Sv: Får en veterinär göra såhär? **UPPDATERING**
En erinran är som du säger en smäll på fingrarna inget mer. Jag lovar att ingen veterinär tar lätt på ett ansvarsärende, det är en stor psykisk press för det flesta vare sig det blir ett frikännade, en erinran eller en varning. Varning el erinran är de vanligaste påföljderna. För att bli av med leg fordras ngt mer än enstaka misstag, man måste då ganska grundligt visat prov på total inkompetens.
Lite kommentarer till utslaget som jag tycker är ganska rimligt.
Ansvarsnämnden har helt klart inte tyckt att artärblödningen i sig hade motiverat en påföljd, det hade kunnat hända vem som helst med otur. Obduktionsresultatet som inte kunde visa varifrån artärblödningen kom gör veterinären, teori om att det skulle vara ngt grundläggande fel ganska rimlig.
Nämnden har inte ansett att det var direkt fel att använda en kalkkanyl men att det var ett onödigt risktagande.
Fällandet bygger egentligen helt på att vet inte snabbt remiterade in hästen utan bara trodde att det skulle gå bra.
Nämnden anser som jag ser det inte att vet skulle vidtagit några vidare åtgärder själv när blödningen väl inträffat, han hade knappast ngn egentlig möjlighet att göra ngt.
En sån här blödnig går knappast att stoppa ute i fält. O normalt sett är en vet inte utrustad att göra en trakeotomi i fält.
Jag undrar vad nämndens utlåtande blivit om inget djursjukhus funnits inom rimligt avstånd.
När det gäller journalföringen har nämnden helt lämnat det åt sidan eftersom det kanappast går att bevisa åt ngt håll.
PL