Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Jag tror till och med att jag sa under förlossningen "Stackars unge att komma ut i den här lukten" och sen skrattade jag gott. Min sambo har ingen bajshumor så jag tror inte han skrattade. Barnmorskan sa något välmenande i stil med "Det är ingen fara, sånt här händer jämt!" :D (och han kom ju ut ändå).

När jag ändå är på bajshumör tror jag att jag kommer ihåg att jag läst nåt om K-vitaminer eller nåt som barnet får från mammans avföring på väg ut. Inte nödvändigtvis att de måste ha kontakt med bajs men just bakterierna runt anaaaalen. Någon som vet mer?

Klart slut / ska färdknäppa

Tror de kan komma lite hur man än gör. Bebisen pressar ju på tarmen precis som man kavlar ur det allra allra sista tandkrämen med våld för att verkligen få ut allt. Tandkrämstuben är tom, men ändå får man tillräckligt för att borsta tänderna!

Och är man rädd för att bajs vid förlossningen, så kan ju även barnet vara den som är skyldig och bajsar i mammas mage!

Inte för att uppmuntra att man bajsar på sina barn, men en tarmflora har vi ju allihopa och den är viktig eftersom den hjälper oss att tillverka just K-vitaminer, och jag tror de flesta har varit med om hur det känns när magfloran är ur balans också och det är ju mindre kul.

När barnet föds är det sterilt, de allra första sekunderna, sedan kommer bakterierna vare sig man vill eller inte, då är det väl skitbra om man ger barnet sina egna magbakterier, och inte barnmorskans eller någon annan okänds. Du verkar ju dessutom ha en väldigt väl fungerande mage, och det är väl fantastiskt om du kan bidra till att ditt barn också får det:D

När man har en full koloni så hjälper dessutom dessa bra "husdjursbakterier" till att hålla andra mindre trevliga bakterier lite på avstånd, genom att ta upp en massa plats. Så att ha en bra egenflora har många fördelar. D

Haha är det så alltså? Min kompis som är läkare nämnde något om det efter jag fött Sam. Kanske därför han aldrig är sjuk då!

Man kanske kan sälja lite bra tarmflora på ebay? :idea:

(nu kom jag precis på att min mammas arbetskamrat också är bukefalist haha hoppas mamma slipper höra detta i fikarummet :D)

När barnet föds är det sterilt, de allra första sekunderna, sedan kommer bakterierna vare sig man vill eller inte, då är det väl skitbra om man ger barnet sina egna magbakterier, och inte barnmorskans eller någon annan okänds.

Nu var ju du skitkul :D

Vindvissla, du förstår väl att alla kan räkna ihop att er färdknapp varade i mindre än 30 min nu va ;)

knapplån

Minna86: Jag har bara en fråga. Om det är du som håller i alla trådar kring allt annat i ert liv, vad får dig att tro att han ska ändra sig i detta fall? Vad är det som får dig att tro att han ska kunna ta (allt) ansvar i detta fall?

(Du behöver inte svara till mig, det var bara en sak som slog mig som du kanske ska fundera över själv. :))

Nu var ju du skitkul :D

Vindvissla, du förstår väl att alla kan räkna ihop att er färdknapp varade i mindre än 30 min nu va ;)

:rofl::rofl: Kan jag skylla pa att min sambo borjar bli gammal? Eller ar det for att jag ar sa sjukt sexig? :D

/hellre kvalitet an kvantitet ;)

Han behöver inte vara med

men om du säger "Åh det gör så in i h*lvete j*vla ont i ryggen att ligga så här!!" och barnmorskan säger att du kan få testa att sitta på en pilatesboll eller stå med gåbordet, är det oxå pepping?
Jag gjorde faktiskt bara som jag ville när jag födde. Barnmorskan bara följde med.

Jo, han måste verkligen vara med. Utan honom klarar jag det aldrig!

Nja, det är väl inte pepping. Men det är deras gulliga välmenande ton (om de är likadana som de bm jag träffat) som jag avskyr...

Jag fick mitt första barn när jag var 39 inga problem alls, varför skulle det vara det? Jag har inte speciellt många fler krämpor än när jag var 20 :grin:

Och nej jag tyckte inte att förlossningen var hemsk även om jag trodde det innan. Visst jag sprack en hel del och blev opererad någon timme efter förlossningen men det hade inget med min ålder att göra utan det var andra faktorer. Själva förlossningen var bara urhäftig och enligt ditt tänk så borde jag vara totalt förstörd av den eftersom jag är så gammal :rofl: Men tänk 6 veckor efter så tävlade jag hoppning

Jag sa aldrig att det måste vara jobbigare att får sitt första barn när man är äldre men det är inte det som är det naturliga därför föredrar jag att skaffa barn tidigare.

Men hur vill du att folk skall vara då ?

Det är väl jättebra om de är välmenande ! Själv skulle jag bli tokig om de var otrevliga och illamenande.
Förväxla inte välmenande med nedlåtande

knapplån

Minna86: Jag har bara en fråga. Om det är du som håller i alla trådar kring allt annat i ert liv, vad får dig att tro att han ska ändra sig i detta fall? Vad är det som får dig att tro att han ska kunna ta (allt) ansvar i detta fall?

(Du behöver inte svara till mig, det var bara en sak som slog mig som du kanske ska fundera över själv. :))

Jag vet att detta är ett stort problem och det antagligen kommer sluta med att jag sitter med två barn (barn+sambo) men man får ju testa. Ni har ju pratat så mycket om att det blir som man själv vill så då litar jag på det:laugh:
Och jag tror att det går för han är kanonduktig när jag är bortrest:grin:

Det är väl jättebra om de är välmenande ! Själv skulle jag bli tokig om de var otrevliga och illamenande.

Jag kanske tolkar välmenande som nedlåtande även fast det inte menas så. Jag gillar folk är lite mer raka och pratar med en som vanligt. Det går inte att förklara med alla barnmorskor jag träffat hittils (3-4 st kanske) har alla varit på det störande sättet men det finns förhoppningsvis någon som passar mig oxå;)

Jag sa aldrig att det måste vara jobbigare att får sitt första barn när man är äldre men det är inte det som är det naturliga därför föredrar jag att skaffa barn tidigare.

Naturliga??

Så du menar att jag är onaturlig??? De flesta jag känner har skaffat barn mellan 35 och 43 beroende på att de har gått långa utbildningar och sedan haft en karriär. Knappast något som är onaturligt idag att skaffa barn sent i livet...

Var du har fått det ifrån att det inte skulle vara naturligt? Tycker jag är en ganska skev bild av verkligheten.

Jag håller med.

De barnmorskor jag träffat har alla varit väldigt välmenande och oerhört trevliga.

De har verkligen brytt sig om en som person och jag är jätteglad att få ha träffat så oerhört trevliga personer, både min ordinarie barnmorska och de barnmorskor jag fick på förlossningen :bow:

Hur man kan tycka att de är trevliga på ett störande sätt är för mig ofattbart :eek:

Jo, han måste verkligen vara med. Utan honom klarar jag det aldrig!

Nja, det är väl inte pepping. Men det är deras gulliga välmenande ton (om de är likadana som de bm jag träffat) som jag avskyr...

Vilken tur då att dom är väldigt många på en förlossning så man kan byta :D

Jag kanske tolkar välmenande som nedlåtande även fast det inte menas så. Jag gillar folk är lite mer raka och pratar med en som vanligt. Det går inte att förklara med alla barnmorskor jag träffat hittils (3-4 st kanske) har alla varit på det störande sättet men det finns förhoppningsvis någon som passar mig oxå;)

Om jag fattat rätt så vill du inte ha någon som hela tiden berättar hur duktig du är och att snart är det över? Det är bara att säga till om.
För jag antar att de får berätta vad som händer och säga åt dig när det är dags att krysta eller inte krysta t ex?

En del vill ha någon hos sig hela tiden. Jag, t ex, ville vara i fred så mycket som möjligt.
Personalen kommer göra sitt bästa för att tillgodose ens önskningar, inom rimliga gränser.

Jag garanterar att personalen sett och hört det mesta.
En barnmorska berättade i en förlossningsbok, kommer inte ihåg vad den hette nu men jag tror den handlade om just förlossningsrädsla, att en födande kvinna ropat något i stil med: "Jag har ångrat mig. Jag vill inte ha barn, jag vill ha en kattunge". :D

Åh jag fasade för den där peppningen också, jag sa till min sambo att om de säger att jag är duktig får de på käften :D

När jag väl var där vet jag inte om någon sa nåt ens, men då saknade jag instruktioner kände jag istället. Jaja, aldrig är man nöjd. De kanske inte hann med några, jag hann ju inte ens byta om, hade skor på mig och allt :o

Naturliga??

Så du menar att jag är onaturlig??? De flesta jag känner har skaffat barn mellan 35 och 43 beroende på att de har gått långa utbildningar och sedan haft en karriär. Knappast något som är onaturligt idag att skaffa barn sent i livet...

Var du har fått det ifrån att det inte skulle vara naturligt? Tycker jag är en ganska skev bild av verkligheten.

Nej, jag menar inte att du är onaturlig, inte som du tolkar det iaf.
Om du försöker tänka på oss som däggdjur och inte som en varelse med andra syften i livet än att föröka oss så kanske du fattar vad jag menar... Fråga en läkare när den optimala åldern (i genomsnitt) för att få barn rent fysiskt är, jag tvivlar på att svaret är 35.

Och jag har inga som helst åsikter om vad andra göra men jag vill inte vänta så länge.

Ett exempel som jag tycker är påträngande och jobbigt: När man är hos BM och får nya p-piller så frågar de om man är nöjd, om det är något mer man vill prata om osv. Hade jag inte varit nöjd eller haft något mer att säga hade jag väl sagt det...
Jag tror det är hela grejen att sitta och prata om privata saker med en främmande människa som jag tycker är jobbigt. För de flesta passar det säkert jättebra men jag är inte där för att vara social. Jag vill ha ett mer sakligt bemötande, sen kanske jag förändras som gravid och helt plötsligt blir bästis med min BM det vet man aldrig. Det gör bara hela gyn-grejen ännu värre dessutom, jag vill inte träffa personen som ska pilla mellan benen på mig varken före eller efter och absolut inte ha ett mer "personligt" förhållande eller hur man nu ska uttrycka det.

Hade jag fått som jag velat hade det varit perfekt med någon på förlossningen som inte håller på grejar utan bara säger till mig vad jag ska göra eller ger mig några alternativ och sen är tyst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka