det går så fort så man inte hinner med lavemang? Och man kan ju fortfarande kissa ner sig...

Din kropp vet att de är på gång innan du blir medveten om det. Kroppen brukar "rena sig" bra själv innan förlossningen både genom att man helt plötsligt går från stenhård till en fungerande mage och får gå på toa hela tiden och sen helt plötsligt blir illamående och kräks!

Kissa på dig tror jag inte du gör, snarare får svårt att kissa och måste få kateter.

2 st är två för många och jag har ingen lust att sambon ska se mig i det tillståndet heller...
Han behöver inte vara med

Beröm och vägledning tillhör pepping... Min stackars sambo kommer nog fundera på att byta sambo under förlossningen med tanke på alla elaka saker jag kommer säga till honom... Givetvis ska vi prata igenom allt så han vet vad som gäller om det skulle behövas, det blir nog ett lätt budskap "ALL BEDÖVNING SOM FINNS HELA TIDEN":D

men om du säger "Åh det gör så in i h*lvete j*vla ont i ryggen att ligga så här!!" och barnmorskan säger att du kan få testa att sitta på en pilatesboll eller stå med gåbordet, är det oxå pepping?
Jag gjorde faktiskt bara som jag ville när jag födde. Barnmorskan bara följde med.

Han är nog inte ensam om att få höra elaka saker :D Och barnmorskorna har nog fått höra både de ena och de andra.
Nackdelar med all bedövning är ju att det påverkar förlossningen och ökar risken för komplikationer, avsluta med sugklocka, förlänger allting.

Ja, det finns mellanting och det kommer ju bli ett mellanting. Det är inte just fertiliteten jag menar utan det är själva kroppen som inte är gjort för att få sitt första barn så sent och jag vågar inte gå emot det.

Jag fick mitt första barn när jag var 39 inga problem alls, varför skulle det vara det? Jag har inte speciellt många fler krämpor än när jag var 20 :grin:

Och nej jag tyckte inte att förlossningen var hemsk även om jag trodde det innan. Visst jag sprack en hel del och blev opererad någon timme efter förlossningen men det hade inget med min ålder att göra utan det var andra faktorer. Själva förlossningen var bara urhäftig och enligt ditt tänk så borde jag vara totalt förstörd av den eftersom jag är så gammal :rofl: Men tänk 6 veckor efter så tävlade jag hoppning

Jag trodde alltid man fick kateter vid epidural? Och defiitivt vid snitt.

Jag trodde alltid man fick kateter vid epidural? Och defiitivt vid snitt.

Min kompis fick inte de men de kollade ju henne ofta att hon kunde kissa själv. annars hade de satt kateter. Är kanske olika från sjukhus till sjukhus.

Vid snitt sätter man då väl alltid kateter?

jerseyko måste väl prata om vaginal förlossning nu va?

Ah jag tror jag hört det här i alla fall, att de alltid sätter kateter vid epiduralbedövning eftersom man inte har någon kontroll över muskulaturen vare sig för hål 1 eller 2 :D Men det kanske beror på hur stark epidural man får?

Ja jag pratar om vaginal förlossning, och hon kände av när de var dags för både 1 och 2 ;) Höll på att skratta ihjäl mig när jag läste hennes journal "Vill bajsa - det kom bajs" :rofl:

Jaså, ja jag kände ingenting men det luktade desto värre haha.

Det är döskumt att bajsa men inte känna det!

Senast ändrad:

Är inte de rätt bekvämt då efter man gått 9 månader med trög mage ;)

Haha jo om man nu har det.... Jag brukar inte ha det problemet då jag älskar både frukt och fullkorn! Och om inte det räcker kan jag hälsa att kokt kålrot också sätter igång det hela :D

Ja det lär ju inte bli några pinsamma buketräffar på Irland i alla fall så det kan ju kvitta :D

Äh, kan vi prata om hemorrojder och annat skoj kan vi väl prata om bajs också. Om någon är rädd för att kissa och bajsa på sig så blir det ju inte bättre av att de får epidural och inte kan hålla sig alls, eller hur? :D Och det var faktiskt inte så pinsamt, men jag kanske är avtrubbad efter att ha jobbat på vårdhem?

mig tömde de bara en gång. Sen kissade jag själv efteråt. Jag visste inte heller att man inte får vara för gammal vid första barnet, jag var 35 ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka