Får hund avliva rådjur?

Sv: Får hund avliva rådjur?

Jag har egentligen ingen aning men kan aldrig tänka mig att det skulle vara tillåtet..

Jag vet inte egentligen. Tycker bara att det låter konstigt men det är ju bara i mina öron. Förstår inte varför man skulle vilja avliva ett rådjur så heller.

Men TS kanske har svaret på frågan jag har säkert fel :)

Nu när tråden är kvar så kan jag citera svaret jag fick

"Svaret förutsätter att djuret är trafikskadat och försvunnit från platsen. Ligger djuret kvar på kollisionsplatsen får man inte bara släppa hunden att göra jobbet utan får avliva det själv eller med hjälp av med trafikanter på ett snabbt och humant sätt.
Vid eftersök på rådjur och hjort kan man släppa avfångningshund om man har tillgång till det. När man spårat ikapp djuret kan det hända att det reser upp innan skytten hinner så nära att det går att skjuta. Terrängen kan också göra det omöjligt att skjuta där djuret legat. Avfångningshunden släpps då lös och kan hålla kvar djuret så att skytten snabbt kommer nära och kan avliva det. Vissa hundar avlivar själva det skadade viltet genom snabbt bett över strupen."

Där ser man nu förstår jag varför man skulle avliva ett rådjur med hunden också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 267
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 721
Senast: Nota
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Otherside
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna