Får inte riktigt till formen

S

Silly

Jag har ett 13 årigt ponny/häst sto, har haft henne 3 år. Hon har varit lite knepig (och är väl det fortfarande) men nu slappnar hon iallafall av och går i början till en ordentlig form iallafall. Hur ska jag bygga vidare på det? Är inte precis någon superryttare, vet inte riktigt vart jag ska ta vägen när hon börjar få ordning på sig. Den formen hon går i nu får man genom att driva på litegran och inte störa henne så mycket, mjuk och stadig i handen, men sen känns det lixom som att jag varken kan ta mer i tyglarna eller driva på mer utan att hon kör upp huvudet och springer iväg. Hon är lite stressig av sig och det mesta går ut på att hon ska slappna av. Hur ska jag fortsätta? Ska jag nöja mig med det här?

Sv: Får inte riktigt till formen

Ta hjälp av en bra tränare - det låter på dig som att du(ni) vill och behöver bli bättre!

Sök upp närmsta anläggning, ridlubb etc. och se ifall de har några dressyrträningar på gång som du kan vara med på! Det finns ingenting som ger så mycket som att söka bra hjälp :idea:

Sv: Får inte riktigt till formen

Halvhalter är A och O i alla lägen =) Se till att driva med skänkeln samtidigt som du kramar mjukt med handen. För att ge bra eftergift och ha en mjuk hand är dety viktigt att handen är helt sluten och tummen som högsta punkt, annars blir halvhalten och eftergiften stum, rörelsen ska ske i handleden, men det viktigaste och ett vanligt fel man ser hos många ryttare är att de tappar drivet när hästen känns pigg. Men en häst "springer" inte in i handen utan behövs drivas.

Hoppas jag inte förklarade allt för luddigt! Fråga gärna om det var nåt du inte förstod!

Mvh Sara

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 706
Senast: Bri
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar