får inte tag på ägaren- vad göra?

C

Catitzzi

Vet inte om tråden ligger rätt, men det visar sig....

det är så här att jag har en häst på foder, men nu vill jag säga upp hästen. Mitt problem är att jag inte får tag på ägaren ,har försökt i en månads tid nu. Hon är även skyldig mig pengar då vi kommit överens om att dela på hästen ekonomiskt. Men några pengar har jag inte sett röken av.. trots påminnelse. Vad är det som händer om jag inte fått tag på ägaren när kontraktet löper ut? Som det är nu så står jag med en häst som jag inte har användning för & som kostar mig massa pengar. Tycker ju väldigt synd om hästen oxå.

Någon som varit med om något liknande?

Sv: får inte tag på ägaren- vad göra?

Det finns då männsikor till allt:mad:

Tragiskt att de gör så här--- för jag antar att h*n inte blivit så sjuk hastigt att hon inte kan förmedla sig med omvärlden:smirk::confused:

Skicka ett rekomenderat brev till ägaren angående uppsägning samt aktuell skuld till dig samt vad den ökar med varje dag.

Klargör även att h*n inte får tillbaka sin häst innan skulden är betald... OM du inte själv tycker det är ok menar jag.

OM inte detta fungerar, kolla med kronofogden angående skulden.

grejen är att jag tror att hon bara kommer bli "glad" över att inte få tillbaka hästen, då jag fått höra på omvägar att stallplatsen som hon haft uthyrd i andra hand nu är permanent uppsagd, vilket innebär att hon inte har någonstans att ställa hästen. Hon har inte heller något jobb så hon har inte råd med hästen. Är lite rädd för att hon kommer hålla sig undan tills hon fått ekonomin på fötter o kan ta tillbaka hästen & inte behöver sälja den. Vid det laget så är jag nog tyvärr på ruinens brant då jag har egna hästar oxå.

jag har redan föreslagit en tjej som är intresserad av hästen, men ingen respons. iom att hon inte betalar som hon ska så kommer jag inte ha råd att ha kvar hästen. jag ska testa o skicka ett brev o hoppas på att jag får någon form av respons...

Låter otroligt jobbigt...
Men vad är det för häst:angel:

Vet inte om tråden ligger rätt, men det visar sig....

det är så här att jag har en häst på foder, men nu vill jag säga upp hästen. Mitt problem är att jag inte får tag på ägaren ,har försökt i en månads tid nu. Hon är även skyldig mig pengar då vi kommit överens om att dela på hästen ekonomiskt. Men några pengar har jag inte sett röken av.. trots påminnelse. Vad är det som händer om jag inte fått tag på ägaren när kontraktet löper ut? Som det är nu så står jag med en häst som jag inte har användning för & som kostar mig massa pengar. Tycker ju väldigt synd om hästen oxå.

Någon som varit med om något liknande?

Jag hoppas ni har ett skriftligt avtal?

Såhär skulle jag göra, skicka ett rekomenderat brev med uppsägning.
Räkna ihop och bokför tydligt vad personen är skyldig. Ta hjälp av advokat - att ringa och fråga hur man skall gå tillväga brukar vara kostnadsfritt, om de sedan behöver sätta sig in i ärendet kostar det ju - men det borde kunna belasta hästägaren... :devil:
Men rekomenderat brev med uppsägning så du vet att hon fått den - det är bra.
Annars måste man ju med hjälp av advokat ta reda på vad du ska göra med hästen, när hon är skyldig dig vad hästen är värd.. ja, då borde du kunna sälja den rent krasst.. fast det skulle jag kanske inte göra utan att ha talat med advokat/jurist innan....

Tråkig sits att hamna i, speciellt för hästen :(

Har ni skriftligt avtal?`Om det är så så håller med föregående talare, skicka ett rekommenderat brev. Ta kopia på det, och skriv där att du säger upp kontraktet, ange sista dag då hon ska hämta den (om hon ska hämta) alt du lämnar den hos henne, och specificera skulden noga.

Har ni inte skriftligt avtal lär du nog få se dig blåst på 'dela kostnaden'-pengarna om du inte kan bevisa det muntliga avtalet. Men skriv då ändå ett uppsägningsbrev, rekommenderat, och ange hämtnings/lämningsdatum.

Sen får du ju vänta, löser hon ut brevet vet du att hon fått det och då får du ju invänta hämtnings/lämningsdag. Om hon inte hämtar ut det får du gå vidare den juridiska/lagliga vägen.

