Får inte hämta min häst

Sv: Får inte hämta min häst

Fast polisen sa att de tar en anmälan om egenmäktigt förfarande och hästen SKA lämnas ut.

Verkar inte som att SÄ är helt med på noterna än. Jag förstår att x vill ha sina pengar men de kan INTE hålla min häst som pant.
 
Sv: Får inte hämta min häst

jag förstår tankesättet hos stallägaren, men den sortens pant fungerar ju, som du skriver, bara om det är rätt persons egendom... Hoppas det löser sig!
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag förstår också det, absolut, men du får inte hålla NÅGOT i pant.
 
Sv: Får inte hämta min häst

är du säker? har ju läst på buke (vilket kanske inte är bästa källan) att stallägaren får hålla både häst och utrustning som pant... :S
 
Sv: Får inte hämta min häst

är du säker? har ju läst på buke (vilket kanske inte är bästa källan) att stallägaren får hålla både häst och utrustning som pant... :S

Enbart om det är inskrivet i kontraktet har jag för mig, normalt är det väl kronofogden som skal stå för kvarhållandet av egendom såsom häst och/eller utrustning.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Ja precis, det är MIN häst.

Polisen sa att man inte kan hålla kvar pant men jag fokuserade mest på att de absolut INTE kan hålla kvar min häst som pant. Känns skitotäckt att åka dit imorgon.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Fast polisen sa att de tar en anmälan om egenmäktigt förfarande och hästen SKA lämnas ut.

Verkar inte som att SÄ är helt med på noterna än. Jag förstår att x vill ha sina pengar men de kan INTE hålla min häst som pant.

Ja det är egenmäktigt förfarande och det leder till böter eller fängelse enl. 8:8 Brb. Men om hästen ska lämnas ut och stallägaren sätter sig emot så ansöker man om handräckning. Polisen kan inte på eget beslut utföra handräckning utan de biträder vid behov andra myndigheter som fattar beslut om handräckning.

Så ja, hästen SKA lämnas ut men om stallägaren inte gör det frivilligt så är det Kronofogden som fattar beslut om handräckning och i de flesta fall så är det även Kronofogden som verkställer handräckningen.

Mer info hittar du här
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag kan mycket väl se att Polisen kan åka ut och medla i fallet. Även om de rent juridiskt inte kan göra mycket.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag tror vi finns i samma område, vill du ha sällskap kan vi se om det går att hitta någon tid som funkar.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Du har rätt att hämta din häst som det redan har framkommit. Men det finns också en risk att du åker på att betala kostnaderna till stallägaren för din häst. Som ägare har man det yttersta ansvaret för hästen och var den hade varit under den här tiden så hade det funnits kostnader för den.
Så på den punkten kan stallägaren få rätt att kräva dig för kostnaderna som ägare av hästen.

Sedan får du i din tur kräva fodervärden om det står i kontraktet att den ska stå för alla kostnader m m.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag är inte helt enig, eftersom TS inte är avtalspart. Hästen har egentligen inte med avtalet att göra, utan det är två parter. Stallägaren och den som i det här fallet är fodervärd.

Affären ska regleras mellan avtalsparterna.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Hoppas det går bra imorgon, att du får tillbaka din häst. Tjafset får stallägaren och fodervärden ta utan dig och hästen.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Ja jag håller med dig. JAG har inte avtalat något med SÄ. Det vore orimligt att kräva mig på pengarna.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Du får helt enkelt fråga stallägaren om denne anser sig ha någon fordran på DIG. Om om så är, hänvisa stallägaren till att stämma dig till tingsrätten för att reda ut saken.

Brukar ha en avkylande effekt.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Ja de får gå till tingsrätten om de vill ha pengar eftersom jag inte är skyldig dem något!
 
Sv: Får inte hämta min häst

Glöm inte att ta med alla handlingar som är relevanta, bevis för ägandeskap, fodervärdskontrakt etc. Om det nu kommer till poliskontakt.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Undrar vad stallägaren vill få ut av att hålla kvar din häst. Fodervärden förlorar knappast något på att en annan människas häst står i fel stall.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Stallägaren hoppas väl någonstans på att få tillbaka pengarna som skulden gäller. Även om det verkar korttänkt och korkat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 528
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 453
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 276
Senast: axel
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp