Får inte hämta min häst

Sv: Får inte hämta min häst

Tja en del har ju svarat i tråden att de skulle betala för att få hämta hästen i lugn och ro, så stallägaren hoppades förmodligen på att en av dem skulle vara hästägare.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag hämtade tillbaka en häst så för flera år sen. Jag sa när jag skulle komma till fv. Jag fick inte beträda deras gård. Jag ringde då polisen som kom och efter kontroll av papper gick in och hämtade hästen i stallet och tog henne ut till vägen åt mig. Man får heller inte pantsätta tredje parts egendom.
Ring polisen om du inte får ut hästen.
Lycka till.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Vek de ner sig när polisen kom då och släppte in dessa frivilligt? Egenmäktigt förfogande ger inga beslut på husransakan så jag tror inte de gick in mot hennes vilja. Då ska de ha en handräckning så de kan besluta om husransakan.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Kl

Jag har inget vettigt att komma med. Men vilken röra. :crazy:

Ts: Hoppas det löser sig.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Står det inte uttryckligen i kontraktet så är det ett grovt lagbrott (egenmäktigt förfarande) att kvarhålla häst för utebliven stallhyra.

Lycka till
 
Sv: Får inte hämta min häst

Ja jag hade också betalat stallhyran till stallägaren för att få lugn i livet.
Stallägaren har ju inte heller gjort något fel.
Jag hade också bett om ursäkt för att jag missbedömt fodervärden som jag lånat ut hästen till vilket försatt stallägaren i denna trista situation.

Sedan så hade jag jagat den före detta fodervärden till väldens ände på pengarna.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Hoppas verkligen att du får hämtat hästen i lugn och ro!
Inget av detta är ju ditt fel!

Blir det tjaffs skall du ringa polisen direkt, be dom hämta hästen och givetvis även hästens saker såsom sadel osv! (Om du har lånat med det) :)


Stallägaren får ju i sin tur jaga fodervärden som har varit hyresgäst!
 
Sv: Får inte hämta min häst

Kanske kan man mötas halvvägs? Betala fodret eller så. Lärpengar för båda parter.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Fast vadå läropengar? Vem vill betala 5000kr (som ett ex) "bara för att"? :banghead:

TS har ju inte gjort något fel öht, det är ju en affär mellan stallägaren och fodervärden? Stallägaren borde ju ha vetat om att fodervärden var just en fodervärd?

Stallägaren är väl desperat och är det flera hyror kan det ju snabbt bli lite större pengar som fattas in, men det är ändå ingen ursäkt för att försöka hålla kvar något man enligt lag inte får lov att göra! :crazy:

Det är väl snarare en läxa för stallägaren att börja kolla upp vilka hon hyser in istället.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag vet att TS inte har gjort något fel, men jag hade tyckt så himla synd om stallägaren. Det är lika lätt för stallägaren att kolla upp vem denne hyser in, som för TS att kolla vem hon lånar ut hästen till - dvs inte lätt alls.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Kan någon råda?

Jag har en häst utlånad på foder. Fodervärden kan inte ha den kvar och är extremt otrevlig plus tar inte hand om hästen.
Ska ta hem den imorgon då jag inte anser att den sköts som den ska (dvs rätt att bryta kontraktet med omedelbar verkan). Då har inte FV betalt sin stallägare hela hyran så SÄ vill hålla kvar MIN häst tills hyran är betald, enligt kontrakt mellan dem.

Inte kan väl stallägaren har rätt att hålla kvar MIN häst utan hon får kräva FV på pengar på annat sätt och hur gör jag om de vägrar lämna ut hästen imorgon?

Detta är min fina tävlingshäst.

Näeh! Detta verkar ju helt galet! Jag som stallägare begriper inte heller vad stallägaren vinner på att hålla kvar någons häst, särskilt inte tredje parts häst som säger sig vara villig att hämta hästen omedelbums!!??
Jag hade blivit själaglad att bli av med hästen med den beskrivningen av fodervärden.

Kanske det är så att stallägaren tror i sin naivitet att denne skulle ha rätt att sälja hästen för att få tillbaka hyrespengarna. Men riktigt så fungerar inte världen (det hade ju varit mycket lämpligt för en stallägare att kunna sälja hyresgästernas hästar till höger och vänster så fort de inte betalade hyran).