Lite ot, men vad menas med rekomenderat brev?
Tänkte iom att du skrev "löser hon ut brevet vet du att hon fått det".

Lite ot, men vad menas med rekomenderat brev?
Tänkte iom att du skrev "löser hon ut brevet vet du att hon fått det".

Att skicka brev rekomenderat innebär att man betalar en avgift för att brevet ska gå i värdeströmmen i posthanteringen.Brevet kommer då att hanteras av värdepersonal i speciella värdeburar för att däremellan färdas i låsta behållare.(Alltså stängd kedja mellan avsändarens postkontor till adressatens postkontor.)

En lapp skickas ut till adressaten att ett rekomenderat brev finns på dennes postkontor för avhämtning.Med hjälp av denna avi samt IDhandling löses det rekomenderade brevet ut av adressaten.Denne får skriva på att h*n mottagit brevet.

inte roligt när man kommer i kontakt med sånna männskor. Gör som tidigare personer rekomenderat. Ta hjälp av en jurist om så behövs. Jag vet allt för många som blivit med häst på det sättet...

Detta fenomen är inte så ovanligt som man tror.
Vet en häst som bytt fodervärd utan att ägaren har någon aning om det.. Varför??... Jo ägaren går inte att kontakta. Och detta har pågått i flera år!

Hur gör man då hästen blir skadad?
Om hästen måste avlivas?
Inget pass finns!

Jag blir skitsur på människor som inte kan ta ansvar!

Förutsatt att ert kontrakt går att säga upp, så hade jag gjort följande:

* skriftlig uppsägning med tydligt angivet sista datum du tar ansvar för hästen. Räkna ihop skuld du kan förutse fram till sista avtalsdatum och meddela denna summa och ett sista betalningsdatum för denna
* skriv in att du kommer att vara tvungen att ta ut 150 kr/dygn hästen står kvar hos dig efter det att kontraktet sägs upp (150 kr är bara ett förslag, men det ska kännas!).
* meddela också att du inte tar något ansvar för hästen efter sista avtalsdatum

Meddela till sist att fordran går vidare till Kronofogden om hon inte betalar innan sista betalningsdatum.

Ring också Kronofogden på måndag och ta reda på om ägaren har skulder där. Finns redan registrerade skulder är chansen tyvärr mindre att du får dina pengar.

Har du möjlighet att själv åka och lämna brevet i handen på människan?

tack för alla svar!
Jag skickade iväg ett rek. brev för några dagar sen. Hoppas hon hämtar ut det. Vi har ett skrivet kontrakt, där allt står klart o tydligt.

Har ev hittat en tjej som vill ha hästen på foder. Hon vill ha kvar hästen i vårat stall så jag kommer fortf. ha kolla på hästen.. överväger förslaget.. men kan man verkligen göra så???

Ja, om du försökt nå tidigare ägare så tycker jag att du kan göra så. Den står ju som du sa kvar på samma ställe tom!

Det jag kan tycka också är jobbigt i en sådan här situation är om du inte fått tag på ägaren och kanske bestämmer dig för att behålla hästen. Allt går bra och hux flux dyker ägaren upp efter 4 år och "hej, jag ska hämta min häst - den är såld!"

Så hur det än går är det bra att söka ägare och ha papper klara på utgifter mm så man inte står där med skägget i brevlådan en dag.. :smirk:

Hoppas det löser sig för er!

Du kan via postens sida söka efter ditt brev.Du ser då om hon löst ut det eller ej. Finns ett nummer på kvittot du fick när du skickade det.

Satt och läste tråden och tyvärr måste jag sägsa så är jag inte helt förvånad har varit med om det själv dessutom, inte alls kul när jag dessutom hyrde hästen i skåna över sommaren ch sen åkte hem till sthlm med häste fortfarande kvar i huset vi hyrde (inte samma) och löfte från hästägaren att hon skulle hämta hästen samma dag, vilket hon inte gjorde! Så där sitter man i Sthlm med en häst övergiven i ett sommarhus i Skåne och tvingas be husägarna släppa in och ut den samt fodra den i 2 veckor (!) innan ägaren behagade hämta hem den.. hennes orsak?

Bromsarna på släpet hade gått sönder och tydligen så gick alla hennes telefoner sönder samtidigt för det gick ju inte att få tag på henne heller....och hon kunde inte ringa och meddela varken oss eller husägarna för "hon var så upptagen med annat" :eek:

Blev OT men jag vill bara säga att du är inte ensam om att luras av folk som verkar seriösa men sen visar sig vara riktit knepiga människor....

Du måste uppdatera oss hur det går sen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar