Sv: Får en veterinär göra såhär? **UPPDATERING**
Ja ni, då kommer kapitel Aslutning på denna trista, segdragna historia!
Jag har idag fått svar på mitt ersättningsanspråk och jag kan inte påstå att jag är förvånad över beslutet.
Jag hade yrkat på 5 olika poster, Mellanskillnaden på marknadsvärdet av hästen och dess livvärde, utgifterna för obduktionen, transportkostnad samt bensin, psykiskt lidande och ersättning för de tågbiljetter jag inte kunde få tillbaka pengarna för då veterinären avstod ifrån att komma till rätten och dåmed ställdes "rättegången" in.
Man anser inte att hästen var värd mer än livvärdet eftersom han inte var tävlad utan:
"...skadan inträffade ett och ett halvt år efter köpet, att den använders som ridhäst och inte utmärkt sig genom tävlingsmeriter. När det gäller den goda härstamningen bör denna ställas i relation till användningssättet.Jordbruksverket anser vid en sammanvägd bedömning att dessa omständigheter gör att återanskaffningskostnaden inte bör ha uppgått till mer än livvärdet enligt försäkringen,..."
Summasumarum så är det så att om en häst inte tävlas så är den inget värd, för det vet väl alla *ironi* att om man "bara" använder sin häst till ridhäst så kan dess värde inte öka genom att man aktivt rider den på ett korrekt sätt, tränar regelbundet för instruktör och på så sätt utbildar hästen.
Nu blev jag förvisso inte ett dugg förvånad över denna attityden, däremot så irriterar det mig väldigt att jag inte fått föra en dialog med en person som KUNDE hästar och VISST vad det handlar om. För jag försökte förklara för juristen som ringde, skillnaden mellan en formstabil häst och dess hållbarhet och en häst som inte går i form på rätt sätt, men tydligen så har detta summerats till: "...och med "utbildning" menar du att hästen, när du köpte den, inriden för skritt, trav och galopp..."
Tja, kanske skulle jag lagt till att han gick att stanna och starta med, samt styra BÅDE till höger OCH vänster
.
Nåväl, det positiva är ju att nu har vi svart på vitt att en häst med 3 stabila gångarter, friskt halvblod, med bra stam, som var villig att göra det ryttaren ber om, stadig på benen med ett hjärta av guld som man VERKLIGEN kunde lita 110% på har ett marknadspris på 30.000
.
Detta TROTS att en fantastisk Bukefalist, via du är en pärla
gjort en oberoende bedömning av hur en häst med de kvaliteérna kan ligga prismässigt.
VAR, VAR, VAR finns alla dessa hästar? För den stora majoriteten av de hästar jag kikat på i den prisklassen har varit riktiga "nutcases"
. Kanske skulle fråga dem detta?
För visst hade det varit fantastiskt om vi kunnat ha en sådan prismarknad? För oss köpare dvs, jag undrar hur många uppfödare och försäljare ställer sig positiva till denna fantastiska nyhet!
Men som sagt, jag är inte förvånad bara glad att allt är över, för även OM jag hade kännt ork att överklaga så står det: "...skadeståndsanspråk mot staten kan beslutet inte överklagas. Möjligheten finns dock att väcka talan vid allmän domstol."
Så TACK alla ni som hjälpt mig med detta, ert stöd och rådgivning har varit OVÄRDERLIG och jag hade aldrig klarat mig utan er, när jag varit som mest uppgiven har ni funnits här för mig, det har peppats, cyberkramats, uppmuntrats, någon har "hotat" med att dra mig i öronen och jag gav upp
. Jag sitter här och skriver detta och det är en så skön känsla som sprider sig i kroppen på mig. Min tilltro till männskligheten har tack vare er fått ett otroligt uppsving. Det finns människor som verkligen BRYR sig, som tänker på mig, lilla mig och mina problem, där ute i den anonyma massan, jisses nu blir jag ju helt blödig och gråtmild
.
Peter_Lundinoch
Inna,ja vad kan jag säga, göra för att visa hur ofantligt mycket ni har betytt för mig
...Jag hoppas verkligen att ni inser att detta som varit något utav det tyngsta som drabbat mig i mitt liv har blivit greppbart tack vare era kloka kommentarer, er input, analys. Jag är idag en Kristel som känner en enorm lättnad i min själ och ni är bland de viktigaste pusselbitar i min segdragna sorg och läkningsprocess som idag är avslutad.
Än en gång T A C K
!
/kristel, som ÄNTLIGEN stänger dörren till det tråkiga och vårdar de glada minnena...