Jag tror att stallägaren är okunnig och bara väldigt ledsen och upprörd över hyresgästens beteende. Det får man förstå, du borde också ha kollat upp fodervärden ordentligt i början, tagit referenser och så samt hållit regelbunden kontakt med denne så hade nog en sådan här situation kunnat undvikas. Så liiiiiite ditt ansvar är det också. Men det är enbart ur ett moraliskt perspektiv. Enligt lagen så har du all rätt på din sida att hämta hästen och stallägaren får driva fallet vidare mot fodervärden via KFM om denne känner sig manad att göra det. Men du kan inte bli inblandad i den tvisten såsom jag ser det.

Håller tummarna för att allt löser sig till det bästa.
Det absolut bästa är att uppträda trevligt, varken du eller stallägaren är ju den skyldige, ni har båda råkat ut för en oseriös person som inte kan betala för sig. Därför är mitt råd att agera professionellt i situationen, be om ursäkt till stallägaren (å din barnsliga och omogna fodervärds vägnar som uppenbarligen är för feg och ouppfostrad för att göra det själv), men förklara sedan vänligt men bestämt att även du är oskyldig i denna härva och det enda du vill är att hämta din häst som fodervärden försökt pantsätta utan tillstånd. Förklara också att tyvärr kan stallägaren inte ta din häst som pant då fodervärden inte haft rätt att pantsätta din häst överhuvudtaget. Upplys också om att du i så fall kommer att gå via KFM för att få ut din häst vilket kan ställa till betydligt mer obehag för stallägaren.
Om stallägaren fortfarande inte begriper tycker jag att du ringer ut polisen så får de assistera dig.

Lycka till nu! Berätta hemskt gärna hur det gick! :)
 
Sv: Får inte hämta min häst

Värt att poängtera är dessutom att SÄ är skyldig att sköta om hästen ifall FV inte gör det. Alltså stå för foder, hovslagare, ev. veterinärvård och dylikt. SÄ förlorar garanterat mer pengar på det viset jämfört med om TS får hämta hem sin häst.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Nej det är inte lätt, men hade jag varit stallägare och skulle hysa in en häst som är hos fodervärd så hade jag velat se kontraktet mellan TS & FV så att jag med all säkerhet vet vem som är ägare och vem som är fodervärd.

Och hade jag varit TS hade jag också varit ute i stallet och kollat så att jag godkänner att min häst bor där och således hade jag ju redan träffat SÄ.

Och det är det jag undrar över, vet SÄ verkligen att hästen var på foder eller trodde hon att FV ägde hästen? :cautious:
Då kan man ju förstå att hon blir lite tagen på sängen och försöker värja sig så att säga.

Men vet hon att hästen bara var på foder och att den har en annan ägare så är det ju bara pinsamt att hon försöker hålla kvar den, hon får tyvärr stå sitt kasst och ska inte sätta någon annan i skiten för det.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Värt att poängtera är dessutom att SÄ är skyldig att sköta om hästen ifall FV inte gör det. Alltså stå för foder, hovslagare, ev. veterinärvård och dylikt. SÄ förlorar garanterat mer pengar på det viset jämfört med om TS får hämta hem sin häst.

Eller hur! Hon borde vara GLAD över att TS hämtar hem hästen! Är den dessutom illa skött kanske det krävs en del för att få den i kondition igen och det vill hon med all säkerhet inte stå för med tanke på den redan uppvisade attityden.
 
Sv: Får inte hämta min häst

KL

Värt att nämnas är att SÄ och FV känner varandra sen innan.

Tycker att detta är sjukt olustigt.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Usch då, då är det ju ännu värre, hoppas att FV mer än skäms! :mad:

Men just nu är det viktigaste att din häst kommer hem till dig så att den kan få den omsorg och ev vård som behövs!

Har du någon med dig när ni skall hämta hästen? :)

Känner du dig väldigt olustig hade jag ringt polisen och bett dom vara med. Säg som det är, du känner dig hotad och SÄ är otrevlig och ovillig att sammarbeta.
Ta då bara hästen och åk, givetvis skall du även få med ev utrustning!
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag har folk med som tur är. Hade aldrig vågat åka ensam.
Polisen vet om detta och jag skulle bara ringa in om det var problem.
 
Sv: Får inte hämta min häst

TS har ju inte gjort något fel öht, det är ju en affär mellan stallägaren och fodervärden?

Jag ser det nog som att både hästägaren och stallägaren har gjort en missbedömning.
Fodervärden har ju kommit överens med hästägaren om att ta hand om hästen, vilket inte har gjorts.

Och så är det skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Ibland så måste man vara litet smidig för sin egen skull.
Som hästägare kan man ju få ett oändligt dåligt rykte bland stallägare om man driver sin rätt för hårt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 528
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 453
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 276
Senast: axel
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp