Får inte bort skålen, smeg.

cambodia

Trådstartare
Jag fick en smeg mixer/bakmaskin i födelsedagspresent, men vi får inte bort skålen. Man ska vrida moturs men den sitter stenhårt! Har ni något tips?
 
Jag har googlat men hittar inte nån Smeg-maskin som är både mixer och bakmaskin. Har du bild?
Okej, jag förklarar nog fel :o
Den ser i alla fall ut såhär:
92A6B5D7-8BB5-4189-9EA6-40EF16CC4C09.webp
 
Aha. en köksmaskin helt enkelt :)

Det brukar helt enkelt funka att vrida. Men prova lie olja/fett runt nederdelen. Eller fyll skålen med is eller iskallt vatten så den blir aningen mindre och kolla om den går att rucka loss?
Den kärvar nog bara.
Så kanske det heter :D
Provar med is, tack! Återkommer!
 
Jag gick till köksskåpet och kände på min :p
Jag tar bara i handtaget och en hand på motsatt sida och vrider - men den sitter ju åt så det går ganska trögt, även på en som inte "sitter fast" så kan tänka mig att det tar emot om det dessutom blivit nåt som kärvar. Testa att knacka lite på handtaget - ibland hjälper det bättre än att segdra/trycka.
 
Jag gick till köksskåpet och kände på min :p
Jag tar bara i handtaget och en hand på motsatt sida och vrider - men den sitter ju åt så det går ganska trögt, även på en som inte "sitter fast" så kan tänka mig att det tar emot om det dessutom blivit nåt som kärvar. Testa att knacka lite på handtaget - ibland hjälper det bättre än att segdra/trycka.
Har provat lite allt möjligt, det svåra är också att den sitter åt ”fel håll”, antagligen för att få plats i lådan den kom i…
A2ED58DB-31B4-41B9-A659-F48189DCBA03.webp
 
Jag tänker att om det inte är någon extra skruv (för transport när de är nya) som låser låsfunktionen, kolla undertill, så har den kärvat ihop och ni bör ta tillbaka den och byta mot en ny.

Alternativet är ju att försöka få loss den med att knacka lätt runt skålen. Olja/fett runt botten.
Själv hade jag provat WD40 men det är ju kanske inte att rekommendera och om det ändå inte fungerar så kanske de inte vill ta tillbaka/byta ut produkten om den stinker olja eller är kladdig....
 
Mamma gick till butiken och frågade. Man skulle dra den rakt upp. Efter ett riktigt krafttag gick det. Under låg en bit kartong. Så man skulle inte alls vrida nu första gången. Kunde inte det ha stått någonstans?! :meh:
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 218
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 038
Senast: Lingon
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 590
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 185
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp