Får er häst klia sig på dig?

E

Escape

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Min häst får gärna klia sig, jag tycker inte att det är något fel i det. Tycker jag att det blir lite för mycket säger jag ifrån, men jag ser det precis som du säger att hästarna kliar på varandra i hagen som kompisar.

Den får gärna gosa lite, men inte svett-klia. Och det är inte för att jag tror att hästen tar mig för en stubbe utan för att jag inte tycker att det är skönt eller mysigt. När jag tar av tränset låter jag tyglarna hänga runt halsen och låter hästen gnugga sitt nakna huvud mot väggen, boxdörren eller vad som nu finns tillhands tills hon är nöjd, sedan sätter jag på grimman och binder upp henne i gången (om hon inte står lös i boxen).

Min häst får inte det...I såna fall ska jag kli han med handen...

Vill inte att han ska bli domenant..

Min häst får också gärna klia sig men försiktigt så att jag inte flyger iväg :) har ingen aning om ledarskap men vet att min häst ser mig som ledare när man är ute och går lös med henne. Enligt mig så vet vi vem som bestämmer och inte. Hoppas att vi är ense om det...

Min häst kliar sig inte på mig längre. När jag har hoppat av ställer/sträcker hon fram vänster framben och kliar sig på det! Jag tycker inte att det är särskilt bekvämd att hon står och gnuggar huvudet på mig. Däremot kan jag klia henne med handen.

En flockmedlem kliar sig aldrig på ledarhästen! Det är däremot skillnad när båda hästarna kliar sig på varandra, då är det även ledarhästen som har bestämt det.

får ej klia med tränset men annars går det utmärkt! :D

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

Grejen är att en ranglägre häst aldrig kliar sej på en ranghögre.
Varför min häst, eller NÅN annan för den delen inte får klia sej på mej kan man kanske räkna ut då..:smirk:
Däremot så kan jag också, som många andra här, klia på hästen om jag vet att det kliar. Men då tar jag också initiaivet. Både att börja klia och sluta klia..

Faktum är att om hästen testar och ser om han får klia sej på en och man avvisar så väljer han ju att klia sej med hjälp av frambenet tex...
Varför ska hästen då använda mej som klibräda? ...

Jag låter inte hästen klia sig mot mig. Vet en häst som fick göra så, och hon blev bara mer och mer "hårdhänt", slutade med att buffade till ägaren mot ansiktet så att hon skadade sig.
Nej jag är ingen klistolpe, gosa är okej men klia efter ridning osv är inte ok. Det får dom göra i boxen/hagen. Dom kan dessutom klia sig mot frambenet, så varför använda mig?

Att klia sig på mig är lika med döden:devil:
nä så illa är det väl inte..;) men nej ingen häst får så mycket som tänka tanken på att använda mig som nåt den kan skubba sig på!

Det är helt ok att jag kliar hästen när jag vill...

Anser att det är lika illa när en häst kliar sig på dej som att den biter eller går på dej...:crazy:

och har ingen förståelse för folk som utsätter sig för den plåga....

Nej, inget kliande på mig. De är ofta hårdhänta o buffar iväg en, o så kul är det inte heller att tvätta ridkläder att en svettig häst kan använda mina kläder som handduk...

Nej, jag låter aldrig min häst klia sig på mig efter som att, som många andra sagt, en ranglåg aldrig kliar sig på en som är högre i rang. Jag som är ledare får han minsann inte använda som buff och knuff sak, och det har han aldrig änns försökt med. Däremot om jag tar initsiativ och kliar honom på manken (som är sååååå skönt:love: ) så är det ok att han kliar mig på axeln eller ryggen, som han brukar göra. Men när jag slutar så ska han sluta., och det gör han.

Håller på det ganska hårt eftersom att jag inte vill att han ska börja vilja bli ledare. Min pålle är så stor och jag ganska liten, så jag skulle inte ha en suck mot honom om han började tramsa! Håller på det lika hårt som jag håller på att han ska stanna när jag stannar osv. :)

Nej, en häst får aldrig klia sig på mig. Det är respektlöst mot mig som ledare, dessutom gör det ju ont. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Mina tjejer brukar lägga pannan intill mig och säger jag att det är ok får de klia, annars inte. Och det funkar finfint och jag är absolut ledare över dem iallafall :)

Och jag kan tycka att det är mysigt :o De kliar så försiktigt så.

Ja, alla har väl olika åsikter om detta ser jag. Men min häst får klia sig på mig, ser inget fel i det.

Jag låter inte nån häst klia sig på mig. Speciellt inte efter ett ridpass när dom är svettiga och äckliga och har tränset på sig, det gör ju ONT!!
Men dom får gärna klia sig på sina egna ben efter att jag har hoppat av. Sen så brukar jag alltid klia dom efter att jag tagit av tränset. Men då är det jag som bestämmer hur mycke.
Detta vet hästarna och det funkar jättebra! :banana:
Jag tror jag varken är mer eller mindre ledare för det...

Muddson

Min häst vill gärna klia sig på mig efter ridningen men det får han inte,jag kan om jag märker att det kliar göra det åt honom under/bakom tränset:)

min gör som någon annan sa, tar fram benet och kliar sig på det.... v a r e n d a gång vi stannar! plopp äker huvudet ner.. tror att han har tvångssyndrom! annars så gör han det efter ridturen också men då får han vänta tills efter jag har klivit av... i början blev det ett stup framför mig... !

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 908
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!