Får inte ordning på hoppningen!!

H

Hidden

Har en 6 åring som jag haft ca 4 månader, när jag fick honom var han ganska långt efter i dressyren och kunde knappt fatta galopp. Han gick dock ganska bra i hoppningen och var redan sent i höstas ute och gick 90 o 1 m klasser.

Nu har vi stött på problem och jag skulle behöva lite tips! Han har utvecklats enormt i dressyren och är reglerbar i alla gångarter problemet är att han nu i hoppningen är lite FÖR reglerbar.

Antingen tappar han galoppen fullständigt bara jag kramar tygeln och lägger in ett extra galopp språng och hamnar då i botten på hindret, han är inte stark nog att hoppa upp sig i dom lägena. Alternativ två är att han går i väg ett par galoppsprång innan hindret drar och stökar i tyglarna och hamnar således i botten på hindret ändå!!

Har försökt att sitta helt still mot hindret men han behöver lite hjälp så det funkar inte, sitter jag och försöker stötta bara lite tappar han galoppen och om jag håller i honom slår han med huvudet och allt blir fel. Vi hittar helt enkelt inte känslan i hoppningen. Har jag en galopp bom funkar det perfekt och problemen är bortblåsta!

Ska tävla om en vecka så just nu känns det lite trist!!

Tacksam för tips!!

Sv: Får inte ordning på hoppningen!!

jag håller med zondell, träna. detta är inte något som försvinner på en vecka.
han behöver som sagt mer rutin och muskler för att orka över hindren.
ta hjälp av en tränare!

Håller med ovanstående. Stryk dej från tävlingen och träna istället.

lycka till :)

Jag håller med dem andra att du ska stryka dig från tävlingen!

Innan var min pnny också lite så att kom han förnära hindret hann han inte riktigt upp och rev nästan alltid vid sådanna tillfällen.
Jag fick tipset av min tränare att jag skulle hoppa ganska mycket stuts med honom (stuts en gång i veckan). Så att han skulle bli kvikare i benen.

Jag gjorde som hon sa och det hjälpte faktiskt. Nu hoppar han som en klocka även om han kommer förnära så är han kvick och drar upp benen och kommer över! :)

Lycka till och hoppas att det hjälper dig lite! :)

Tack för svaren! Studs hoppning tror jag också på, ska försöka jobba mer med det. Välmeriterad tränare har jag men hästen är som många unghästar ju är ganska ojämn. Förra träningen gick han som en klocka dock har jag varit noga med att inte hoppa upp honom för mycket då höjden är det lilla problemet för hästen men bra dagar är han stabil i 110. Dock tycker jag att problemet har förvärrats senaste tiden, ska stryka mig från tävlingen och åka och kolla igenom hästen så där inte sitter något som hindrar. Massören får väl trycka lite på honom också.

Man blir lite deppig när tävlingsterminen är planerad och det inte går som man vill. Han skulle upp i klasserna under våren för att säljas senare i sommar men nu får vi skjuta upp planeringen lite men det har väl alla lärt sig genom alla åren med dessa djur att stressa upp i klasser blir sällan bra och han är ung och har gott om tid.
Som tur är har jag en häst till så jag kan få komma ut och tävla trots att unghästen nu trasslar lite!!

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka