Får inte hämta min häst

Sv: Får inte hämta min häst

Fast jag hade fortfarande inte betalat flera tusen för att få hem min häst när jag redan innan har lagen på min sida, bara dumheter! :mad:

Handlar inte om pengarna i sig tycker jag, ett sprande till hästen har jag alltid när jag har häst så jag hade absolut kunnat betala om jag ville.

Men i detta fallet får SÄ stå sitt kasst och TS har ju en häst som inte blivit omskött att ta hand om och lägga pengar på, är inte det ett lidande så det räcker?
Jag hade hämtat hem hästen med polisförstärkning (om det hade behövts) direkt när jag fick reda på att hästen misskötts, om så än mitt i natten!

Äger man ett djur har man ansvar över det och då går det inte att fega för att vara snäll mot allt och alla.

Jag tror INTE att TS kommer att få problem hos andra stallägare, hon har ju som sagt inte gjort något fel och varför skulle hennes betalningsmöjligheter räknas efter FÄ?

Och skulle denna SÄ bli sur så får väl TS bara förklara hur det var och skulle någon neka henne stallplats då, är det ju inte henne det är fel på och då kanske man skall vara glad att man slapp den stallplatsen.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag som stallägare begriper inte heller vad stallägaren vinner på att hålla kvar någons häst, särskilt inte tredje parts häst som säger sig vara villig att hämta hästen omedelbums!!??

Som stallägare hade jag omedelbart sett till att kontakta ägaren till hästen och bett denne att hämta hästen så fort som möjligt.
Så jag tycker ju att stallägaren ställer till det för sig också.

Vem kommer att vilja hyra in sin häst där efter detta?
Inte skulle då jag vilja ha häst i ett sådant stall.
Det är lätt för att stall att få dåligt rykte och då så blir det stående tomt.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag tänker INTE betala någon stallhyra men däremot har FV sagt att hon ska betala allt idag så det hoppas jag verkligen hon gör.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Vilka dårar det finns.. så länge har ju inte FV haft din häst? Kunde hen inte kommit på tidigare att det kostar pengar att ha hästar ??

Hoppas det går bra idag att hämta hästen!!
 
Sv: Får inte hämta min häst

Fast jag hade fortfarande inte betalat flera tusen för att få hem min häst när jag redan innan har lagen på min sida, bara dumheter!
Det skulle jag utan vidare göra.
Mitt goda rykte och min sinnesfrid är värt oerhört mycket mera än så.

Jag tror INTE att TS kommer att få problem hos andra stallägare, hon har ju som sagt inte gjort något fel och varför skulle hennes betalningsmöjligheter räknas efter FÄ?

Man får alltid personligen det rykte som konflikten har.
Oavsett om man har rätt eller fel i konflikten.
Det är inte rätt men det fungerar tyvärr så.

Den eller den var inblandad i något = bäst att hålla sig undan.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag har eget stall så folk kan säga vad de vill.

De flesta fattar nog att man inte kan hålla kvar tredje parts ägodel.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt så att ingen råkar illa ut p.g.a. detta.
Om fodervärden har betalat så blir ju allt som det skall vara.

Håller tummarna nu.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag skulle aldrig i livet betala andras skulder på det sättet. Aldrig i hela livet. Vare sig det gäller häst, bil eller annat. Var och en får stå för vad de drar på sig.

Och vad gäller rykte, så är hästskåne så pass litet att det är stallägaren som kommer dra det korta strået vad gäller rykte, knappast TS som är mån om sin häst och hämtar hem den. Vem vill stå hos en stallägare som kvarhåller egendom denne inte har rätt till?
 
Sv: Får inte hämta min häst

Jag har eget stall så folk kan säga vad de vill.

Det ger ju en ganska så stor frihetsgrad i sammanhanget.

De flesta kommer bara att uppfatta att där fanns en konflikt.
De kommer inte att vare sig veta eller förstå vad den handlade om.
Men alla inblandade kommer att få dåligt rykte oavsett.

Vet - har den T-shirten.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Vem vill stå hos en stallägare som kvarhåller egendom denne inte har rätt till?

Ingen.
Jag blev av med en sadel i en sådan konflikt.
Vi var oense om uppsägningstid efter att jag blev utkastad för att fodret var slut.
Jag hade också sagt upp kontraktet i god tid och vi förhandlade om ett nytt avtal men kom inte överens om priset.

Min sadel såldes sedan på Blocket.
Och det stallet står nu helt tomt.

Men jag skulle ha betalat för vad hästarna redan hade ätit för och den uppstallning som varit.
Bara för att.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte hämta min häst

Fast jag hade fortfarande inte betalat flera tusen för att få hem min häst när jag redan innan har lagen på min sida, bara dumheter! .

Ingen har sagt att det rör sig om flera tusen. Vad SÄ och FV har kommit överens om har vi ingen aning om.
 
Sv: Får inte hämta min häst

*hugger sista knappen*

Någon pratade om lärpeng. Jag kan känna att fodervärden är den som har mest att lära här i livet. Och det känns som curlande att någon annan betalar FVs skulder. En vuxen människa måste ta ansvar för sitt handlande och sin ekonomi. Jag tycker det är fel att curla vuxna barn, även om jag har full förståelse för att föräldrar ofta har svårt att låta bli. Men att curla en människa man knappt känner och inte har någon relation till - varför då?

För självklart ska stallägaren ha sina pengar. Men det är fodervärdens skulder, och för att denne ska lära sig något i livet kanske hen måste gå den hårda skolan. Tyvärr blir det stallägarens lott att lära ut läxan.

TS - Lycka till!
 
Sv: Får inte hämta min häst

KL

Nu är hästen äntligen hemma!! Allt gick lugnt till även om det kändes ANINGENS spänt. ;)
SÅ har också fått sina pengar från FVs mamma. Så det var ju bra för dem.

Jätteskönt att få hem honom!! tack för ert stöd!!
 
Sv: Får inte hämta min häst

Det skulle jag utan vidare göra.
Mitt goda rykte och min sinnesfrid är värt oerhört mycket mera än så.



Man får alltid personligen det rykte som konflikten har.
Oavsett om man har rätt eller fel i konflikten.
Det är inte rätt men det fungerar tyvärr så.

Den eller den var inblandad i något = bäst att hålla sig undan.

Fast då har du ju bara ett gott rykte för du är feg och inte vågar stå upp för vad som är rätt och fel.Att bita ihop och betala för andra bara för att slippa bråk är ju fegt i mina ögon.

man väljer sina fajter som jag brukar säga men när folk utnyttjar ens goda vilja för de vet att man inte vågar säga ifrån har de gått för långt.

Jag har hellre ett dåligt rykte och vet att jag gör rätt för mig och att jag vågar säga till när någon gör fel mot mig.
För de som känner mig och träffar mig märker ju sedan att de där dåliga ryktet stämde ju itne för fem öre utan är 100% falskt=)

Än att jag har ett gott rykte och inte vågar säga emot andra och blir utnyttjat upp till öronen av andra=(
 
Sv: Får inte hämta min häst

Fast då har du ju bara ett gott rykte för du är feg och inte vågar stå upp för vad som är rätt och fel.
Nej för att jag är snål.
Och lat.

Det kostar för mycket både ekonomiskt och i ansträngning att driva en sådan konflikt.

Mod har jag alldeles för mycket av.
Så vågar gör jag alltid.

Än att jag har ett gott rykte och inte vågar säga emot andra och blir utnyttjat upp till öronen av andra=(
Det är ingen som tvivlar på mitt mod.
Så det har jag då rakt inget problem med.
Men ett gott rykte är det mest lönsamma som man kan ha.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Så skönt att problemet hamnade där det hör hemma.
Och varken hos dig eller stallägaren.
Tag hand om den stackars hästen nu.
Hoppas att den mår bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 528
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 453
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 276
Senast: axel
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp