Får en veterinär spruta på fritiden?

MiniLi

Trådstartare
Får en veterinär ge lugnande till andras hästar på fritiden?
Vi har en pappa i stallet som är vet, funderar på att fråga om han vill plegga min häst när jag ska klippa.. Tänkte att jag kanske kunde komma undan billigare, att jag kanske bara behövde betala för vad plegget kostar - inte den där 1000lappen utkörning osv kostar om jag ringer distriksveterinären..

Men är detta tillåtet?
Jag vill ju inte fråga honom om något som inte är "lagligt"..

Någon som vet?

Sv: Får en veterinär spruta på fritiden?

En veterinär är veterinär dygnet runt. Året runt. Sen har olika arbetsplatser olika policy om vad dom får göra utanför arbetet. Oftast får man inte ha konkurrerande verksamhet till ordinarie jobbet.

Många veterinärer tycker dock att det är skönt att koppla ifrån arbetet på sin fritid men fråga kan man ju alltid göra.

Okej!
Men då vet jag iallafall att det inte anses omoraliskt eller ej tillåtet :p

Gråzon, skiulle jag säga. Lika olagligt som att kompisen som är snickare hjälper dig när du ska renovera hemma mot en ersättning ni kommit överens om och utan kvitto. Är det inte större saker än en spruta plegg tycker inte JAG att det är något att bråka om, men svart är det ju. När jag pluggade på annan ort för en massa år sedan hade jag min häst uppstallad hos en veterinärfamilj, och veterinären i huset hjälpte mig med småblessyrer och vaccnationer mot materilal/medicinkostnad. Någon gång när han "hjälpt mig för att vara snäll" lite för många gånger köpte jag honom en blomma eller en flaska vin för att visa min uppskattning.

Svartjobb är ju inte lagligt och ska inte vara, men samtidigt så finns det ju tjänster och gentjänster också.

Varför förutsätta att det handlar om svartjobb/svart betalning?

Under några år hade jag min häst uppstallad hos en kvinna vars man är veterinär. Denne man fixade alla vaccinationer till min häst "på fritiden", och han skrev ordentliga kvitton på vartenda jobb han utförde och tog betalt för.

Immer

Eftersom TS undrade om det var olagligt på något sätt antog jag att det inte skulle förekomma kvitton? Vad skulle annars vara olagligt? Och hon ville komma undan billigare än vanligt. Och om det är en veterinär som är anställd på en klinik etc och inte själv har F-skattsedel förstår jag inte hur han ska kunna göra det annat än svart. Och större brott har ju definitivt begåtts på den här planeten att hjälpa en stallkamrat med en pleggspruta :).

delvis kl

Det verkar som om ts tänker sig svart betalning, då hon hoppas få betala endast för medicinen. Och svartarbete är olagligt oavsett yrkesgrupp.

Det är förstås upp till vetten om han vill ha en slant i fickan och därmed bryta mot lagen (vad den nu kan tänkas heta). Sedan är det också upp till vetten om han vill jobba gratis på kvällstid eller om han kanske helst bara vill vara "pappa till en i stallet" och slippa allt vad sprutor heter. Om veterinärpappan är egenföretagare tycker jag att det är riktigt fräckt att fråga om han vill arbeta gratis på sin fritid. Jag begriper inte varför denna fråga alltid kommer upp? Inte frågar jag sonen till stallägaren om han kan byta olja på min bil på kvällen bara för att han är bilmekaniker på dagarna? För att slippa åka in till hans verkstad och betala? Eller om frisören kan ta med en sax och klippa min förvuxna lugg när hon ändå ska ut och mocka i det gemensamma kollektivstallet?

Rent "veterinärt" får veterinären göra som han eller hon vill.

Senast ändrad:

KL

Fast om man endast betalar "plegget" så anses det väl inte som svartjobb? Man har ju inte betalat för ngn tjänst...

Eller?

Du måste naturligtvis redovisa intäkter från försålda varor också. Dessutom är det moms på såväl varor som tjänster (dock inte medicin som köps av kund på apotek), den ska också redovisas.

Alternativet vore att ts fick medicin förskrivet och själv hämtade ut den på apotek (utan att vet då tar arvode, vilket är brukligt) och att kompisens pappa hjälper till att spruta för att vara snäll. Nu är det ju inte så populärt att förskriva injektionspreparat, i synnerhet inte narkosmedel.

Senast ändrad:

Stallägaren där vi har våra hästar jobbar som veterinärassistent och ca 1 gång/vecka har två veterinärer mottagning i stallet. Då får vi ofta hjälp med "småsaker" kring våra hästar, i stil med snabba undersökningar, böjprov m.m. Dock är ju detta inget de skriver kvitton på eller något vi egentligen har användning av mer än att vi får reda på att hästarna är ok (eller i vissa fall inte). De skriver också ut recept som sedan vår stallägare ger, kostnadsfritt för oss förutom läkemedlet/preparatet vi hämtar på apoteket.

Det verkar som om ts tänker sig svart betalning, då hon hoppas få betala endast för medicinen.

OK, jag läste visst lite slarvigt och fattade det som att hon var glad om hon kunde slippa distriktarens inställelseavgift. Inte att hon ville att veterinären skulle jobba gratis/svart.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur