Får en veterinär göra såhär? **UPPDATERING**

Sv: Får en veterinär göra såhär? **UPPDATERING**

Grattis! :bump:

Jag har läst hela din förra tråd, kan inte annat säga att det var skönt att höra att han blev fälld! :) Det finns många veterinärer som inte borde få kalla sig veterinärer - tyvärr.

Camilla

Vad skönt att processen är över! Det måste ha varit en jättetung period för dig... Det är jobbigt nog att förlora någon man älskar, ännu jobbigare när man vet att det beror på slarv. Jag beundrar dig för att du orkade driva ditt fall, det är alldeles för få som gör det. :bow:

peter_lundin skrev:
En erinran innebär inte att vet blir av med legitimationen!
PL

Nej såklart inte, men vad innebär den egentligen? Rent teoretiskt så kan jag väl tänka att det är en ordentlig smäll på fingrarna för den drabbade veterinären men rent praktiskt, är den till någon nackdel då?

Grattis!!!!! :bump: :bump: :bow: :bow:

Känns bra att du vann.följt din tråd! och nu kanske det finns hopp för andra att orka anmäla.

Stort grattis!

Jag gör som Sweet:

:bow: :bow: :bow: :bow:
//Z

En erinran är som du säger en smäll på fingrarna inget mer. Jag lovar att ingen veterinär tar lätt på ett ansvarsärende, det är en stor psykisk press för det flesta vare sig det blir ett frikännade, en erinran eller en varning. Varning el erinran är de vanligaste påföljderna. För att bli av med leg fordras ngt mer än enstaka misstag, man måste då ganska grundligt visat prov på total inkompetens.
Lite kommentarer till utslaget som jag tycker är ganska rimligt.
Ansvarsnämnden har helt klart inte tyckt att artärblödningen i sig hade motiverat en påföljd, det hade kunnat hända vem som helst med otur. Obduktionsresultatet som inte kunde visa varifrån artärblödningen kom gör veterinären, teori om att det skulle vara ngt grundläggande fel ganska rimlig.
Nämnden har inte ansett att det var direkt fel att använda en kalkkanyl men att det var ett onödigt risktagande.
Fällandet bygger egentligen helt på att vet inte snabbt remiterade in hästen utan bara trodde att det skulle gå bra.
Nämnden anser som jag ser det inte att vet skulle vidtagit några vidare åtgärder själv när blödningen väl inträffat, han hade knappast ngn egentlig möjlighet att göra ngt.
En sån här blödnig går knappast att stoppa ute i fält. O normalt sett är en vet inte utrustad att göra en trakeotomi i fält.
Jag undrar vad nämndens utlåtande blivit om inget djursjukhus funnits inom rimligt avstånd.
När det gäller journalföringen har nämnden helt lämnat det åt sidan eftersom det kanappast går att bevisa åt ngt håll.
PL

peter_lundin skrev:
Jag undrar vad nämndens utlåtande blivit om inget djursjukhus funnits inom rimligt avstånd.
PL

Jag har funderat över det också faktiskt och kan inte komma på ngt klockrent svar. Men det är däremot för mig väldigt uppenbart att man inte lämnar ett djur med en så stor, pågående blödning.
Och definitivt inte en i den regionen denna fanns.

Ja har man sett på fan :D ,skulle tro att den notisen orsakade en och annan frukostmacka på tvären hos *vi-vet-vem* :devil: ...

Jag tycker det är jättebra att du orkat gå hela vägen samt att fallet publiceras så det är viktigt att folk ser att det faktiskt kan vara värt att försöka processa om man anser sig felbehandlad. Tror många ger upp på förhand.

Jätte grattis, skönt att det är över nu!

va bra att allt löste sig..

Har du nån bild på hästen??

Och idag köpte jag Ridsport nr.4, gissa vad som stod omnämnt där :angel: :devil:

GRATTIS! :bump: :bump: :bump:

Vad skönt att du fick rätt, minns din historia med stor förfäran. :cry:

Du har glömt ange albumet som publikt tror jag, för bilderna går inte att se. :(

Men vad konstigt :confused: . Det står public ju.......
Kolla HÄR då under rubriken djuren, får hålla tummarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka