Får inte Ording på Ca/P Kvoten, Kalk?!

I

isglass

Hej!
Jag har räknat ut en "bra" foderstat allt stämmer bra förutom för lite Ca. P har jag nästan exakt vad som behövs:) , behöver bara öka Ca kan man då fodra med kalk?? Eller vad ska jag använda mig av?

Skulle behöva lite råd om man kan fodra med kalk och i så fall hur mycket? ( Har kollat på säckarna men kan inte se hur mkt a det innehåller:confused: )

Tacksam för alla svar!:D

Sv: Får inte Ording på Ca/P Kvoten, Kalk?!

Vad har du räknat med för mineralfoder i foderstaten? Hur mycket Ca fattas?

Fattas det bara lite Ca, och P ligger precis på behovet så brukar jag bara lägga till lite mer av det vanliga mineralfodret så att både Ca och P räcker till, om det inte sabbar kvoten alltför mycket.

Annars kanske det är enklare att byta mineralfoder helt till ett med mer Ca och mindre (eller samma) mängd P.

Vad har du räknat med för mineralfoder i foderstaten? Hur mycket Ca fattas?

Fattas det bara lite Ca, och P ligger precis på behovet så brukar jag bara lägga till lite mer av det vanliga mineralfodret så att både Ca och P räcker till, om det inte sabbar kvoten alltför mycket.

Annars kanske det är enklare att byta mineralfoder helt till ett med mer Ca och mindre (eller samma) mängd P.

Jag har räknat på ett helfoder, krafft 125. Provade räkna lite på krafft miner Röd, då blev kvotet inte speciellt bra:( och bara för det är ett helfoder tänkte jag att jag skulle slippa mineraler när ändå P är bra. Nu är P behovet strax över, men kommer inte ihåg exakt siffrorna. :angel: Har heller inte i huvudet vad Ca siffrorna va, men det var väldigt lågt. Kan ta reda på det:) skulle va bra om man bara kunde lägga till lite Ca i foderet:bump:

Om det bara är kalk som saknas går det alldeles utmärkt att bara lägga till foderkalk. Jag kan inte innehållet i huvudet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025